• Äldre 3 Jul 20:32
    4772 visningar
    11 svar
    11
    4772

    Nekad kejsarsnitt- överväger abort

    Jag väntar mitt fjärde barn och har idag diskuterat med en läkare på en spec mottagning om förlossningssätt. När jag var på min inskrivning hos min vanliga bm så bokade hon det här läkarbesöket direkt. Och fick tid 2 veckor senare. Jag ska berätta lite kort om hur mins förlossningar varit nedan men jag blev alltså Tvärnekad ett löfte om kejsarsnitt och hon sa att det inte ens är ett alternativ.

    Jag kan absolut inte i min vildaste fantasi ställa in mig på att föda vaginalt igen. Jag gör det bara inte. Då gör jag abort. Hur hemskt det än är. Kan jag trots det här bli beviljad av någon annan tror ni?

    Förlossning nr 1 BF -3 Helt normal. Jag har en mycket bra positiv upplevelse av den. Vaginal. Sprack ingenting och ha de lustgas endast. Bara nöjd. 13 timmar från första värken hemma.

    Förlossning nr 2 BF +6 Startade med starka värkar och vattenavgång. Ensam hemma med min dåvarande 4 åring som fick assistera mig vid förlossning hemma i trappen. Traumatisk och väldigt intensiv. Ambulansen kom när huvudet var ute. Väldigt ärrad efter den här förlossningen som trots allt gick bra även den. Fick förlossningsdepression som jag gick och pratade om och medicinerade under 1 års tid. 1 timme från första värk.

    Förlossning nr 3 Igångsatt i v 38+0. På indikation av min bm där sedan även läkaren rekommenderade detta. Var lugn o trygg i de beslutet. Dock när igpngsättningen väl gjordes så eskalerade det i en rasande fart och jag kunde inte hantera smärtan hann heller aldrig med någon smärtlindring förutom lustgasen som jag inte ansåg hjälpte mig alls denna gång. Även den här gången förlossningsdepression och jag orkade inte med att varken se eller hålla mitt barn efter förlossningen.

    Jag vill ha ett kejsarsnitt för att hinna med mentalt. Veta exakt vad som händer. Hinna förbereda mig. Slippa uppleva dom hemska värkarna och bara få en positiv förlossning där jag orkar med mig själv och mitt barn.

    Jag är nu sjukskriven igen för depression. Dels pga den här stressen men även för andra saker som drabbat mig tidigare.

    Är mina argument verkligen så klena??

  • Svar på tråden Nekad kejsarsnitt- överväger abort
  • Äldre 3 Jul 20:39
    #1
    +1

    Sök dig till annan klinik och annan barnmorska. Klart du borde beviljas snitt. Ge dig inte. Gör inte abort. Utan sök i en annan kommun om du måste. Jag gjorde snitt i en annan kommun och det gick bra.

  • Äldre 3 Jul 20:43
    #2

    Det finns bara ett sjukhus i mitt län. :( Kan jag ens söka mig någon annanstans då? Det känns kört. Det är nu man borde ha bott i sthlm

  • Äldre 3 Jul 20:50
    #3
    Momofthree skrev 2018-07-03 20:43:03 följande:

    Det finns bara ett sjukhus i mitt län. :( Kan jag ens söka mig någon annanstans då? Det känns kört. Det är nu man borde ha bott i sthlm


    Gå med i gruppen "Rätten att välja kejsarsnitt" på facebook. Har du inte facebook, så skaffa ett konto enbart i syfte för att bli medlem där. Det är en sluten grupp, så ingen annan du känner kan se vad du skriver i den om det känns jobbigt.  Men gruppen är fenomenal, finns massvis med kvinnor som gått igenom liknande saker och blivit nekade och kämpat vidare för att få snitt. Finns säkerligen kvinnor som fött på just ditt sjukhus också och med stor sannolikhet någon som haft att göra med just den läkaren också. De kan hjälpa dig mer konkret om hur du ska gå vidare, kanske t.o.m. hjälpa dig med just vem du ska kontakta.
  • Äldre 3 Jul 20:53
    #4

    Inga problem att välja barnmorskemottagning och att föda i annan län. Vänta inte undersök saken gör det. Har läst om flera som har gjort det och det har inte varit några problem. Du kan även prova byta barnmorska.

