• Ffliickkan

    Hankatt bajsar inne!

    Hejsan!

    Jag och min sambo har en okastrerad hankatt som är snart ett år gammal, vi har även en okastrerad hona som går på p-piller i samma hus!

    Dessa har alltid gått på lådan och dom busar, bråkar, leker och tvättar varandra..

    Men nu har hankatten (tror vi) börjat gå ner till källaren och bajsat 1 gång på mattan och 1 gång på golvet i ett annat rum.. detta bajset är löst!

    vi har en sådan feliway som ska vara lugnande..

    Vad finns att göra?!

    Kastrering är tanken efter 1-2 kullar.

  • Svar på tråden Hankatt bajsar inne!
  • Glinda från Oz

    Kastrera direkt! Det finns 150 000 hemlösa katter, Blocket Facebook mm svämmar över av katter som ingen vill ha, det finns en enorm överpopulation, det behövs inte ännu fler katter.

    Om du nu ska ta en kull, har du scannat honan och hanen för olika ärftliga sjukdomar? Har du ordnat så du kan vara ledig i samband med att hon föder om något skulle hända. Har ni pengar om något skulle inträffa, en kejsarsnitt kan kosta 10 000. Har ni en speciell försäkring för dräktiga katter (en vanlig försäkring räcker inte) Har ni råd att dubbelvaccinera och ID märka ungarna? (Där jag bor kostar det 850 kronor/kattunge)

    Feliway hjälper inte mot revirmarkering (t.ex att de går utanför lådan)

  • Anonym (Ferry)

    Se över hur många kattlådor ni har (tumregel är minst 2) och testa att byta sand. Sätt lådor där katten har bajsat. Har katten vart lös i magen länge så ska ni såklart kontakta veterinären.

    Vissa katter bajsar för att markera mot andra katter utanför huset. Om det ränner runt massa grannkatter så får ni hitta ett sätt att hålla dem på avstånd.

    Lycka till!

  • Ffliickkan

    Tack!

    Vi har 2 lådor, har fungerat sedan vi tog hem dom båda (som var i december) har dessutom haft samma sand hela tiden..

    Han har bajsat på 2 olika ställen nere i källaren, så vi ska sätta kattlåda överallt där han sätter sig? ????

  • EmberEyes
    Glinda från Oz skrev 2018-07-01 21:04:02 följande:

    Kastrera direkt! Det finns 150 000 hemlösa katter, Blocket Facebook mm svämmar över av katter som ingen vill ha, det finns en enorm överpopulation, det behövs inte ännu fler katter.

    Om du nu ska ta en kull, har du scannat honan och hanen för olika ärftliga sjukdomar? Har du ordnat så du kan vara ledig i samband med att hon föder om något skulle hända. Har ni pengar om något skulle inträffa, en kejsarsnitt kan kosta 10 000. Har ni en speciell försäkring för dräktiga katter (en vanlig försäkring räcker inte) Har ni råd att dubbelvaccinera och ID märka ungarna? (Där jag bor kostar det 850 kronor/kattunge)

    Feliway hjälper inte mot revirmarkering (t.ex att de går utanför lådan)


    Ffliickkan skrev 2018-07-01 21:57:12 följande:

    Har du inga vettiga tips att komma med behöver du inte skriva alls!!


    Det är alldeles utmärkta råd Glinda ger dig. Om du ska ta ungar så måste du allra minst blodgruppera om du nu inte vill ta livet av ungarna, men eftersom jag antar att katterna inte har stamtavla så behöver du även testa för annat. GM1, GM2, HCM, RCM, HD, PKD, PL, PK, PRA, SMA, svansknick, navelbråck är exempel på saker du bör testa båda djuren för, om du inte har två djur med stamtavla och följer båda dessa rasernas avelsprogram.
    Anonym (Ferry) skrev 2018-07-01 21:59:33 följande:

    Se över hur många kattlådor ni har (tumregel är minst 2) och testa att byta sand. Sätt lådor där katten har bajsat. Har katten vart lös i magen länge så ska ni såklart kontakta veterinären.

