• Anonym (L)
    Äldre 4 Jul 08:45
    3851 visningar
    16 svar
    16
    3851

    Blir ALDRIG uppvaktad

    Jag är så besviken och ledsen på min sambo. Jag blir ALDRIG uppvaktad av honom, när vi hade varit tillsammans i tre månader fick jag en present av honom som gjorde mig så himla glad, sen dess har det inte hänt något mer. Har fått en blomma ibland, men inget mer. Jag har tagit upp detta med honom men inget händer. Han tycker jag kräver saker, men det är inte det jag gör utan jag saknar den där lilla extra romantiken. Jag gör ofta sånt för honom och skulle gärna vilja ha något tillbaka nångång.

    Han visar kärlek genom ord och beröring, det är han väldigt bra på, men att lägga ner tid och omtanke på en present är inte hans grej säger han, det ska komma spontant. Förstår inte hur han menar där riktigt.

    Jag har alltid gett han påskägg med innehåll som jag vet att han tycker om tex, själv har jag fått samma sak i ägget varenda gång som jag inte ens gillar. Det är i sista minuten han springer till Ica och slänger ihop något och det känns så jäkla trist.

    Själv köper jag små presenter till honom ofta och gör andra romantiska saker utöver ord och beröring. Jag beställer blombud, köper hans favoritgodis, lagar god mat, köper parfym och kläder som han gillar, överrasknings resor, jag får alltid planera och boka restaurang när vi ska ut och äta tex (aldrig att han gjort det eller överraskat mig med att gå ut och äta), tänder ljus och strör rosenblad på golvet och ger han massage, frukost på sängen etc etc, listan kan göras lååååång.

    Detta gör mig så ledsen bara. Han vet att jag hade gillat om han gjorde något sånt. Vi har pratat om förlovning men han är bestämd med att han vill fria, friar jag kommer han säga nej och tjatar jag/pratar om det så kommer det dröja ännu längre tills han friar. Allt det här resulterar i att jag ständigt är irriterad och missnöjd. Vad mer kan jag göra? Att prata med honom hjälper uppenbarligen inte, det enda han säger är att nångång kommer det hända (att han köper någon present) men det händer aldrig. Vi hade samma diskussion för ett år sen också....

    Någon mer i samma sits? Och till er som blir uppvaktade, hur blir ni det?

  • Svar på tråden Blir ALDRIG uppvaktad
  • Äldre 4 Jul 10:25
    #1

    Du kan inte totaländra din sambo till att bli av den uppvaktande sorten om han helt enkelt inte är det. Är uppvaktning extremt viktigt för dej så kanske du borde byta sambo.

  • Anonym (L) Trådstartaren
    Äldre 4 Jul 10:51
    #2
    Fia 28 skrev 2018-07-04 10:25:39 följande:

    Du kan inte totaländra din sambo till att bli av den uppvaktande sorten om han helt enkelt inte är det. Är uppvaktning extremt viktigt för dej så kanske du borde byta sambo.


    Fast det handlar inte om att ändra på någon, det handlar om att tillgodose sin partners behov tycker jag. Alla vill vi bli uppvaktade på olika sätt för att må bra, vill han att jag ska må dåligt? Hade du gjort så?
  • Anonym (krav)
    Äldre 4 Jul 10:58
    #3
    Anonym (L) skrev 2018-07-04 10:51:19 följande:
    Fast det handlar inte om att ändra på någon, det handlar om att tillgodose sin partners behov tycker jag. Alla vill vi bli uppvaktade på olika sätt för att må bra, vill han att jag ska må dåligt? Hade du gjort så?
    Då får du väl ta ett ordentligt snack med din sambo och kräva att han börjar tillgodose dina behov av att bli uppvaktad. 
  • Äldre 4 Jul 10:59
    #4
    Anonym (L) skrev 2018-07-04 10:51:19 följande:
    Fast det handlar inte om att ändra på någon, det handlar om att tillgodose sin partners behov tycker jag. Alla vill vi bli uppvaktade på olika sätt för att må bra, vill han att jag ska må dåligt? Hade du gjort så?
    Knappast vill han att du mår dåligt, men samtidigt faller det tydligen inte naturligt för din sambo att ställa till med middagar, köpa presenter etc. Du har redan pratat med honom om det, och ingen ändring gjordes, så då finns det nog inte så mycket mer att göra än att acceptera eller gå vidare. 

