• beccagranen

    Kan uppfödrean neka avel?

    Hej, köpte en tik för snart tre år sedan, med stamtavla. Uppfödaren hade skrivit ett eget köpeavtal, där det stod att jag inte får avla utan att ha fått uppfödarens godkännande. Annars tillhör valparna henne. Jag ifrågasatte detta vid köpet, och har via mail underlag för vår konversation. Där det framgår att jag har intresse av att ta en kull på henne i framtiden, om hon lämpar sig för avel. Då jag är registrerad uppfödare. Vi diskuterar och hon säger att hon har detta i köpeavtal för att främja rasen. Hunden måste vara frisk och ha bra mentalitet, lika så att man väljer en lämplig hanne, som har stamtavla, är frisk och bra mentalitet. Och det låter logiskt  och helt okej för mig, man ska arbeta för att främja rasen som uppfödare. Nu har jag importerat en hanne, båda hundarna är friska, besiktigade utan anmärkning, ögonlysta, patella, hjärt undersökta allt utan anmärkning eller 0. Hundarna passar utmärkt med samma färg, hannen är något mindre än tiken, inavelsgrad 0 och väldigt fin mentalitet. Men nu när jag meddelar henne om mina planer så säger hon Nej, utan förklaring. Hon vill inte att jag avlar på henne. Enda tänkbara anledning är att hon inte vill ha konkurrens. Är detta ett giltig anledning?
    Mamman till tiken går inte i avel längre, då hon haft fem kullar på henne.  

  • Svar på tråden Kan uppfödrean neka avel?
  • beccagranen
    GGN skrev 2018-07-02 07:59:48 följande:

    Behöver hon ens få veta?


    Ja jag vill inte ha någon osämja. Då rasen inte är så etablerad här i Sverige och jag lär annonsera i rasgruppen vi båda är medlemmar i, samt att hon kan se i registret att tiken har valpar registrerade. Jag vill vara ärlig
  • sextiotalist

    Mitt tips är att kontakta kennelklubben, avtalet verkar orimligt och jag tvivlar på att det kan hålla i en process.
    Hade ni varit fodervärd så hade det varit en annan sak, men nu äger ni ju hunden.

  • beccagranen
    sextiotalist skrev 2018-07-02 08:05:55 följande:

    Mitt tips är att kontakta kennelklubben, avtalet verkar orimligt och jag tvivlar på att det kan hålla i en process.
    Hade ni varit fodervärd så hade det varit en annan sak, men nu äger ni ju hunden.


    Ja jag är ägare. Har mailat dom, men tänkte om någon anna vet.
  • EmberEyes

    IOM att du är reggad uppfödare kan andra regelvekr träda i kraft än om du har ett köpeavtal som privatperson. Något om det faller under köpelagen eller konsumentlagen, om du räknas som likaställd eller inte med säljaren.

    Jag tycker att du ska kontakta SKK och prata med deras jurister om avtalets giltighet.

    Tänk också på att det finns betydligt viktigare saker att diskutera i ditt fall än vad som är just juridiskt giltigt, och som uppfödare är du självklart både medveten och insatt i dessa bitarna. Vad har du för plan för rasens framtid i Sverige och ev. hela norra Europa? Hur vill du utveckla rasen här under de närmaste 25-50 åren? Speciellt om det är en "liten" ras är det jätteviktigt att planera aveln.

    Ska din hunds uppfödare fortsätta på de linjer din hund kommer ifrån och du sedan kör "ditt race" och avlar vidare på samma linjer så kan hennes hund/ar lätt skapa en "flaskhals" i aveln och inaveln i raden i Sverige och ev hela skandinavien/norra europa, och din uppfödare kan bli sedd som matador-avlare.

  • Ignoramus

    Fast kan inte ett avtal innehålla i princip vad som helst, så länge båda parter skrivit på det vid sina sinnens fulla bruk? Håller med om att det är rätt orimliga krav för en hund som inte är på foder, men å andra sidan kan man ju fråga sig varför ts överhuvudtaget skrev på det?


    sextiotalist skrev 2018-07-02 08:05:55 följande:

    Mitt tips är att kontakta kennelklubben, avtalet verkar orimligt och jag tvivlar på att det kan hålla i en process.

    Hade ni varit fodervärd så hade det varit en annan sak, men nu äger ni ju hunden.


  • Hrrzyy

    Nej. Det är din hund så juridiskt sett så får du göra vad du vill med den.

    Om du vill avla på den och det inte står med i köpekontraktet / tinningsavtalet så får du avla hur mycket du vill om du anser att din tik är lämplig för det.


    .
  • Limeblad
    Hrrzyy skrev 2018-07-03 04:57:56 följande:

    Nej. Det är din hund så juridiskt sett så får du göra vad du vill med den.

    Om du vill avla på den och det inte står med i köpekontraktet / tinningsavtalet så får du avla hur mycket du vill om du anser att din tik är lämplig för det.


    Fast nu står det ju i avtalet att hon inte får avla och konsekvensen om hon ändå gör det.

