• jelly

    Vad skulle ni betala för en ”defekt” chihuahua?

    Vi har varit och tittat på en snart 6 månader gammal chihuhuartik som uppfödaren vill sälja då den har kroksvans och inte kan ställa ut och avla på henne. När vi var där fick vi även veta att hon har ett litet bråck samt enligt veterinärbesiktningen (från när uppfödaren köpte henne) saknade lite tänder. Valpen är jättefin, glad och pigg! Har fin stamtavla.

    Uppfödaren vill ha 15 000 kr för henne, är det rimligt?

    Framförallt min man är väldigt osäker då det är så många ?fel? och tror att vi blir lurade. Ni som kan lite om mer om chihuahua/hundar vad tror ni?

  • Svar på tråden Vad skulle ni betala för en ”defekt” chihuahua?
  • Celaena

    Jag köpte en valp med navelbråck för många år sen, då drog uppfödaren av 6000 kr på priset vilket motsvarande vad operationen för att fixa bråcket skulle kosta.

    Jag vet inte vad just chihuahua ligger i prismässigt men hade aldrig betalat 15 000 för en "defekt" hund. 

  • viseversa

    Skulle ALDRIG betala 15000:- för den valpen. Jösses vad tånker människan med?? Varför frågar ni inte vad hon tänker med?!

  • Decx

    Vad kostar dom friska? 20-25000?

    5000 i avdrag per defekt skulle jag anse som rimligt. Så 5-10000.

  • Bergskristall

    Min chihuahua kom från italienska toppenlinjer. Han var ett riktigt utställningsexemplar om det inte vore för stt hans testiklar aldrig kom ner. Uppfödaren tog normalt 20000 för valparna men defekta såldes för 10000. Det tycker jag ändå är rimligt pris. 6000 kostar blandraschihuahor och valpar som är resultat av tjuvparningar mellan föräldrar utan stamtavla. Så vänta dig inget så lågt pris, men 15000 är rekommenderat pris för frisk (icke defekt) chihuahua så jag tycker absolut denna uppfödare tar lite väl högt pris för en valp med flera defekter. Jag har varit med om en chihuahuavalp från seriös utställande uppfödare som kostat 13000 med defekt bett. Vet inte vad hon tog för icke defekta, men troligen 20. Denna uppfödare upplevde jag dock som lite pengafokuserad..

    15000 för denna valp känns överdrivet.

  • Bergskristall

    Är det kindtänder hon saknar? De brukar inte vara relevanta i utställningssyfte, de tittar bara på att de främre raderna ser bra ut. Så se inte det som en defekt som drar ner priset. Min hade så och veterinären sa att för en chihuahua är det ingen nackdel att sakna några tänder då käken vanligtvis är trång. Färre tänder minskar risken för tandsten och senare tandlossning som är ett problem hos chihuahuan.

    Navelbråcket och kroksvansen är dock tillräckligt för att dra ner priset ytterligare.

  • jelly

    Uppfödaren hade själv köpt henne för 20 000 kr så hon tycker redan hon gått ner i pris. Men som någon tidigare skrev så får man ju en frisk chihuahua (med stamtavla) runt det priset. Och eftersom vi varken får ställa ut eller avla så spelar ju de fina föräldrarna mindre roll.

  • beccagranen

    Köp inte!

    Min mamma är uppfödare på chihuahua. Hon säljer friska från fina linjer för 13-15 000kr. Även hon importerar för att bevara rasen i Sverige. Chihuahuor har problem med tänderna (som många små hundar) men det brukar inte komma förens de är gamla. Ett bråck vid 6 mån ålder kan ge framtida problem. En liten valp kan växa ifrån det, men en 6 mån kan behöva operation. Har sett exempel där tarmarna trycks ut och problematik med  förstoppningar växlat med diarré. En 6 månaders med dåliga tänder kommer vara tandlös inom något år.

  • Bergskristall
    beccagranen skrev 2018-07-03 09:25:06 följande:

    . En 6 månaders med dåliga tänder kommer vara tandlös inom något år.


    Jag tror inte den hade tappat tänderna, den har nog bara inte fått alla. Det händer på chihuahuor (kanske även andra hundar), det är helt enkelt så att de då saknar anlag för att få dem alla. Mina vavva hade så och veterinären var bara positiv till det, ur hygiensynvinkel. Sen kan man ju undra varför ett djur inte får komplett set tänder, ur ren avelssynpunkt.
  • beccagranen
    Bergskristall skrev 2018-07-03 09:35:46 följande:
    Jag tror inte den hade tappat tänderna, den har nog bara inte fått alla. Det händer på chihuahuor (kanske även andra hundar), det är helt enkelt så att de då saknar anlag för att få dem alla. Mina vavva hade så och veterinären var bara positiv till det, ur hygiensynvinkel. Sen kan man ju undra varför ett djur inte får komplett set tänder, ur ren avelssynpunkt.
    En 6 månaders borde fått alla sina valptänder, men om hon tappat valptänder och inga nya kommit upp ännu är det inte så farligt. Men om hunden saknar tänder eller än värre har så pass dåliga att dom tappar dom i tidig ålder så är det ingen bra genetik. Problemet är att chihuahua är en sönderavlad ras i Sverige/norden. Ett annat förekommande problem är patellaluxation, problem med knän och höfter.
Svar på tråden Vad skulle ni betala för en ”defekt” chihuahua?