• Elinoo

    Snart 1års kämpande

    Hej! Har aldrig skrivit eller så här. Men tänkte att det kanske kunde lätta mitt hjärta lite.

    Jag och min sambo bägge 28år har försökt i 11månader att bli gravida. Utan att lyckas.

    Har kört med ägglossningsstickor för att "pricka" rätt.

    Tagit folsyra i tablettform som jag läst ska vara bra.

    Nu senast har jag köpt hem nån kräm progestronkräm.. men är mycket tveksam hur sen ska andvändas. Har liksom gett upp hoppet..

    Bägge två är friska, ingen röker eller snusar och vi "festar" mycket mycket sällan.

    Har tänkt kontakta landstinget men det känns såå himla tufft och jobbigt.

    Vill då gärna få till det på egen hand.

    Någon som har nån tröst? Nån ide? Liknade sits? Nån som prövat progreseronkrämen? Stor kram till er alla!

  • Svar på tråden Snart 1års kämpande
  • Meriall

    Har ni sex varannan dag en gång, varken mer eller mindre? Prova det och skippa äl-test för de är inte tillförlitliga. Ta d-vitamin och undvik värktabletter.

  • Kasperina

    Jag hade svårt att bli gravid med första barnet, det tog totalt 2,5 år, två mf och två operationer innan h*n kom. När man ser tillbaks var det egentligen inte så länge, men det kändes som ett halvt liv, och det var en riktigt tuff period.

    Med andra barnet blev jag gravid på första försöket, fick MA, blev gravid igen på första försöket, och sen föddes h*n. Totalt 13 mån från start till bebis och det kändes som ingen tid alls.

    Det finns många småsaker som kan vara "off" utan att vara fel, men risken med att börja självmedicinera utan kontroll är att man kan råka sabotera sådant som tidigare fungerade.
    Personligen skulle jag vänta med att testa "goda råd" tills jag fått diagnosen oförklarligt barnlös.

    Får du utslag på ÄL-testerna varje månad?
    Kontakta en gyn för att få veta hur reglerna för Landstingsfinansierad utredning ser ut där du bor och gör den eller gör en privat utredning INNAN du börjar prova olika saker. Vissa av hälsokostprodukterna som förespråkas härinne (minns inte vilka) är JÄTTEBRA om din ägglossning inte fungerar, men kan vara förödande om den fungerar då den slår ut den naturliga cykeln.

    Lycka till!

  • Kasperina

    Folsyra hjälper inte till att BLI gravid, men minskar risken för ryggmärgsbrock när man väl blir gravid.
    Progesteronkräm kan motverka dina naturliga hormoner om du har otur, så den skulle jag inte ta utan att kolla med läkare först.

  • XaHHa

    Rekommenderar dig att faktiskt att i nästa månad ansöka om utredning. Även om det känns läskigt så är det bättre än att bara gå & vänta. En utredning görs genom blodprov, vul, spermieanalys & kanske en spolning av äggledarna. Det är inte så farligt som det låter och det är skönt att ha det gjort! Dessutom måste man ha gjort en utredning om man sedan vill ha hjälp med att få barn.

    Även om man är ung så kan man som jag ha lågt AMH värde, detta innebär att jag är född med lågt antal ägg. Jag har alltså inte så många år på mig att få barn. Vi har även fått diagnosen oförklarligt barnlösa - de hittar alltså inga fel på oss. Trots detta har vi inte blivit gravida på över två år nu.

    Kämpa vidare! :)


    Oförklarligt barnlös sedan maj 2016
  • UndrandeSökare

    Trådstartaren- När man har försökt bli gravid i 12 månader utan plus kan man få göra en infertilitetsutredning via Landstinget. Du bara ringer till Kvinnokliniken och säger att du vill göra en sådan. Det kan vara några månaders kö så hör av er så snart som möjligt så ni får ställa er i kö (ifall det är kö där ni bor).