    Kanske du skulle dra ner lite på din egen uppvaktning.
  • Äldre 4 Jul 10:59
    #5

    Folk är annorlunda och uttrycker/kräver kärlek på olika sätt.

    För vissa är presenter lätt och för andra ett enda mysterium.

    Det är bevisat att folk vill ha olika typer av kärlek, kan gälla presenter, beröm, beröring, tid tillsammans osv.

    Då presenter verkar vara din grej som du uppskattar så är det även vad du sannolikt ger honom, frågan är om det egentligen ens är vad han skulle välja?

    Så helt enkelt, acceptera honom för den kärleken han är bekväm med att visa eller hitta någon annan som har samma preferens som du.

    Antagligen är påskägget något han verkligen anstränger sig med även om resultatet inte blir så bra. Det går inte att lära någon att köpa "bra" presenter.

  • Anonym (krav)
    Äldre 4 Jul 10:59
    #6
    Anonym (L) skrev 2018-07-04 10:51:19 följande:
    Fast det handlar inte om att ändra på någon, det handlar om att tillgodose sin partners behov tycker jag. Alla vill vi bli uppvaktade på olika sätt för att må bra, vill han att jag ska må dåligt? Hade du gjort så?
    Och, nej, alla vill vi inte bli uppvaktade på olika sätt för att må bra. Du vill det.
  • Anonym (Först­år dig)
    Äldre 4 Jul 11:04
    #7
    Anonym (L) skrev 2018-07-04 08:45:29 följande:

    Jag är så besviken och ledsen på min sambo. Jag blir ALDRIG uppvaktad av honom, när vi hade varit tillsammans i tre månader fick jag en present av honom som gjorde mig så himla glad, sen dess har det inte hänt något mer. Har fått en blomma ibland, men inget mer. Jag har tagit upp detta med honom men inget händer. Han tycker jag kräver saker, men det är inte det jag gör utan jag saknar den där lilla extra romantiken. Jag gör ofta sånt för honom och skulle gärna vilja ha något tillbaka nångång.

    Han visar kärlek genom ord och beröring, det är han väldigt bra på, men att lägga ner tid och omtanke på en present är inte hans grej säger han, det ska komma spontant. Förstår inte hur han menar där riktigt.

    Jag har alltid gett han påskägg med innehåll som jag vet att han tycker om tex, själv har jag fått samma sak i ägget varenda gång som jag inte ens gillar. Det är i sista minuten han springer till Ica och slänger ihop något och det känns så jäkla trist.

    Själv köper jag små presenter till honom ofta och gör andra romantiska saker utöver ord och beröring. Jag beställer blombud, köper hans favoritgodis, lagar god mat, köper parfym och kläder som han gillar, överrasknings resor, jag får alltid planera och boka restaurang när vi ska ut och äta tex (aldrig att han gjort det eller överraskat mig med att gå ut och äta), tänder ljus och strör rosenblad på golvet och ger han massage, frukost på sängen etc etc, listan kan göras lååååång.

    Detta gör mig så ledsen bara. Han vet att jag hade gillat om han gjorde något sånt. Vi har pratat om förlovning men han är bestämd med att han vill fria, friar jag kommer han säga nej och tjatar jag/pratar om det så kommer det dröja ännu längre tills han friar. Allt det här resulterar i att jag ständigt är irriterad och missnöjd. Vad mer kan jag göra? Att prata med honom hjälper uppenbarligen inte, det enda han säger är att nångång kommer det hända (att han köper någon present) men det händer aldrig. Vi hade samma diskussion för ett år sen också....

    Någon mer i samma sits? Och till er som blir uppvaktade, hur blir ni det?