    Vissa katter bajsar för att markera mot andra katter utanför huset. Om det ränner runt massa grannkatter så får ni hitta ett sätt att hålla dem på avstånd.

    Lycka till!


    Nu ljuger du. Tumregeln är lika många lådor som antalet katter plus en, så med två katter ska det vara minst tre lådor.

    TS, hur ser lådorna ut? Med huv/utan huv/höga kanter/låga kanter/stora/små? Vad har du för strö? Hur mycket strö? Var är lådorna placerade? Har katten blivit tagen till vet, för att utesluta sjukdom?
  • DeathByPickles

    Men varför i allsin dar är katterna inte kastrerade? 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • EmberEyes
    DeathByPickles skrev 2018-07-02 02:43:30 följande:

    Men varför i allsin dar är katterna inte kastrerade? 


    För att TS vill leka uppfödare utan att ta på sig ansvaret som uppfödning innebär.
  • Dexter dot com

    Börja med att utesluta fysiska problem med tarm/mage hos veterinär och skaffa fler lådor. Kattungar brukar inte ha stora krav men när dom blir äldre vill vissa tex  ha absolut rena lådor för att gå på lådan och 2 st lådor till 2 katter är är lite och det är ju ingen större kostnad att köpa 2 till. Stress och missnöje är också vanliga orsaker till att dom gör sina behov utanför lådan så fundera på hur det ser ut med aktivering stimulering för katten.

  • Anonym (Ferry)
    EmberEyes skrev 2018-07-02 02:33:08 följande:

    Det är alldeles utmärkta råd Glinda ger dig. Om du ska ta ungar så måste du allra minst blodgruppera om du nu inte vill ta livet av ungarna, men eftersom jag antar att katterna inte har stamtavla så behöver du även testa för annat. GM1, GM2, HCM, RCM, HD, PKD, PL, PK, PRA, SMA, svansknick, navelbråck är exempel på saker du bör testa båda djuren för, om du inte har två djur med stamtavla och följer båda dessa rasernas avelsprogram. Nu ljuger du. Tumregeln är lika många lådor som antalet katter plus en, så med två katter ska det vara minst tre lådor.

    TS, hur ser lådorna ut? Med huv/utan huv/höga kanter/låga kanter/stora/små? Vad har du för strö? Hur mycket strö? Var är lådorna placerade? Har katten blivit tagen till vet, för att utesluta sjukdom?


    2 per katt (kom bort i första texten) har min veterinär sagt men jag ska hälsa henne att en random människa på FL säger att jag ljuger. Också det märkligaste jag har blivit anklagad för att ljuga om men men...

    Jag hade satt en låda på varje ställe där katten hade gått och kollat om det hade blivit bättre. Ni kan också testa att göra en karta över de ställen där katten går utanför lådan. Är det nåt speciellt (typ matta, nära en vägg, etc) så kan det bli lättare att få reda på varför katten bajsat där. Se till att lådorna är tillräckligt stora för katten. Har en turkisk van på 6 kg och de vanliga lådorna är alldeles för små för honom då han gillar att sprätta sand.
  • EmberEyes
    Anonym (Ferry) skrev 2018-07-02 06:05:41 följande:
    2 per katt (kom bort i första texten) har min veterinär sagt men jag ska hälsa henne att en random människa på FL säger att jag ljuger. Också det märkligaste jag har blivit anklagad för att ljuga om men men...

    Jag hade satt en låda på varje ställe där katten hade gått och kollat om det hade blivit bättre. Ni kan också testa att göra en karta över de ställen där katten går utanför lådan. Är det nåt speciellt (typ matta, nära en vägg, etc) så kan det bli lättare att få reda på varför katten bajsat där. Se till att lådorna är tillräckligt stora för katten. Har en turkisk van på 6 kg och de vanliga lådorna är alldeles för små för honom då han gillar att sprätta sand.
    Ja prata med din vet om detta. En vet är medicinskt utbildad, inte utbildade som beteendevetare, men jag antar att du inte har koll på skillnaden.
Svar på tråden Hankatt bajsar inne!