    Om det är Progesterall Progesteronkräm du menar så börjar man smörja efter ägglossning (man kan använda ÄL-test för att veta exakt när man har det).

    Sen fortsätter man smörja på olika ställen på kroppen fram till mens. Då slutar man och börjar om efter nästa ägglossning. Blir man gravid så fortsätter man smörja till v.14.

    Min läkare i Grekland rekommenderar alla kvinnor som försöker få barn att äta Omega3, d-vitamin och folsyra dagligen. Så det kan ju vara ett tips.

  • Teresa B

    Hej!

    Jag säger också, om en månad, undersök möjligheterna till utredning!

    Innan jag försökte bli gravid hade jag inte en aning om hur många som det är svårt för och hur många graviditeter som slutar i missfall.

    Vi försökte i tre år innan vi av en slump sökte hjälp, och som tur var hade reglerna på kliniken ändrats strax innan annars hade vi varit för gamla redan då! En genomspolning visade ingen passage i mina äggledare. Så trots att vi var fullt friska och stickorna visade ägglossning och så gick det ju inte på egen hand. Vårt barn blev till på första IVF-försöket.

    Lycka till!

    Kram

  • Elinoo
    Meriall skrev 2018-07-05 10:07:42 följande:

    Har ni sex varannan dag en gång, varken mer eller mindre? Prova det och skippa äl-test för de är inte tillförlitliga. Ta d-vitamin och undvik värktabletter.


    Vanligtvis varanan dag. Men när man kämpat på är glöden halv dålig.. så blivit mest sex runt ägglossning. ska testa det! Tack för tips! ????
  • Elinoo

    Ska försöka slappna av nån/några månader nu i sommar. Ha sex så ofta vi bara kan. Inte ta nå ägglossningstest som stressar på. Och äta d-vitamin som någon tipsade mig om.

    Sen får vi söka om en utredning. Men det tar emot, jag tycker der känns super jobbigt. Vet inte varför det känns så tufft. Bara att prata pch skriva om det gör ont i hjärtat. Folk tjatar o frågar när vi sla skaffa barn

    Då syskon o vänner har familjer.

    Men tack för era peppningar, kom gärna med ider o tips! Ni är guldvärda! Kram

  • UndrandeSökare
    Elinoo skrev 2018-07-07 21:14:53 följande:

    Ska försöka slappna av nån/några månader nu i sommar. Ha sex så ofta vi bara kan. Inte ta nå ägglossningstest som stressar på. Och äta d-vitamin som någon tipsade mig om.

    Sen får vi söka om en utredning. Men det tar emot, jag tycker der känns super jobbigt. Vet inte varför det känns så tufft. Bara att prata pch skriva om det gör ont i hjärtat. Folk tjatar o frågar när vi sla skaffa barn

    Då syskon o vänner har familjer.

    Men tack för era peppningar, kom gärna med ider o tips! Ni är guldvärda! Kram


    Börja med både Folsyra, d-vitamin och Omega3 dagligen, om du inte redan äter det. Det rekommenderar min läkare att alla som försöker bli gravida tar.
    Jag kan rekommendera Eskimo3 Pure kapslar, dem använder jag.
  • Teresa B

    E


    Elinoo skrev 2018-07-07 21:00:01 följande:

    Tack för många kloka tips! ???? vi kämpar på!


    Ett tips till som man kanske inte tänker på, använd ett spermievänligt glidmedel när ni försöker bli gravida!
  • Elinoo

    Hej alla igen!

    Måste få skriva utav mig till er igen. Började äta omega 3 och d-vitamin och folsyra. Och efter några månader + plussade vi. Dock i v7 blev det missfall. Andra gången..

    Ringde nu äntligen gyn/kvinnokliniken. Vi har hållt på i 1,5års kämpande. 2 missfall. Kanske fler med tanke på så pass tidiga.

