• Micckk­i
    Äldre 1 Jul 13:41
    4497 visningar
    2 svar
    2
    4497

    Vår son på 2 månader svårt att bajsa

    Hej,

    nu ber jag de med riktiga erfarenheter om råd istället för vården.

    Vården upplever vi idag som att de inte lyssnar, har ingen empati och är kanske superstressade så att det går ut över alla patienter. Men vi är trötta på det!

    Vår son bajsade varannan till var tredje dag när vi gick över till pepticate (from den 8 juni)från hipp och det som kommer ut är ?bra konsistens?.

    Innan pepticate så var han förstoppad 2 ggr. 1 gång med Hipp och 1 gång med Nan sensitive.

    Nu är det som sagt bra konsistens men han kämpar ändå en hel del när han krystar och har ont i magen emellanåt.

    Vi har fått remiss för ett ultraljud på hans tarmar men det är först om 3 månader?!?

    Enligt BVC var det ok att han bajsade som han gör - enligt en ung barnläkare så SKULLE han bajsa varje dag och hon försökte pracka på oss laktulos fast att jag sa att det blev ännu värre för hans mage då vi redan hade testat detta.

    JAG föreslog rapsolja och då lös hon upp och sa att ja det är ju bra! Så slipper han gaserna.

    FAST att jag berättade för henne att han ör inte förstoppad utan det är något annat - kanske något som sitter i tarmen.

    Vi vet inte längre.

    Vi har testat rapsolja nu i mer än 2 veckor och bajset dröjer fortfarande.

    Går det för lång tid (i regel 3e dagen) så hjälper vi honom.

    Antingen windi eller hålla upp benen och trycka lite nätt vid rumpan med våtservett.

    Har allt detta att göra med omogen tarm?

    Vem har rätt - BVC eller barnläkaren?

    Vi har testat: minifom, Sempers magdroppar, massage, vara ute mkt med vagn osv.

    Någon som har tips på hur vår son ska sluta svälja luft när han äter ur flaskan? Vi har DR Browns och håller han upprört men han sväljer ändå - upplever också att mjölken kommer ganska snabbt eftersom han klunkar i sig? Han låter också väldigt mkt, ibland pip som kipande efter andan? Har frågat läkare samt BVC men nej, allt är lugnt tycker dem.

    Har strl nr 1 i flasknapp.

    Undrar också om någon har varit med om mycket dregel vid 2 månaders ålder?

    Upplever att han har väldigt mycket saliv och sätter det i halsen ibland och klöks?

    Och slutligen - tips på BVC med BRA barnläkare i Helsingborg?!

  • Svar på tråden Vår son på 2 månader svårt att bajsa
  • Micckk­i
    Äldre 2 Jul 05:56
    #1

    Puffar!!!

  • Äldre 2 Jul 11:35
    #2

    Du kan kanske prova medela calma? Den gör att mjölken/ersättningen kommer långsamt som den gör vid bröstet så det blir mindre luft. (dock var redo att bebisen kommer bli sur först då han måste suga fram ett vaccum för att maten ska komma, sä lägg lite ersättning på nappen hinnan ni försöker mata han med den)

Svar på tråden Vår son på 2 månader svårt att bajsa