• Nannaa90

    Högrisk på Kub-test

    Igår skulle bli en bra dag, jag och min kille väntar vårt första barn. Jag 28 han 29 år. Oron har varit stor för missfall men igår var de äntligen dags för första ultraljudet. Vi var förväntansfulla och glada att äntligen få se de lilla livet i magen. Ultraljudet såg jätte bra ut vi fick se de lilla hjärtat slå och bebisen rörde sig massor.

    MEN efter så skulle vi få resultat på kub testet vilket var de sämsta tänkbara 1:2?!!! Nackspallten var 3,3 mm och blodproven var inget bra. Fick komma in och göra moderkaksprov med en gång vilket har skickats på analys. Vi är helt förstörda, hur kunde de bli såhär, vi är ju ändå relativt unga vilket minskar riskerna??? Är de någon som har liknande historia att dela med sig av?? Behöver prata med någon som har liknande upplevelser ????

  • Svar på tråden Högrisk på Kub-test
  • MirzaHaris

    Vi fick samma resultat föra veckan, tyvär. Nackenspelten var ju 3.2 och dåliga blodprovs resultat. Jag har blivit chokad. Nu väntar vi på fvp den 17 , vilka jobbiga dagar

    Jag har två friska pojkar och är 36 år och min man 41.

  • Fruvik

    Hej!

    Håller tummarna för att det går bra för er!! Jag ska på kub den 16:e och har gjort det förr, inga supersiffror då men allt gick bra! Ut kom en frisk pojke. Lite nervös för den här gången, 1,5 år äldre också...

  • Aamon

    Vet en som fick 1:2 och barnet föddes utan kromosomavvikelser.

    En annan vän fick 1:20 000 och födde ett barn med Downs syndrom.

    Allt är bara sannolikhet. Därför tackade vi nej till kub.

  • Nannaa90

    Tack så jätte mycket för svaren. Jag hoppas vi ska ha samma tur. Mem just nu känns de knappt som man vågar tänka positivt :( men de är jätte skönt att få höra att de gått bra för andra i samma situation!!

  • nernu

    Sannolikhet. Behöver inte betyda någonting. Och även om det skulle göra det så blir det ändå ett litet barn som ni kan älska och ta hand om.

  • nirakanna2

    Bara statistik: risken för tex Downs syndrom ökar med moderns ålder, men eftersom de äldre mödrarna gör fosterdiagnostik i större utsträckning än de yngre, så minskar antalet barn med Downs syndrom bland de äldre mödrarna och "relativt sett" föds "fler" av yngre mödrar.

    1:2 risk för kromosomavvikelse betyder också 1:2 chans att slippa den!

  • Nannaa90

    Ja jag har oxå förstått att de är vanligare om man är äldre. Är de någon som vet om de är hög risk att de blir såhär igen om vi skulle få fler barn? Vi har inga liknande sjukdomar i släkten.

  • Nannaa90
    LittleSunshine84 skrev 2018-07-18 20:48:36 följande:

    Hur gick det TS?


    Hej! De första provsvaren var bra, så inget av kromosomavvikelserna 13, 18, 21. Men vi gör en längre analys så hoppas vi får svar på lite idag och sedan under nästa vecka.
Svar på tråden Högrisk på Kub-test