• Äldre 5 Jul 11:01
    4060 visningar
    11 svar
    11
    4060

    KUB-test ultraljud

    Hej! Idag ska jag på ultraljud i sammanhang med de här kub testet. Och har läst lite och de står att man gör ultraljudet på magen? Är inte det lite för tidigt?

    Och hur gick det för er när ni gjorde detta ultraljud? :)

    Kram

  • Svar på tråden KUB-test ultraljud
  • Äldre 5 Jul 11:08
    #1

    Nej, det är inte för tidigt för vanligt UL, det är så man gör. Se bara till att vara kissnödig, då ser man livmodern lättare.

  • Äldre 5 Jul 11:10
    #2

    Okej, tack! ????

  • Äldre 5 Jul 11:10
    #3

    :) **

  • Anonym (S)
    Äldre 5 Jul 12:53
    #4

    Man ligger på rygg med magen bar, de gör ultraljud på magen. De mäter vätskan/spalten i nacken på bebisnoch du får besked samma dag. Ditt blodprov, ålder och vikt spelar också en roll i resultatet. Jag fick 1/5000 på downs och 1/20.000 på de andra två grövre sjukdomarna. Vill man gå vidare och veta säkert kan du göra fostervattenprov eller moderkaksprov, men det finns en liten liten risk för missfall då. Man kan även göra nipt, men det är också baserat på sannolikhet, det ger inget 100% säkert resultat. Berätta gärna hur det gick!

  • Äldre 5 Jul 14:44
    #5

    Hej! Tack för all info..! :)

    Hjärtat slog, vilket jag va mest rädd över att det inte skulle göra, blev så lättad!!!

    Men på testet var det 1/20000 !

    Blev framflyttad 4 dagar än vad förväntat var.

  • Anonym (S)
    Äldre 5 Jul 14:46
    #6
    Joline98 skrev 2018-07-05 14:44:55 följande:

    Hej! Tack för all info..! :)

    Hjärtat slog, vilket jag va mest rädd över att det inte skulle göra, blev så lättad!!!

    Men på testet var det 1/20000 !

    Blev framflyttad 4 dagar än vad förväntat var.


    Vad underbart! Ja lättnaden efteråt är obeskrivlig!
  • Anonym (va?)
    Äldre 6 Jul 16:11
    #7
    Anonym (S) skrev 2018-07-05 12:53:05 följande:

    Man ligger på rygg med magen bar, de gör ultraljud på magen. De mäter vätskan/spalten i nacken på bebisnoch du får besked samma dag. Ditt blodprov, ålder och vikt spelar också en roll i resultatet. Jag fick 1/5000 på downs och 1/20.000 på de andra två grövre sjukdomarna. Vill man gå vidare och veta säkert kan du göra fostervattenprov eller moderkaksprov, men det finns en liten liten risk för missfall då. Man kan även göra nipt, men det är också baserat på sannolikhet, det ger inget 100% säkert resultat. Berätta gärna hur det gick!


    Vart har du fått info om att nipt skulle ge en sannolikhetssiffra? Nipt tittar på kromosomer och där ser man alltså svart på vitt, med 99% säkerhet får man ett ja eller nej svar på kromosomavvikelse. Det har ingenting med sannolikhet att göra.
  • Anonym (S)
    Äldre 6 Jul 16:19
    #8
    Anonym (va?) skrev 2018-07-06 16:11:33 följande:

    Vart har du fått info om att nipt skulle ge en sannolikhetssiffra? Nipt tittar på kromosomer och där ser man alltså svart på vitt, med 99% säkerhet får man ett ja eller nej svar på kromosomavvikelse. Det har ingenting med sannolikhet att göra.


    Jag läste det på en mvc-sida, där de beskrev hur fosterdiagnostik går till. Minns inte vilken sida men det stod att nipt är säkrare än kub, dock är det också baserat på sannolikhet. Så ville man ha ett svart på vitt-resultat skulle man göra mkp eller fvp enligt sidan.
  • Anonym (va?)
    Äldre 7 Jul 10:31
    #9
    -1
    Anonym (S) skrev 2018-07-06 16:19:52 följande:

    Jag läste det på en mvc-sida, där de beskrev hur fosterdiagnostik går till. Minns inte vilken sida men det stod att nipt är säkrare än kub, dock är det också baserat på sannolikhet. Så ville man ha ett svart på vitt-resultat skulle man göra mkp eller fvp enligt sidan.


    Läs på igen innan du sprider felaktig information för att du någon gång läst något på en mvc-sida.
  • Anonym (S)
    Äldre 7 Jul 12:11
    #10

    [quote=78862568][quote-nick]Anonym (va?) skrev 2018-07-07 10:31:01 följande:[/quote-nick]Läs på igen innan du sprider felaktig information för att du någon gång läst något på en mvc-sida.[/quot

    Då är det väl mcv som sprider felaktig info?

  • Anonym (X)
    Äldre 8 Jul 23:32
    #11

    "NIPT visar sannolikheten för om fostret har vissa kromosomavvikelser. Vid NIPT tar vårdpersonalen ett blodprov i armen på dig som är gravid. Testet ger ingen ökad risk för missfall. NIPT är mycket tillförlitligt om det visar att fostret inte har en avvikelse. Det behöver kompletteras med andra tester om det visar på en avvikelse."

    www.1177.se/Sormland/Fakta-och-rad/Undersokningar/NIPT/

Svar på tråden KUB-test ultraljud