     Jag förstår din tanke och din känsla, delar den gentemot min egen karl, om än vi inte varit tillsammans överdrivet länge. Men tyvärr tror jag att det bara är så enkelt att vi måste acceptera att vi inte kan förändra någon som inte är "lagd så". Jag fick blommor en gång när vi nyligen träffats, men kort därefter fyllde jag år och han var jättegullig med fina ord, långa grattis-sms osv, men han skyllde på jobbet att han haft för fullt upp för att ordna födelsedagspresent. Nu ett par månader senare så vill han ordna detta genom att betala om jag hittat klädesplagg eller liknande när vi varit en sväng på stan, jag tycker det är såå trist att han försöker ta den enkla utvägen att jag helt enkelt sagt att jag inte vill ha en present den vägen och att då får det helt enkelt vara. Är nog inget illa menat från hans, eller din sambos sida, men jag tror att dom helt enkelt ser på hela grejen på ett helt annat sätt än vad vi gör... därför blir det i deras ögon mer att vi ställer krav än lägger fram önskemål om att bli sedda.
  • sextio­talist
    Äldre 4 Jul 11:07
    #8
    Anonym (L) skrev 2018-07-04 08:45:29 följande:

    Jag är så besviken och ledsen på min sambo. Jag blir ALDRIG uppvaktad av honom, när vi hade varit tillsammans i tre månader fick jag en present av honom som gjorde mig så himla glad, sen dess har det inte hänt något mer. Har fått en blomma ibland, men inget mer. Jag har tagit upp detta med honom men inget händer. Han tycker jag kräver saker, men det är inte det jag gör utan jag saknar den där lilla extra romantiken. Jag gör ofta sånt för honom och skulle gärna vilja ha något tillbaka nångång.

    Han visar kärlek genom ord och beröring, det är han väldigt bra på, men att lägga ner tid och omtanke på en present är inte hans grej säger han, det ska komma spontant. Förstår inte hur han menar där riktigt.

    Jag har alltid gett han påskägg med innehåll som jag vet att han tycker om tex, själv har jag fått samma sak i ägget varenda gång som jag inte ens gillar. Det är i sista minuten han springer till Ica och slänger ihop något och det känns så jäkla trist.

    Själv köper jag små presenter till honom ofta och gör andra romantiska saker utöver ord och beröring. Jag beställer blombud, köper hans favoritgodis, lagar god mat, köper parfym och kläder som han gillar, överrasknings resor, jag får alltid planera och boka restaurang när vi ska ut och äta tex (aldrig att han gjort det eller överraskat mig med att gå ut och äta), tänder ljus och strör rosenblad på golvet och ger han massage, frukost på sängen etc etc, listan kan göras lååååång.

    Detta gör mig så ledsen bara. Han vet att jag hade gillat om han gjorde något sånt. Vi har pratat om förlovning men han är bestämd med att han vill fria, friar jag kommer han säga nej och tjatar jag/pratar om det så kommer det dröja ännu längre tills han friar. Allt det här resulterar i att jag ständigt är irriterad och missnöjd. Vad mer kan jag göra? Att prata med honom hjälper uppenbarligen inte, det enda han säger är att nångång kommer det hända (att han köper någon present) men det händer aldrig. Vi hade samma diskussion för ett år sen också....

    Någon mer i samma sits? Och till er som blir uppvaktade, hur blir ni det?


    Egentligen får du nog rannsaka dig själv lite grann, att du saknar uppvaktning, det är helt OK, men att du mår dåligt av avsaknaden, då är det andra problem som ligger bakom. För som du skriver, han visar att han älskar dig.

    Jag håller med honom fullständigt, uppvaktning, oavsett form, ska komma från hjärtat och spontant, annars är det inte rätt (det gäller alla kärleksförklaringar).

    För övrigt, uppskattar han det du gör? (själv hade jag nog lagt benen på ryggen om en man hade uppvaktat mig så intensivt, det om något hade gett mig obehagskänslor).

    Förresten, om han friar och du säger nej, är det för att han inte är den uppvaktande typen och därmed "straffar" honom eller är det för att du inte vill gifta dig (alls eller med honom).