  • Äldre 3 Jul 21:29
    #5

    Bara du kan avgöra hur du bäst ska föda ditt barn! Och ge dig inte, lova det. Jag orkade inte tjafsa utan "gav mig " för jag upplevde att ingen lyssnade. Och alla sa att det kommer gå så bra, tänk inte på din första förlossning nu utan det här kommer bli din revansch.

    Det blev ännu värre och jag ångrar så gott som dagligen att jag inte stod på mig mer.

    Finns det inte fler läkare på sjukhuset?

  • Äldre 3 Jul 21:44
    #6

    Be om ny läkare och säg som du känner att du allvarligt överväger abort om du nekas kejsarsnitt.

  • Äldre 4 Jul 04:25
    #7

    Kan man inte åka till ett annat EU land? (för att du ska ju kunna ta emot vård i andra EU länder som svensk medborgare har du ju den rätten) om du blir nekad här i olika sjukhus och län...


    så kanske det är lättare att få detta i England (om de fortfarande är med I EU? jag har inte så bra koll) Tyskland? Finland?


    Ende nackdelen är ju att resa dit, betala för hotel och så men för övrig tror jag på att de flesta länder är bättre än Sverige när det kommer till sjukvården.

  • Äldre 4 Jul 07:13
    #8
    Laina skrev 2018-07-04 04:25:23 följande:

    Kan man inte åka till ett annat EU land? (för att du ska ju kunna ta emot vård i andra EU länder som svensk medborgare har du ju den rätten) om du blir nekad här i olika sjukhus och län...

    så kanske det är lättare att få detta i England (om de fortfarande är med I EU? jag har inte så bra koll) Tyskland? Finland?

    Ende nackdelen är ju att resa dit, betala för hotel och så men för övrig tror jag på att de flesta länder är bättre än Sverige när det kommer till sjukvården.


    Kan ju bli lite halvknepigt med pass och hemresa m nyfödd bebis. Nej, man ska banne mig få föda barn säkert i sitt eget hemland!

    (Annars är det ett bra tips när vårdgarantin inte kan hållas, men just vid förlossningar håller jag inte med dig.)
  • Äldre 4 Jul 13:50
    #9
    Laina skrev 2018-07-04 04:25:23 följande:

    Kan man inte åka till ett annat EU land? (för att du ska ju kunna ta emot vård i andra EU länder som svensk medborgare har du ju den rätten) om du blir nekad här i olika sjukhus och län...


    så kanske det är lättare att få detta i England (om de fortfarande är med I EU? jag har inte så bra koll) Tyskland? Finland?


    Ende nackdelen är ju att resa dit, betala för hotel och så men för övrig tror jag på att de flesta länder är bättre än Sverige när det kommer till sjukvården.


    Naej, inte riktigt. Ett kejsarsnitt som är planerat får nog räknas som planerad vård skulle jag tro, och planerad vård inom EU måste fortfarande godkännas av varje lands motsvarighet till Försäkringskassan för att det ska betalas. Eller, man kan ansöka om det retroaktivt också, men då finns en risk att man blir avslagen och står där med en saftig räkning. Sen finns det andra vägar för TS att försöka få ett kejsarsnitt i Sverige, bättre att undersöka det först så hon kan känna sig trygg och föda i ett land vars språk och system hon är bekant med.
  • Äldre 4 Jul 14:50
    #10
    Kanttant skrev 2018-07-04 13:50:38 följande:
    Naej, inte riktigt. Ett kejsarsnitt som är planerat får nog räknas som planerad vård skulle jag tro, och planerad vård inom EU måste fortfarande godkännas av varje lands motsvarighet till Försäkringskassan för att det ska betalas. Eller, man kan ansöka om det retroaktivt också, men då finns en risk att man blir avslagen och står där med en saftig räkning. Sen finns det andra vägar för TS att försöka få ett kejsarsnitt i Sverige, bättre att undersöka det först så hon kan känna sig trygg och föda i ett land vars språk och system hon är bekant med.

