• Frallanz

    BF mars 2019 - stannar på FL

    Hej på er!

    De trådar jag hittat hittills verkar ha fortsatt på FB så tänkte att jag skapar en tråd för oss som har BF i mars och som stannar här på FL för fortsatt kontakt :)

    Är idag v 5 (4+4), tredje försöket med andra barnet, dem två tidigare försöken slutade i mf mars och maj så håller tummarna för att detta pyret stannar :) vul inbokat 18/7 kommer då vara i vecka 7 (6+5).

    Mina symtom är molvärk och illamående till och från, ömma bröstgårdar och blir illamående om jag inte äter såfort jag känner minsta hunger. Med sonen som idag är 3 hade jag noll symtom, förutom trötthet. Heller aldrig känt något vid de två mf jag fick så dessa symtom är helt nya :)

    Det var lite om mig, hoppas vi kan följas åt och hålla liv i tråden :) Kram på er! <3

  • Svar på tråden BF mars 2019 - stannar på FL
  • Erla

    Nu hoppas Jag att något är på g här. Är osäker på vad det är som händer, för det känns inte som med första barnet.

    Sambon lyckades känna efter livmodertappen och han hittade något efter en lite stund, och efter olika sitt- och ligglägen, som han beskrev som en kant. Ungefär 2 cm i bredd, men bara som en halvmåne. Vi vet båda hur tappen ska kännas i normala fall, men inte nu som höggravid. Efteråt hade vi dessutom sex där han kom, för att reta lite extra. Typ 30 min efter började jag få riktigt kraftiga och onda sammandragningar som liksom ger ett enormt tryck neråt. Har inte klockat dem, men de kommer med relativt jämna mellanrum och ganska tätt. Med första kan jag inte minnas att jag hade sammandragningar, utan mer som värkar som kom och gick tills de övergick i krystvärkar. Vad tror ni?

  • Ninin
    Erla skrev 2019-03-24 15:29:05 följande:

    Nu hoppas Jag att något är på g här. Är osäker på vad det är som händer, för det känns inte som med första barnet.

    Sambon lyckades känna efter livmodertappen och han hittade något efter en lite stund, och efter olika sitt- och ligglägen, som han beskrev som en kant. Ungefär 2 cm i bredd, men bara som en halvmåne. Vi vet båda hur tappen ska kännas i normala fall, men inte nu som höggravid. Efteråt hade vi dessutom sex där han kom, för att reta lite extra. Typ 30 min efter började jag få riktigt kraftiga och onda sammandragningar som liksom ger ett enormt tryck neråt. Har inte klockat dem, men de kommer med relativt jämna mellanrum och ganska tätt. Med första kan jag inte minnas att jag hade sammandragningar, utan mer som värkar som kom och gick tills de övergick i krystvärkar. Vad tror ni?


    Spännande! Hur tyckte du att värkarna kändes förra gången om de inte var onda sammandragningar med tryck nedåt? Låter värk-likt tycker jag! Men än kan det väl tyvärr vara både riktiga värkar och förvärkar/sammandragningar som inte påverkar tappen. Håll utkik efter slempropp/blodstrimmor. :)

    Håller tummarna för att det inte går över och att det blir bebis snart!
  • Erla
    Ninin skrev 2019-03-24 16:40:10 följande:

    Spännande! Hur tyckte du att värkarna kändes förra gången om de inte var onda sammandragningar med tryck nedåt? Låter värk-likt tycker jag! Men än kan det väl tyvärr vara både riktiga värkar och förvärkar/sammandragningar som inte påverkar tappen. Håll utkik efter slempropp/blodstrimmor. :)

    Håller tummarna för att det inte går över och att det blir bebis snart!


    Jag blir väldigt osäker nu, men tycker ju att det började med mensvärk som kom i regelbundna vågor innan det blev riktiga sammandragningar, men nu när jag är mitt uppe i detta så får jag som minnesbilder från första förlossningen. Vet att jag hade svårt att ta mig fram när värkarna kom. Samma känsla nu, men nu har det lugnat sig tyvärr. Har runt 10 per timme i alla fall, men det var ju ganska mycket mer intensivt tidigare idag. Det lugnade sig så fort barnpassningen dök upp, såklart!
  • Erla

    Tråkigt nog avstannade alla värkar igår kväll, så det var nog "bara" riktigt kraftiga förvärkar jag hade. Hoppas på att det snart är dags på riktigt här.