    Jag kan inte se att det finns någon anledning att jämka avtalet. Att det inte är schysst av uppfödaren att neka är liksom inte tillräckligt. Det måste vara oskäligt och min uppfattning är att det krävs mer än så. Sen kan ju ts avla ändå. Uppfödaren måste ju stämma för att få tag på valparna. Men det kan ju bli en rätt tråkig kostnad när ts sen (kanske) måste betala hennes rättegångskostnader, sina egna, plus vad valparna var värda om hon faktiskt blir stämd.
  • Hrrzyy

    Såg det nu ???? nackdel att läsa inlägg fort!

    Precis om det står med så äger den gamla uppfödaren valparna sedan.

    Men tvekar också på att hon kommer ta upp det i domstol.

    Då dem inte lägger ner resurser på det utan gamla upf. Kommer få stå för kostnaderna själv.

    Oftast läggs sådana "fall" med.

    Ungefär 3 av 100 avslås inte


    Oj
  • sextiotalist
    Ignoramus skrev 2018-07-02 18:37:02 följande:

    Fast kan inte ett avtal innehålla i princip vad som helst, så länge båda parter skrivit på det vid sina sinnens fulla bruk? Håller med om att det är rätt orimliga krav för en hund som inte är på foder, men å andra sidan kan man ju fråga sig varför ts överhuvudtaget skrev på det?


    Självklart, men frågan är om det är rimligt. Det är därför TS ska vända sig till en kunnig, för de kan ta reda på om sådana avtal är hållbara. För jag misstänker att det är säkert något som skett innan (rädslan för konkurren, en rädsla för att en hundras ska förstöras, egoistiska skäl, kontrollbehov) och då kan man även se hur dessa avtal har hållit i en juridisk process.
  • beccagranen

    Lite uppdatering. 
    Fick hjälp av SKK som kontaktade uppfödaren, och hon har ingen rätt att neka mig avel om hunden är frisk. Det enda kravet hon har nu är att hunden ska testas för Factor VII genom blodprov. Det finns i rasen vilket kan ge valpar med blödarsjukan. När hon fått resultatet (vilket veterinär även skickar till SKK) måste hon ge mig ett godkännande. Det är lite retligt eftersom både hennes föräldrar är testade och negativa, vilket då innebär att hon är negativ (eller neutral för gen). Men jag har beställt ett test och ska boka tid och vet när det kommer. 

  • Kjell2
    beccagranen skrev 2018-07-03 09:18:01 följande:

    Lite uppdatering. 
    Fick hjälp av SKK som kontaktade uppfödaren, och hon har ingen rätt att neka mig avel om hunden är frisk. Det enda kravet hon har nu är att hunden ska testas för Factor VII genom blodprov. Det finns i rasen vilket kan ge valpar med blödarsjukan. När hon fått resultatet (vilket veterinär även skickar till SKK) måste hon ge mig ett godkännande. Det är lite retligt eftersom både hennes föräldrar är testade och negativa, vilket då innebär att hon är negativ (eller neutral för gen). Men jag har beställt ett test och ska boka tid och vet när det kommer. 


    Vad ska SKK om ägandet av valparna? Enligt avtalet ska valparna tillhöra henne om hon inte godkänner.

     
  • beccagranen
    Kjell2 skrev 2018-07-03 09:19:36 följande:
    Vad ska SKK om ägandet av valparna? Enligt avtalet ska valparna tillhöra henne om hon inte godkänner.

     
    Dom sa att ett sådant avtal inte är giltigt, valparna tillhör modern och dess ägare. 
    Så dom kräver att hon ger mig ett godkännande som häver avtalet efter testet.
  • EmberEyes
    Hrrzyy skrev 2018-07-03 08:36:00 följande:

    Såg det nu ???? nackdel att läsa inlägg fort!

    Precis om det står med så äger den gamla uppfödaren valparna sedan.

    Men tvekar också på att hon kommer ta upp det i domstol.

    Då dem inte lägger ner resurser på det utan gamla upf. Kommer få stå för kostnaderna själv.

    Oftast läggs sådana "fall" med.

    Ungefär 3 av 100 avslås inte


    Oj, den statisitiken vill jag gärna ta del av. Kan du länka?
  • Kjell2
    beccagranen skrev 2018-07-03 10:00:26 följande:
    Dom sa att ett sådant avtal inte är giltigt, valparna tillhör modern och dess ägare. 
    Så dom kräver att hon ger mig ett godkännande som häver avtalet efter testet.
    Varför krävs hon på ett godkännade om avtalet är ogilltigt?
  • beccagranen
    Kjell2 skrev 2018-07-03 10:18:28 följande:
    Varför krävs hon på ett godkännade om avtalet är ogilltigt?
    För att ett avtal är tecknat mellan oss, men inget som SKK står bakom. Hon kan stämma mig för avtalsbrott, men då går det under konsumentköplagen där jag får rätt, då valparna tillhör hundägaren. Dom gick dock med på att ett test för FVII är rimligt då denna ras är en av 18 raser som bär på genen, och något dom rekommenderar att man testar hundar i avel för. 
  • Sandtrollet

    Som registrerad uppfödare i SKK för du inte göra egna avtal utan man använder SKK, så det avtalet uppfödaren själv skrivit är inte giltigt.

    Jag hade även kontaktat SKK juridiska och pratat med dom.


    ★ Alexzander 040926 ★
Svar på tråden Kan uppfödrean neka avel?