• LMNL

    Får ingen hjälp av pappan

    Hej! Behöver era åsikter och tips.

    Jag och min sambo har en dotter på snart 2 år. Vi har bestämt oss för att sälja vårat hus nu på min begäran. Min sambo hjälper inte till med någonting här hemma. Jag måste tjata för att han ska göra någonting. Tvättar inte jag så ligger tvätten i flera veckor, samma med disk, städning, trädgård. ALLT! Han tar bara tag i saker som han tycker är roligt och prioriterar. Han jobbar borta så jag är själv med dottern och heltidsjobb, vilket inte gör mig någonting för då är det ordning hemma och bara ett ?barn? att ta hand om. Han går inte upp på morgonen så jag får aldrig sova ut någonsin, det tar mig ca 1-2h att väcka honom varje gång, vilket jag tycker är oacceptabelt när man har ett barn att ta hand om. Jag har sagt till honom för ca 3 mån att han måste skärpa sig annars får vi dela på oss, jag kommer snart gå in i väggen av utmattning. Han har fortfarande inte skärpt sig och jag har nu gett han 1 månad annars är det slut. Jag känner ingen attraktion längre pga att han är så ansvarslös, knappt några känslor kvar. Vad hade ni gjort? Någon som varit i liknande situation? Han vet själv vad problemet är och är förbannat på sig själv för han inte tar tag i det och är förkrossad för han orsakat detta nu och kanske förlorar sin familj.

  • Svar på tråden Får ingen hjälp av pappan
  • Meriall

    Kan ni prova bli särbo ett tag så han lär sig ta ansvar för ett hushåll själv? Så kanske dina känslor kommer tillbaka när ni slippet dela vardagen och bara ses på typ dejt. Och känns det ändå inte bra är det lättare att lämna när ni har varsitt boende.

  • LMNL

    Jag föreslog att vi skulle ta en paus och bo på olika håll men han tyckte inte det skulle funka när man har barn..

  • Solarn
    LMNL skrev 2018-07-01 21:57:20 följande:

    Jag föreslog att vi skulle ta en paus och bo på olika håll men han tyckte inte det skulle funka när man har barn..


    Nej det är klart han inte tycker, då blir han ju av med sin obetalda hushållerska. Han säger att han är förkrossad men inte tillräckligt för att slänga i en maskin tvätt? Dumpa mansbebisen.
  • Lione81
    LMNL skrev 2018-07-01 21:28:31 följande:

    Hej! Behöver era åsikter och tips.

    Jag och min sambo har en dotter på snart 2 år. Vi har bestämt oss för att sälja vårat hus nu på min begäran. Min sambo hjälper inte till med någonting här hemma. Jag måste tjata för att han ska göra någonting. Tvättar inte jag så ligger tvätten i flera veckor, samma med disk, städning, trädgård. ALLT! Han tar bara tag i saker som han tycker är roligt och prioriterar. Han jobbar borta så jag är själv med dottern och heltidsjobb, vilket inte gör mig någonting för då är det ordning hemma och bara ett ?barn? att ta hand om. Han går inte upp på morgonen så jag får aldrig sova ut någonsin, det tar mig ca 1-2h att väcka honom varje gång, vilket jag tycker är oacceptabelt när man har ett barn att ta hand om. Jag har sagt till honom för ca 3 mån att han måste skärpa sig annars får vi dela på oss, jag kommer snart gå in i väggen av utmattning. Han har fortfarande inte skärpt sig och jag har nu gett han 1 månad annars är det slut. Jag känner ingen attraktion längre pga att han är så ansvarslös, knappt några känslor kvar. Vad hade ni gjort? Någon som varit i liknande situation? Han vet själv vad problemet är och är förbannat på sig själv för han inte tar tag i det och är förkrossad för han orsakat detta nu och kanske förlorar sin familj.


    Hej! Det låter ledsamt att höra, då du verkar i mina ögon vara en underbar fin mamma till ditt älskade barn. Att din sambo inte hjälper till, kan vara att han inte var mogen för barn, som kommit ikapp honom nu. Han vill leva ut ett tag och göra annat, än att vara småbarnspappa nu?! Han har fallit tillbaka till ungkarls livet. Jag önskade jag hade fått barn och få följa barnetsväg ifrån det att vi har sex, tills födelsen och uppväxten. Ni kvinnor bär på barnet i hela (9 månader) för att utstå en smärta ingen vill uppleva. Till att amma första perioden. Jag avgudar er till allt ni gör. När då mannen kan ta över lite mer, att barnet inte är lika behov av mamman, så hade jag låtit henne vila, sovit i ett annat rum i ett par veckor. Så hon hade fått sömn och tid att bygga upp energi. Det hade varit mitt sätt att tacka min sambo och mor till mitt barn.

    Jag tycker att du ska lämna honom, du är värd en man som ser dig och lyssnar på dig, hjälper dig, delar på vardagen. Du är inte mer än en människa och behöver bli sedd och älskad och njuta av sex. Det känns hårt, men du beskriver själv att du inte har någon attraktion till honom eller känslor. Lägg energin på dig och ditt barn istället på honom. Det är du och din älskade dotter värd.
  • Iowhannah

    Om han nu är så förkrossad och arg på sig själv så borde det inte vara så himla svårt för honom att rycka upp sig. Allt det där låter mer som tomma ord för att du ska känna för honom.

    Jsg tycker att du antingen ska göra slut eller gå till att bli särbo (om han nu tycker att det är så opassande så säg bara att det är hans eget fel), du skriver ju själv att det är bättre när han inte är hemma.

  • kattskrälle

    Tråkig situation för dig och barnet ffa. Det jag undrar är hur länge det varit så att han inte hjälpt till hemma? Har det alltid varit så eller har det förändrats?

    Min första tanke var om han var nedstämd nämligen men det vet du ju säkert om det skulle vara så.

    Det går inte att lösa och dela upp uppgifterna? Blir lite tydligare då för de människor som inte gör saker ?automatiskt?. Har han själv någon tanke?

  • sommartös

    Hejsan. 


    Jag har varit i liknande situation. Fast med två barn. När första barnet kom hade mitt ex ett standard jobb 7-16 men när andra barnet kom så starta han eget och då fick jag dra alla själv. 


    Vi pratade om att dela på sysslorna och så men det blev sällan att han gjorde något. 

    Om inte han lyssnar på vad du har att säga och inte ändrar sig så skulle jag säga,
    Lämna honom. Du är värd någon bättre. Du kommer att mår mycket bättre själv också. Det är svårt i början men det löser sig på vägen. 

  • Meriall
    sommartös skrev 2018-07-25 22:43:23 följande:

    Hejsan. 

    Jag har varit i liknande situation. Fast med två barn. När första barnet kom hade mitt ex ett standard jobb 7-16 men när andra barnet kom så starta han eget och då fick jag dra alla själv. 

    Vi pratade om att dela på sysslorna och så men det blev sällan att han gjorde något. 

    Om inte han lyssnar på vad du har att säga och inte ändrar sig så skulle jag säga,

    Lämna honom. Du är värd någon bättre. Du kommer att mår mycket bättre själv också. Det är svårt i början men det löser sig på vägen. 


    Hur gjorde du?
  • sommartös
    Meriall skrev 2018-07-26 06:53:34 följande:
    Hur gjorde du?

    Jag lämnade honom tillslut. 
    Jag mådde inte bra. Han ändrade inte på sig.


    Jag orkade inte med att dra allt lass själv. 

Svar på tråden Får ingen hjälp av pappan