  • Ninin
    Erla skrev 2019-03-25 08:26:03 följande:

    Tråkigt nog avstannade alla värkar igår kväll, så det var nog "bara" riktigt kraftiga förvärkar jag hade. Hoppas på att det snart är dags på riktigt här.


    Typiskt. Men det lät ju som att det hände något av tapp-retningen, kan vara värt att prova igen om du börjar bli desperat. :)

    Jag beskrev den som en mjuk och avslappnad mun för maken, låg med en kudde under rumpan, då hittade han och fattade.

    Annars drar det nog igång snart ändå!
  • Erla
    Ninin skrev 2019-03-25 15:09:08 följande:

    Typiskt. Men det lät ju som att det hände något av tapp-retningen, kan vara värt att prova igen om du börjar bli desperat. :)

    Jag beskrev den som en mjuk och avslappnad mun för maken, låg med en kudde under rumpan, då hittade han och fattade.

    Annars drar det nog igång snart ändå!


    Ja, det tyckte vi med så ska föreslå sex i eftermiddag. Tror inte att sambon misstycker haha ;P

    Har haft några få onda sammandragningar sedan ett par timmar tillbaka, men inget som liknade det som skedde igår.
  • Ninin
    Elinmariajosefin skrev 2019-03-23 11:08:00 följande:

    Hur är era bebisar ni som fått? Nöjda? Äter ofta? Sover de själva?

    Min Lilly äter varannan till var tredje timme men inatt slog hon rekord och åt inte på 4 timmar! Annars ratar hon vagn och spjälsäng och sover endast på mig eller sambon. Än så länge sover hon mest men har en period på 3-4h som hon är ledsen på kvällen. Misstänker att magen är boven.


    Min Alfred (nu 10 dagar) är generellt nöjd och trött. Sover mest. Äter ca var 3:e timme på dagarna och varannan på nätterna (tvärtom hade varit bättre!). Har inte lyckats få in tekniken för att rapa och han är ganska gasig, ligger och gnyr och trycker. Och på natten sover han bäst om han har huvudet i min armhåla, varmt och trångt och nära till bröstet..

    Jag slits lite mellan att han ska sova så säkert som möjligt (egen säng/egen yta åtminstone) och att vi ska få sova alls. Och det är så smidigt att liggamma och bara somna ifrån själv, men då blir det verkligen inte rapat och han äter nog mindre och oftare på det sättet, ännu hackigare sömn. Jag längtar efter typ 4 timmars sömn i sträck..

    Någon som provat introducera flaska som komplement för att kunna få lite avlastning?

    Är era bra på att rapa från start?
  • LisaKMB

    Nu är äntligen min lilla bebis här! Föddes idag 26/3, bf+4. En liten pojke som är väldigt lik sin storebror och även har drag av storasyster, 3615 g och 52 cm lång. Förlossningen gick bra även om den var betydligt mer utdragen än jag föreställt mig med tredje barnet. Det började med en mindre blödning runt kl 14 igår och sedan oregelbundna värkar under lång tid. Åkte till sjukhuset kl 22:30 och var då 5 cm öppen. Fick EDA efter några timmar, vilket gav god effekt. Väldigt smärtsamt på slutet dock med intensiva och kraftiga krystvärkar. Men kl 5:25 kom han äntligen ut! Nu ska vi bara klura ut ett namn också.

  • Erla
    LisaKMB skrev 2019-03-26 15:05:54 följande:

    Nu är äntligen min lilla bebis här! Föddes idag 26/3, bf+4. En liten pojke som är väldigt lik sin storebror och även har drag av storasyster, 3615 g och 52 cm lång. Förlossningen gick bra även om den var betydligt mer utdragen än jag föreställt mig med tredje barnet. Det började med en mindre blödning runt kl 14 igår och sedan oregelbundna värkar under lång tid. Åkte till sjukhuset kl 22:30 och var då 5 cm öppen. Fick EDA efter några timmar, vilket gav god effekt. Väldigt smärtsamt på slutet dock med intensiva och kraftiga krystvärkar. Men kl 5:25 kom han äntligen ut! Nu ska vi bara klura ut ett namn också.


    Åh grattis! :D skönt att allt gått bra även om det tog längre tid än väntat.
  • Elinmariajosefin
    Ninin skrev 2019-03-26 11:07:55 följande:

    Min Alfred (nu 10 dagar) är generellt nöjd och trött. Sover mest. Äter ca var 3:e timme på dagarna och varannan på nätterna (tvärtom hade varit bättre!). Har inte lyckats få in tekniken för att rapa och han är ganska gasig, ligger och gnyr och trycker. Och på natten sover han bäst om han har huvudet i min armhåla, varmt och trångt och nära till bröstet..

