• Aniiee

    Ska spara minst 1000 kr - påsstopp och billighetsmärken

    Plastpåsarna i mataffärerna har blivit så väldigt dyra och dessutom har jag ett berg i städskåpet. Nu ska det bli slut på det. Jag räknade ut att om jag fortsätter köpa påsar på samma sätt som nu blir det över 1000 kr om året. Jag inför härmed plastpåsestopp i alla fall tills berget är borta.

    Jag har också bestämt mig för att testa att bara köpa de billigaste märkena i en månad och utvärdera dessa. Eldorado, Coop X-tra, Ica Basic osv. Finns inte de märkena för varan jag behöver så går jag ett steg uppåt i prisklass osv. Bara som litet experiment.

    Heja på mig (för jag kan vara lite urusel på personliga projekt) och tipsa eller varna gärna om produkter som är bra trots billighetsmärket.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Svar på tråden Ska spara minst 1000 kr - påsstopp och billighetsmärken
  • Mandel

    Bravo!

    Själv har jag kört flergångskassar i mataffären i många år, fast då får jag brist på soppåsar och måste köpa det istället...

    När det gäller budgetmärken så är jag faktiskt så kräsen när det gäller saker att det måste vara svenska råvaror så långt det går vilket det sällan är i lågbudgetmärkena.
    Palmolja går fetbort och även en massa socker bojkottas!
    Max någon handtvål som jag funnit vara ok bland lågprismärkena.

    Hoppas att andra kan tipsa om saker som faktiskt är goda och prisvärda bland lågbudgetmärkena!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Aniiee
    Mandel skrev 2018-07-02 15:36:32 följande:

    Bravo!

    Själv har jag kört flergångskassar i mataffären i många år, fast då får jag brist på soppåsar och måste köpa det istället...

    När det gäller budgetmärken så är jag faktiskt så kräsen när det gäller saker att det måste vara svenska råvaror så långt det går vilket det sällan är i lågbudgetmärkena.
    Palmolja går fetbort och även en massa socker bojkottas!
    Max någon handtvål som jag funnit vara ok bland lågprismärkena.

    Hoppas att andra kan tipsa om saker som faktiskt är goda och prisvärda bland lågbudgetmärkena!


    =) Det där med soppåsar är en sån sak som gör att jag alltid köper bärpåsar. Soppåsarna på rulle är.... inte tillfredsställande kvalitet..... men det får bli så nu.

    Jag är också kräsen på märken och så, men tänkte att för en månad som experiment så får det funka. Jag förbereder mig mentalt på vattniga krossade tomater och bröd som håller i en halvtimme.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Fillibom

    Willys har ett lågprismärke som heter "Garant" och det tycker jag är hyfsat bra.
    Rekommenderar särskilt frysta bär.
    Rekommenderar det INTE för färskt kött.

    ICA basic kakor - inte prisvärda, inte alls goda.
    ICA basic brie: bästa och billigaste brieosten du kan hitta.

    ICAs "egna varor" är i princip alltid av godkänd kvalité ex cornflakes, sylt eller tonfisk på burk.

  • Aniiee
    Fillibom skrev 2018-07-02 15:47:50 följande:

    Willys har ett lågprismärke som heter "Garant" och det tycker jag är hyfsat bra.
    Rekommenderar särskilt frysta bär.
    Rekommenderar det INTE för färskt kött.

    ICA basic kakor - inte prisvärda, inte alls goda.
    ICA basic brie: bästa och billigaste brieosten du kan hitta.

    ICAs "egna varor" är i princip alltid av godkänd kvalité ex cornflakes, sylt eller tonfisk på burk.


    Nja, Axfoods (Willys och Hemköp) lågprismärke är Eldorado, Garant är deras "normalpris"-märke.

    Tack för tipsen om bra och dåliga grejer =) Uppskattas.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee
    emmakatta skrev 2018-07-02 15:50:48 följande:

    Eldorados fetaost är grymt god!


    Ska testas =)
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee
    nnnnnnnn skrev 2018-07-02 15:56:49 följande:

    Dessa (eller liknande) är grymma!
    Kostar ca 50 öre styck och håller mycket bättre än affärens. Jag köper några rullar i olika färger på marknaden varje år och har till soppåsen.
    Affärerna tar 2-5 kr/st. Jag tror att jag brukar ge 20 kr för 50 st på marknaden. (5 rullar för 100 kr)
    De är extra tjocka = extra hållbara

    www.olandsplast.se/produkt/avfallspasar-10-lit-handtag-30-rod/


    Tack för tipset =)
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Alexi

    Jag försöker undvika butikernas egna märken, vill inte uppmuntra till att de urvattnar marknaden.

  • snedtak

    Om du handlar på olika affärer kan jag rekommendera att köpa samma vara för att jämföra, så kanske du hittar nåt du gillar. Själv är jag verkligen inte förtjust i budgetpastan, men vanlig pasta (typ Barilla) är ju ganska billig också. Däremot gillade jag verkligen Euroshoppers choklad-cookies.

Svar på tråden Ska spara minst 1000 kr - påsstopp och billighetsmärken