    Ett litet tips, man mår bättre om man ser vad man har, inte vad man inte har, lite detta med att se glaset halvfullt istället för halvtomt.
  • sextio­talist
    Äldre 4 Jul 11:09
    #9
    Anonym (L) skrev 2018-07-04 10:51:19 följande:
    Fast det handlar inte om att ändra på någon, det handlar om att tillgodose sin partners behov tycker jag. Alla vill vi bli uppvaktade på olika sätt för att må bra, vill han att jag ska må dåligt? Hade du gjort så?
    Nej, för mig räcker det med att min sambo visar att han älskar mig på det sätt han gör bäst.
  • Äldre 4 Jul 11:27
    #10
    "Själv köper jag små presenter till honom ofta och gör andra romantiska saker utöver ord och beröring. Jag beställer blombud, köper hans favoritgodis, lagar god mat, köper parfym och kläder som han gillar, överrasknings resor, jag får alltid planera och boka restaurang när vi ska ut och äta tex (aldrig att han gjort det eller överraskat mig med att gå ut och äta), tänder ljus och strör rosenblad på golvet och ger han massage, frukost på sängen etc etc, listan kan göras lååååång"

    Alla är olika och har olika "kärleksspråk" dvs sättet att visa kärlek. Din sambo gör det genom beröring och ord.

    Ditt behov av att visa och få kärlek känns lite barnslig och osund. Det känns som om du helst skulle vilja leva i en Harlequin roman. Vem sjutton orkar strö blomblad på golven och massera och tända ljus och beställa blombud och.... Jag blir trött bara jag läser det. 

    Vakna upp ur din fantasivärld och uppskatta din sambo som han är. Man kan aldrig förändra andra människor. Och är det så att hans sätt att visa kärlek inte alls passar dig så får du väl överväga att hitta någon som gör det. 
  • Äldre 4 Jul 11:44
    #11

    Han är helt enkelt inte som du. Om du rannsaka dig själv så kanske du även hittar ett mönster där du underkänner hans sätt att visa kärlek och där du historiskt inte blivit nöjd med gåvor?

    Min sambo är inte alltid toppen med gåvor, ibland blir det fel, ibland blir det rätt. Jag väljer att skratta när det blir fel och fokusera på de gånger det blir rätt.

    Jag fick en supersöt berlock av honom när jag fyllde år första året tillsammans, ett motiv som betyder mycket för oss. I julklapp fick jag en filt med ärmar (jag hade redan en dessutom), tanken var god, för jag är lite frusen av mig, men den skriker ju inte direkt kärlek.

    Jag är helt säker på att jag misslyckats med gåvor till honom också, i julas kunde jag inte komma på nåt alls och rådfråga honom. Han skämtade till det och tyckte det räckte med en påse chips...

    Han fick bäddset från Estrella av mig på rent jävelskap.

    Börja uppskatta hans sätt att visa kärlek, det är den enkla vägen att gå. Genom livet kommer ni hamna i många såna här situationer, där du såklart anser att du har rätt, det är viktigare att älska varandra än att ha rätt.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • sextio­talist
    Äldre 4 Jul 11:47
    #12
    riboflavin skrev 2018-07-04 11:44:47 följande:

    Han är helt enkelt inte som du. Om du rannsaka dig själv så kanske du även hittar ett mönster där du underkänner hans sätt att visa kärlek och där du historiskt inte blivit nöjd med gåvor?

    Min sambo är inte alltid toppen med gåvor, ibland blir det fel, ibland blir det rätt. Jag väljer att skratta när det blir fel och fokusera på de gånger det blir rätt.

    Jag fick en supersöt berlock av honom när jag fyllde år första året tillsammans, ett motiv som betyder mycket för oss. I julklapp fick jag en filt med ärmar (jag hade redan en dessutom), tanken var god, för jag är lite frusen av mig, men den skriker ju inte direkt kärlek.

    Jag är helt säker på att jag misslyckats med gåvor till honom också, i julas kunde jag inte komma på nåt alls och rådfråga honom. Han skämtade till det och tyckte det räckte med en påse chips...

    Han fick bäddset från Estrella av mig på rent jävelskap.

    Börja uppskatta hans sätt att visa kärlek, det är den enkla vägen att gå. Genom livet kommer ni hamna i många såna här situationer, där du såklart anser att du har rätt, det är viktigare att älska varandra än att ha rätt.


