• Ped ansvar

    Gör mig klok - värkar eller förvärkar

    Jag blir inte riktigt klok på vad jag känner, har försökt kolla upp det genom att läsa andras erfarenheter men de skiljer sig ju så brett.

    Jag väntar andra barnet, men första kom 37+1 med akutsnitt utan att förlossningen startat, så vet ej hur det känns med varken värkar eller förvärkar (sammandragningar har jag dock koll på).

    Jag har hela dagen idag känt mig typ ?bajsnödig? som mär man är lite hård i magen, men inte behövt gå på toa. Har som molande värk i ryggen som går fram i magen. Får som starkare molvärk mellan varven som strålar från ryggen till höfterna typ och ett extremt tryck nedåt och nästan i rumpan.

    Magen är stenhård konstant och nästan lite ta öm liksom.. nu mot kvällen har det blivit mer intensivt och typ ?hugger? till långt ner i magen, precis ovanför blygdbenet typ, och strålar så in i norden i underlivet, jag måste pausa det jag gör för att andas/koncentrera mig och sen går det över. Sen är det lugnt i allt mellan 5 till 20 minuter.

    Det gör väl inte ont som i ontontont, men det gör ändå mer ont än vad det känns obehagligt.

    Samtidigt rör sig bebis väldigt mycket därinne.

    Han är fixerad sedan iaf 2 veckor. Men, jag är bara i vecka 32. Vet inte om jag ska vara orolig för att förlossningen närmar sig eller om jag kan ta det lugnt och bara inse att det är förvärkar blandat med en bebis som bara vill bråka lite..

    Hur kändes era förvärkar kontra tidiga förlossningsläkare (latensfasen antar jag)?

  • Svar på tråden Gör mig klok - värkar eller förvärkar
  • Åttionio89

    Låter som onda förvärkar så jag hade ringt förlossningen och rådfrågat, kanske att du behöver få något för att stoppa förvärkarna.

  • Åttionio89

    Låter som onda förvärkar så jag hade ringt förlossningen och rådfrågat, kanske att du behöver få något för att stoppa förvärkarna.

  • Ped ansvar
    legomum skrev 2018-07-04 22:43:13 följande:

    Ring förlossningen och prata med dem. Kanske att de vill kika på dig lite.


    Ja, jag får nog göra det.. tänkt på det i ett par timmar, men jag fattar ju att de går på knäna redan som det är såhär under sommaren så jag känner mig lite dum samtidigt om det nu inte skulle vara något.. men jo, jag får ringa och iaf prata med dem..
  • Ped ansvar
    Åttionio89 skrev 2018-07-04 22:45:17 följande:

    Låter som onda förvärkar så jag hade ringt förlossningen och rådfrågat, kanske att du behöver få något för att stoppa förvärkarna.


    Man kan stoppa även förvärkar alltså? Har ju förstått att det går att stoppa värkar liksom, men trodde att just förvärkar är något man bara får genomlida i princip.. jo, men jag ringer iaf och hör med dem. Tack snälla för svar!
  • EpicNurse
    Ped ansvar skrev 2018-07-04 22:50:07 följande:

    Man kan stoppa även förvärkar alltså? Har ju förstått att det går att stoppa värkar liksom, men trodde att just förvärkar är något man bara får genomlida i princip.. jo, men jag ringer iaf och hör med dem. Tack snälla för svar!


    Precis som du säger så påverkar inte förvärkar tappen och behöver inte stoppas. Man kan dock behöva smärtlindring om det blir alldeles för jobbigt!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Gör mig klok - värkar eller förvärkar