• Misszandra

    Frågor till er som snittats

    Hejsan!

    Jag väntar mitt andra barn. Min första son blir 2 år när lillebror beräknas komma. I måndags bestämde bebis sig för att vända sig med huvudet uppåt. Jag fick genomgå ett vändningsförsök som var brutalt, jag har blodtrycksfall och höll på att svimma flera flera gånger. Kommer trots detta ändå utföra ett till nästa vecka just för jag vill ha chans till att föda ?normalt? igen.

    Min fråga är då, om detta vändningsförsök inte funkar kommer jag nog genomgå ett kejsarsnitt. Jag undrar, blev ni sjukskrivna efter snitt? Hur klarar man ta hand om en vild 2 åring och en nyfödd samt vara nyopererad? Pappan får ju 10 dagar men jag får ju inte bära tyngre än bebis de första 12 veckorna. Och storebror får ju bara vara på dagis 15h/veckan tis-tors 08.00-13.00

  • Svar på tråden Frågor till er som snittats
  • cosinus

    Eftersom du vill föda vaginalt skulle jag ändå kolla upp möjligheterna att föda vaginalt i säte om bebis ligger kvar.

    Vissa sjukhus är väldiga motståndare medan andra är mer positiva.

    Min trea är född i säte och här gällde följande: tidigare förlossningar ska ha varit normala och inte avstannat mot slutet. Man behövde ett visst bäckenmått (kollas med röntgen) och bebis ska väga mellan 2 och 4 kg (kollas med TUL)

    Min personliga upplevelse var att sätesförlossningen var den lindrigaste och jag har faktiskt hört fler säga så. En mjuk rumpa som vidgar är skönare än ett hårt huvud.

  • Fia 28

    Nej inte sjukskriven efter snitt, du är ju mammaledig då! Du får förklara för 2 åringen varför du inte kan bära honom. 

  • Misszandra
    cosinus skrev 2018-07-04 14:15:46 följande:

    Eftersom du vill föda vaginalt skulle jag ändå kolla upp möjligheterna att föda vaginalt i säte om bebis ligger kvar.

    Vissa sjukhus är väldiga motståndare medan andra är mer positiva.

    Min trea är född i säte och här gällde följande: tidigare förlossningar ska ha varit normala och inte avstannat mot slutet. Man behövde ett visst bäckenmått (kollas med röntgen) och bebis ska väga mellan 2 och 4 kg (kollas med TUL)

    Min personliga upplevelse var att sätesförlossningen var den lindrigaste och jag har faktiskt hört fler säga så. En mjuk rumpa som vidgar är skönare än ett hårt huvud.


    Är det så? Det känns bara som att ungen ska ju ut dubbelvikt och därmed större än ett huvud? Jag har som sagt aldrig fött i säte, inte heller någon närstående som fött i säte så jag bara föreställer mig. Men enligt din beskrivning lät det ju lindrigt. 
  • Misszandra
    Fia 28 skrev 2018-07-04 15:08:01 följande:

    Nej inte sjukskriven efter snitt, du är ju mammaledig då! Du får förklara för 2 åringen varför du inte kan bära honom. 


    Tyvärr är min trotsiga tvååring inte alltid samarbetsvillig och får utbrott när han inte får som han vill. Vilket kan vara väldigt stressigt, speciellt om man inte kan röra sig som man brukar.
  • anonym4

    Diskutera med din läkare. Du bör kunna bli sjukskriven då man inte är automatiskt frisk som föräldraledig. Risken finns dock att försäkringskassan inte godkänner sjukskriven då, igen, många verkar ha fått för sig att följder av graviditet och förlossningar är på låtsas.

    Har ni möjlighet till dubbeldagar eller annan avlastning?

  • anonym4
    Fia 28 skrev 2018-07-04 15:08:01 följande:

    Nej inte sjukskriven efter snitt, du är ju mammaledig då! Du får förklara för 2 åringen varför du inte kan bära honom. 


    Föräldraledig. Och du menar alltså att effekterna av en bukoperation är mindre om man fått ett barn i samma vända?
  • Misszandra
    anonym4 skrev 2018-07-04 22:48:36 följande:

    Diskutera med din läkare. Du bör kunna bli sjukskriven då man inte är automatiskt frisk som föräldraledig. Risken finns dock att försäkringskassan inte godkänner sjukskriven då, igen, många verkar ha fått för sig att följder av graviditet och förlossningar är på låtsas.

    Har ni möjlighet till dubbeldagar eller annan avlastning?


    Är det så? Att trots läkarintyg kan FK låta bli att godkänna? 

    Ja, dubbeldagar är ett alternativ ifs. Visste inte om det fortfarande gällde. Våra familjer bor flera timmar här ifrån så vi har bara varandra. 
  • Tomelilla15

    Vet inget om sjukskrivning pga snitt men min svärfar som jobbar i vården och gjorde operation för msgbråck (liten operation) blev sjukskriven en månad då han inte fick lyfta tungt.

    Kolla också med din kommun. De flesta kommuner har regel om att det äldre barnet får gå ner i tid tidigast från en månad efter att syskonet fötts så ni kanske kan ha stora syskonet på heltid ett tag till. Sen brukar de gå att prata med förskolan. Jag ansökte om dispens och fick beviljad heltid pga familjesituationen vi hade då trots att vi bara var berättigade till 15h.

  • cosinus
    Misszandra skrev 2018-07-04 22:29:43 följande:

    Är det så? Det känns bara som att ungen ska ju ut dubbelvikt och därmed större än ett huvud? Jag har som sagt aldrig fött i säte, inte heller någon närstående som fött i säte så jag bara föreställer mig. Men enligt din beskrivning lät det ju lindrigt. 


    Barn har korta ben så de når inte upp till huvudet, hade benen kommit med huvudet hade det inte varit roligt.

    Alla har givetvis olika upplevelser men för mig var det enbart positivt. Vägrade dock vändningsförsöket för det tyckte jag lät extremt otäckt så alla har vi olika rädslor.

    Lycka till med förlossningen oavsett vad du bestämmer dig för.
  • Helena 955

    Jag smittades för snart 9 år sen. Det var tvärnobben för sjukskrivning. Enligt läkaren var det praxis. Typ överenskommelse med FK. Gör mig så jävla förbannad. Att man skiljer på kejsarsnitt och annan bukop. Vi hade en 2 1/2 åring hemma. Och fick tvillingar. Min räddning var att vi fick dubbelt antal pappadagar tack vare tvillingarna.

Svar på tråden Frågor till er som snittats