    Du ska bara veta vilka knäppa saker jag fått av min sambo, av ren kärlek. Jag är frusen om fötterna på vintern och brukar ha på mig ett par raggsockor. Jag fick fotvärmare (elektrisk av honom), jättegulligt, men totalt oanvändbart eftersom jag inte kan knata omkring med den (dessutom blir det inte behaglig värme heller, jodå, jag har testat den)
  • Anonym (Hm)
    Äldre 4 Jul 11:49
    #13
    sextiotalist skrev 2018-07-04 11:09:09 följande:
    Nej, för mig räcker det med att min sambo visar att han älskar mig på det sätt han gör bäst.
    Samma här
  • Anonym (Ea)
    Äldre 4 Jul 21:37
    #14
    +1

    Jag hade känt mig otroligt kvävd om jag var tillsammans med dig. Jag känner mig kvävd bara av att läsa ditt inlägg. Inte för att det är något fel på dig utan för att jag inte är en person som orkar med krav på uppvaktning. Jag tycker också att det är trevligt om min sambo köper något han vet att jag gillar, men att det ska finnas en ständig förväntning på mig om att jag ska uppvakta på det sättet hade gjort att jag dragit mig för det ännu mer. Det hade resulterat i prestationsångest och inte alls känts som något roligt jag ville göra från hjärtat. Jag uppskattar betydligt mer att göra saker TILLSAMMANS (ursäkta caps men det går inte att kursivera från mobilen) med min sambo, att han bryr sig om mig, visar uppskattning och stöttar mig i vardagen. Kanske är din sambo likadan?

  • Anonym (krav)
    Äldre 5 Jul 07:42
    #15
    +1
    Anonym (L) skrev 2018-07-04 08:45:29 följande:

    Själv köper jag små presenter till honom ofta och gör andra romantiska saker utöver ord och beröring. Jag beställer blombud, köper hans favoritgodis, lagar god mat, köper parfym och kläder som han gillar, överrasknings resor, jag får alltid planera och boka restaurang när vi ska ut och äta tex (aldrig att han gjort det eller överraskat mig med att gå ut och äta), tänder ljus och strör rosenblad på golvet och ger han massage, frukost på sängen etc etc, listan kan göras lååååång.


    Jag skulle ärligt talat känna mig lite kvävd av allt som TS gör för mannen också. Jag skulle känna att det var något lite desperat över det hela. Att man inte kommer vidare från uppvaktning till behaglig vardagsrelation. Som om partnern tror att man måste bevisa sin kärlek hela tiden och inte kan vila i att man är tillsammans och har det bra. 

    Såsom TS beskriver att mannen gör: visar kärlek med ord och beröring skulle passa mig mycket bättre än hysteriska blomblad utströdda på golvet. Jag skulle nog börja garva. Och ja, jag är kvinna. Och nej, jag gillar inte amerikanska romantiska filmer Solig
    Anonym (Ea) skrev 2018-07-04 21:37:14 följande:

    Jag hade känt mig otroligt kvävd om jag var tillsammans med dig. Jag känner mig kvävd bara av att läsa ditt inlägg. Inte för att det är något fel på dig utan för att jag inte är en person som orkar med krav på uppvaktning. Jag tycker också att det är trevligt om min sambo köper något han vet att jag gillar, men att det ska finnas en ständig förväntning på mig om att jag ska uppvakta på det sättet hade gjort att jag dragit mig för det ännu mer. Det hade resulterat i prestationsångest och inte alls känts som något roligt jag ville göra från hjärtat. Jag uppskattar betydligt mer att göra saker TILLSAMMANS (ursäkta caps men det går inte att kursivera från mobilen) med min sambo, att han bryr sig om mig, visar uppskattning och stöttar mig i vardagen. Kanske är din sambo likadan?




  • Äldre 5 Jul 14:49
    #16

    Av din egen beskrivning så har han kärlek till dig och visar den på sitt sätt.

    Att köpa personliga gåvor är uppenbarligen inte hans talang eller sätt att visa kärlek.

    Alltså gäller det för dig att ta emot hans sätt att ge kärleksförklaringar för att de är äkta, eller om det inte duger, leta upp en annan man som är mer lik dig.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Blir ALDRIG uppvaktad