    Jo men precis, deras motsvarighet till försäkringskassan kanske inte alls är lika hårda/bestämda på att "det är bättre för kvinnan och barnet om man undviker kejsarsnitt till varje pris" som sjukvården kan vara i Sverige, alltså svensk sjukvård kan vara väldigt skeptisk till kejsarsnitt.


    Att sedan få det godkänt av den svenska försäkringskassan är en annan sak ja, de kanske nekar den räkningen för att de inte anser att det var nödvändig sjukvård.. så kan det ju vara knepigt..

    Tänkte på detta bara för att jag läste att det finns ganska många svenska som åker till Finland för att föda, för att de har mer plats och de har färre förlossningsskador. dessutom så kan många längst med den finska västkusten svenska, från Åbo och upp till wasa. Men när det handlar om snitt kanske det är en annan sak?


    "Även om du vistas tillfälligt i Finland och är sjukförsäkrad i ett annat EU-/EES-land eller i Schweiz har du rätt att få vård i samband med förlossning till samma pris som kommuninvånarna. Avgiften för förlossningsvård kan variera mellan kommunerna.
    Om du omfattas av sjukförsäkringen i ett annat nordiskt land bevisar du din rätt till förlossningsvård genom att visa upp en officiell identitetshandling (exempelvis körkort eller pass). Dessutom ska du ange din permanenta adress i ett annat nordiskt land. Du kan också visa upp det europeiska sjukförsäkringskortet."

  • Äldre 4 Jul 15:03
    #11
    Laina skrev 2018-07-04 14:50:41 följande:

    Jo men precis, deras motsvarighet till försäkringskassan kanske inte alls är lika hårda/bestämda på att "det är bättre för kvinnan och barnet om man undviker kejsarsnitt till varje pris" som sjukvården kan vara i Sverige, alltså svensk sjukvård kan vara väldigt skeptisk till kejsarsnitt.


    Att sedan få det godkänt av den svenska försäkringskassan är en annan sak ja, de kanske nekar den räkningen för att de inte anser att det var nödvändig sjukvård.. så kan det ju vara knepigt..

    Tänkte på detta bara för att jag läste att det finns ganska många svenska som åker till Finland för att föda, för att de har mer plats och de har färre förlossningsskador. dessutom så kan många längst med den finska västkusten svenska, från Åbo och upp till wasa. Men när det handlar om snitt kanske det är en annan sak?


    "Även om du vistas tillfälligt i Finland och är sjukförsäkrad i ett annat EU-/EES-land eller i Schweiz har du rätt att få vård i samband med förlossning till samma pris som kommuninvånarna. Avgiften för förlossningsvård kan variera mellan kommunerna.
    Om du omfattas av sjukförsäkringen i ett annat nordiskt land bevisar du din rätt till förlossningsvård genom att visa upp en officiell identitetshandling (exempelvis körkort eller pass). Dessutom ska du ange din permanenta adress i ett annat nordiskt land. Du kan också visa upp det europeiska sjukförsäkringskortet."


    Förlåt, var kanske lite otydlig. För planerad vård så är det Försäkringskassan i det land du är bosatt i som ska godkänna vård i annat EU-land. Så för TS del är det alltså Försäkringskassan i Sverige. Men det handlar alltså enbart om att godkänna vården i sig, FK - vare sig i Sverige eller annat EU-land - är ju inte inblandade i processen av om en läkare kommer godkänna ett snitt. 

    Allt som är akut vård godkännes per automatik och du får rätt till vård för samma kostnad som landets medborgare. Förlossning brukar räknas som akut vård. Men, ett planerat snitt utan medicinsk indikation är tveksamt om det räknas som akut vård. Ska inte säga säker om det, det får man nog höra av sig till lämplig instans och kolla, men spontant tror jag det räknas som planerad vård. Så de som föder i Finland kan alltså räknas som akut vård om det är en "vanlig" förlossning, därmed behöver de inte söka på förhand till FK om att få det godkänt. 
Svar på tråden Nekad kejsarsnitt- överväger abort