    Fick som ingen hjälp det menar på att jag faktikst kan bli gravid men att det slutat med missfall och att det är vanligt. Men just nu mår jag skit.

    Blöder som en skit, är ledsen. Känns inte som dom kan eller vill hjälpa mig.

    Har ni nån ide? Ni har hjälpt mig förr ?

    Är det bara köra på direkt efter detta misfall. Eller är det noga med en mens imellan?

    Alla säger olika.

    Tacksam för svar!

  • UndrandeSökare
    Elinoo skrev 2018-10-15 15:23:24 följande:

    Hej alla igen!

    Måste få skriva utav mig till er igen. Började äta omega 3 och d-vitamin och folsyra. Och efter några månader + plussade vi. Dock i v7 blev det missfall. Andra gången..

    Ringde nu äntligen gyn/kvinnokliniken. Vi har hållt på i 1,5års kämpande. 2 missfall. Kanske fler med tanke på så pass tidiga.

    Fick som ingen hjälp det menar på att jag faktikst kan bli gravid men att det slutat med missfall och att det är vanligt. Men just nu mår jag skit.

    Blöder som en skit, är ledsen. Känns inte som dom kan eller vill hjälpa mig.

    Har ni nån ide? Ni har hjälpt mig förr ?

    Är det bara köra på direkt efter detta misfall. Eller är det noga med en mens imellan?

    Alla säger olika.

    Tacksam för svar!


    Om man haft 3 missfall så kan man få göra en missfallsutredning via Landstinget, jag tror tyvärr inte man kan få någon hjälp av Landstinget innan man endera fått 3 missfall, ELLER försökt aktivt i 12 månader utan plus, få kan man få göra en infertilitetsutredning

    Men ni kan annars vända er privat istället, ring och boka tid hos någon pricat gyn och säg att ni vill göra en utredning, så hoppas jag ni får hjälp.

    Det som brukar göras vid utredningar är spermietest med morfologi (obs! Morfologin är den viktigaste delen), undersökning av äggledare och livmoder med koksaltlösning, man tar också diverse blodprover tex hormoner, koagulationsprover etc.
  • Loviisa89
    Elinoo skrev 2018-10-15 15:23:24 följande:

    Hej alla igen!

    Måste få skriva utav mig till er igen. Började äta omega 3 och d-vitamin och folsyra. Och efter några månader + plussade vi. Dock i v7 blev det missfall. Andra gången..

    Ringde nu äntligen gyn/kvinnokliniken. Vi har hållt på i 1,5års kämpande. 2 missfall. Kanske fler med tanke på så pass tidiga.

    Fick som ingen hjälp det menar på att jag faktikst kan bli gravid men att det slutat med missfall och att det är vanligt. Men just nu mår jag skit.

    Blöder som en skit, är ledsen. Känns inte som dom kan eller vill hjälpa mig.

    Har ni nån ide? Ni har hjälpt mig förr ?

    Är det bara köra på direkt efter detta misfall. Eller är det noga med en mens imellan?

    Alla säger olika.

    Tacksam för svar!


    Hej,

    När var det ni fick det första missfallet? Var det när ni precis börjat försöka eller var det också nu nyligen? 

    Vi plussade på första försöket, men det slutade i tidigt missfall. Gjorde utredning ett år efter plusset, privat gyn, men landstingsfinansierat. Eftersom de inte hittade någonting så var det bara för oss att fortsätta försöka och invänta 2-årsgränsen för landstingsfinansierad ivf. Men i april plussade vi igen, och fick ett MA.

    Fastän vi hade fått ett plus på stickan efter utredningen så blev vi ändå beviljade ivf och kommer påbörja behandligen nu vilken dag som helst. Jag skulle tro att de i vårat fall kollade på att graviditeterna var ca 1,5 år mellan dom. Om det bara är några månader mellan så är de nog mer restriktiva. Men oavsett så tror jag att privata gynekologer är lite "snällare" med sånt.
Svar på tråden Snart 1års kämpande