    Jag slits lite mellan att han ska sova så säkert som möjligt (egen säng/egen yta åtminstone) och att vi ska få sova alls. Och det är så smidigt att liggamma och bara somna ifrån själv, men då blir det verkligen inte rapat och han äter nog mindre och oftare på det sättet, ännu hackigare sömn. Jag längtar efter typ 4 timmars sömn i sträck..

    Någon som provat introducera flaska som komplement för att kunna få lite avlastning?

    Är era bra på att rapa från start?


    Min Lilly sover endast om hon får ligga på eller väldigt nära mig. Senaste dagarna har inte ens sambon accepterats. Hon hade ju en natt när hon inte åt så mycket men annars blir det ungefär varannan timme här också. Idag har hon snuttat i princip hela dagen! Jag har också varit inne på att avlasta med lite ersättning nåt mål om dagen. Har redan provat pumpa ur och ge i flaska och det funkade rätt bra då! Men av nån anledning tar det emot, vet inte varför :( jag misstänker att jag inte har jättebra mjölkproduktion så skulle jag ge ersättning behöver jag nog pumpa iaf för att stimulera produktionen.

    Lilly rapar om jag tar upp henne, men precis som du beskriver blir ju inte det av när man liggammar och somnar vilket leder till lite magknip senare på natten.
  • Ninin
    Elinmariajosefin skrev 2019-03-26 21:39:43 följande:

    Min Lilly sover endast om hon får ligga på eller väldigt nära mig. Senaste dagarna har inte ens sambon accepterats. Hon hade ju en natt när hon inte åt så mycket men annars blir det ungefär varannan timme här också. Idag har hon snuttat i princip hela dagen! Jag har också varit inne på att avlasta med lite ersättning nåt mål om dagen. Har redan provat pumpa ur och ge i flaska och det funkade rätt bra då! Men av nån anledning tar det emot, vet inte varför :( jag misstänker att jag inte har jättebra mjölkproduktion så skulle jag ge ersättning behöver jag nog pumpa iaf för att stimulera produktionen.

    Lilly rapar om jag tar upp henne, men precis som du beskriver blir ju inte det av när man liggammar och somnar vilket leder till lite magknip senare på natten.


    Jag håller med om att det tar emot med flaskan. Kan inte fatta varför, innan han kom var jag fast besluten att den här gången skulle vi få det funka med flaska så jag skulle slippa känna mig så låst. (+att jag ska jobba heltid och pendla några veckor i november så då går det inte att vara beroende av amningen längre!) Kanske VILL jag känna att han är beroende av mig, beskyddarkänslorna är jättestarka, nästan jobbigt att lämna ifrån mig honom till maken..

    Men så länge du pumpar motsvarande mängd påverkar det ju inte produktionen, så den biten borde iallafall inte vara något problem?
  • Erla
    Ninin skrev 2019-03-29 10:27:01 följande:

    Hur går det Erla? Några nya känningar?


    Det går trögt. Har mycket tryck neråt och starka sammandragningar, som inte gör ont. Nu har jag någon annan, mer huggande smärta som kom ganska plötsligt. Rejäl tarmtömning också så hoppas att det är ett tecken. Ska in för att kolla bebisen pga protein i urinet och mindre kraftiga fosterrörelser. Var hos mvc idag och hon tyckte att det var lika bra med tanke på att jag också gått över och har sådana besvär och kände lite oro för bebisens mående.

    Radade upp alla jobbiga grejer jag står ut med just nu och bm gjorde bedömningen att det ändå var bäst så. Så hoppades hon att det skulle vara sista gången vi sågs som jag var gravid haha.
  • Erla

    Bebisen mådde hur bra som helst där inne. Fosterrörelserna var bra och bebisen rör sig mer än vad jag känner. De mätte hen för att uppskatta vikt. Ca 3500 g med en felmarginal på +- några hundra gram. Det är väl ungefär vad jag förväntar mig att bebisen bör väga. När de mätte hjärtfrekvens kunde de se att det inte är någon förlossning på g än i alla fall. Fick nämligen två kraftiga och långa sammandragningar som bebisen inte verkade påverkas nämnvärt av. Såg själv att pulsen gick ner och låg kvar tills sammandragningen släppte, men detta var tydligen ett tecken på opåverkan. Blir väl en aprilbebis för min del :P är det någon mer som är kvar och väntar på sin bebis?

Svar på tråden BF mars 2019 - stannar på FL