• Äldre 4 Jul 17:02
    1162 visningar
    5 svar
    5
    1162

    Att donera mina ägg.

    Jag har idag pratat med en vännina om äggdonation. Måste ärligt säga att priset för ens ägg hon nämnde var lockande, men samtidigt så vore man en bra kandidat till att donera med tanke på att jag själv inte vill ha egna barn. Då kommer dom till nytta för någon som inte kan få på egen hand.

    Sedan läste jag om processen. Det verkar som att vissa gått igenom helvete för det medan andra gjort det flertal gånger. Det jag skulle då vilja fråga de som har donerat, hur mycket fick man betalt för det och var det värt smärtan?

    Gick ni via sjukhus eller hittade på något sätt någon som ville ha donation?

  • Svar på tråden Att donera mina ägg.
  • Anonym (Altru­ism)
    Äldre 4 Jul 17:14
    #1

    T ex Karolinska skriver på sin hemsida att ersättningen till en äggdonator är 5750 kr.

    Handel med organ, dit även könsceller räknas, är olagligt i Sverige och EU. Därför får donatorn ersättning för att täcka omkostnader runt donationen (t ex inkomstbortfall när man måste ta ledigt från jobbet), men inte mera. Du får alltså donera av altruistiska skäl, men du får inte sälja äggen.

  • Äldre 4 Jul 17:20
    #2

    Man får alltså inte välja vem man donerar till? Ifall man skulle vilja hjälpa en vän eller faniljemedlem? Det är inte förrän idag jag ens tänkt i dessa banor, så jag kan inte mkt om ämnet. Tacksam för all information.

  • Anonym (A)
    Äldre 4 Jul 17:27
    #3

    Man får inte mycket här jämfört med vad folk får utomlands, i t.ex USA...

    Hur som helst, jag har inte donerat men gjort IVF så själva processen med hormonstimulering med sprutor och äggplock är likadan. För mig gjorde det inte ont alls. Blev aningen uppblåst och fick rätt spänd mage några dagar efter äggplocket med det var allt. Jag blev dock sövd under äggplocket, vissa får bara smärtlindring och lugnande. För en del gör det väldigt ont både när äggen växer och vid/efter äggplocket. Vissa får problem med överstimulering vilket kan leda till livshotande tillstånd (mängder med vätska samlas i äggstockarna och läcker ut i buken, man kan behöva bli inlagd på sjukhuset). I vissa svåra fall av överstimulering kan man behöva ta bort ena/båda äggstockarna. De kan också vrida sig så blodtillförseln stryps. Händer det behöver man operera för att rätta till det eller ta bort dem. Det är alltså stora hälsorisker inblandade, men oftast går det ju bra och även av de som blir överstimulerade är det en liten procent som ens behöver vård för det. Vanligast är mild överstimulering och det går över av sig själv.

  • Anonym (anony­m)
    Äldre 5 Jul 14:48
    #4
    Nermina86 skrev 2018-07-04 17:20:31 följande:

    Man får alltså inte välja vem man donerar till? Ifall man skulle vilja hjälpa en vän eller faniljemedlem? Det är inte förrän idag jag ens tänkt i dessa banor, så jag kan inte mkt om ämnet. Tacksam för all information.


    Om du donerar till Landstinget så är både donator och mottagare anonyma för varandra.

    Men om din kompis/syster eller den du vill donera till, gör det privat och betalar själv på kliniken i Umeå, (enda stället än så länge där det är tillåtet i Sverige) så kan du donera till din vän direkt. Ta kontakt med kliniken i Umeå om du vill veta mer.

    Lycka till med donationen !
  • Anonym (Lemmi­)
    Äldre 5 Jul 14:53
    #5

    Jag och min syster kollade på det där för en massa år sen, men ingen av oss orkade göra det. Mitt tips är hur som helst att kolla upp möjligheterna att göra det utomlands om du är intresserad, då kan du nog få rätt bra betalt.

Svar på tråden Att donera mina ägg.