• brodude

    Sköldkörtelproblem

    Hej,

    Min sambo fick idag veta av barnmorska att hon har för höga värden. Någonting 3,5 hade hon som tydligen är precis på gränsen.

    Vad innebär detta för barnet? Vi går strax in i vecka 12 och hon kommer börja äta medicin idag. Kan bebisen ta skada av "sjukdomen" (om hon nu har det och det inte enbart beror på graviditeten) eller medicinen?

    Mvh

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-05 14:06
    Så fruktansvärt jävla irriterande att det tog en vecka från provtillfället innan vi får veta detta alltså. Suck

  • Svar på tråden Sköldkörtelproblem
  • Carro04

    Så som du beskriver det tolkar jag det som att det är TSH som ligger på 3,5. Jag vet inte hur mycket du känner till om sköldkörteln, men TSH är alltså det hormon som utsöndras från hypofysen när denna känner av att mer hormon behöver frisättas från sköldkörteln. Sedan drygt ett år tillbaka tas TSH och T4 (det senare är alltså en variant på sköldkörtelhormon och det enda som passerar över moderkakan) på alla gravida eftersom fostret är beroende av mammans hormoner tom fostervecka 18. Ett TSH på 3,5 är inget ni behöver oroa er för. Det är på gränsen till att ersättningshormon (Levaxin) kan komma att sättas in (sker oftast vid TSH >4,0). Barnet tar INTE skada vid dessa värden, så både du och mamman kan andas ut och sluta oroa er.

  • Carro04

    Kan bara tillägga att i de fall TSH ligger på akut farliga nivåer så "flaggar" labbet och kontakt tas direkt med mamman för insättning av Levaxin.

  • brodude
    Carro04 skrev 2018-07-05 15:13:36 följande:

    Så som du beskriver det tolkar jag det som att det är TSH som ligger på 3,5. Jag vet inte hur mycket du känner till om sköldkörteln, men TSH är alltså det hormon som utsöndras från hypofysen när denna känner av att mer hormon behöver frisättas från sköldkörteln. Sedan drygt ett år tillbaka tas TSH och T4 (det senare är alltså en variant på sköldkörtelhormon och det enda som passerar över moderkakan) på alla gravida eftersom fostret är beroende av mammans hormoner tom fostervecka 18. Ett TSH på 3,5 är inget ni behöver oroa er för. Det är på gränsen till att ersättningshormon (Levaxin) kan komma att sättas in (sker oftast vid TSH >4,0). Barnet tar INTE skada vid dessa värden, så både du och mamman kan andas ut och sluta oroa er.


    Ok, tack för svar. Det kändes lite som ett hugg i magen efter att vi fick höra att alla värden var perfekta hos barnmorskan.
  • Carro04
    brodude skrev 2018-07-05 15:23:13 följande:

    Ok, tack för svar. Det kändes lite som ett hugg i magen efter att vi fick höra att alla värden var perfekta hos barnmorskan.


    Jag förstår det. Men ni kan vara helt lugna. Det är möjligt att läkaren på MVC väljer att sätta in en låg dos Levaxin (50 mikrogram) "för säkerhets skull", alternativt kommer de bara att följa värdena för att se hur de utvecklas.
  • emhu

    Jag äter ganska höga doser med Levaxin nu under min graviditet (vecka 30 idag) och har hela tiden fått veta att barnet inte påverkas av höga tsh värden MEN risken för missfall är aningen förhöjd så oftast sätts Levaxin in hos gravida som ligger på det högre gränsvärdet. Mina tsh värden låg betydligt högre än din flickväns och jag fick börja med Levaxin tre dagar efter provtagningen. Oroa er inte. Kommer gå fint!

  • Carro04
    emhu skrev 2018-07-05 18:52:37 följande:

    Jag äter ganska höga doser med Levaxin nu under min graviditet (vecka 30 idag) och har hela tiden fått veta att barnet inte påverkas av höga tsh värden MEN risken för missfall är aningen förhöjd så oftast sätts Levaxin in hos gravida som ligger på det högre gränsvärdet. Mina tsh värden låg betydligt högre än din flickväns och jag fick börja med Levaxin tre dagar efter provtagningen. Oroa er inte. Kommer gå fint!


    Det är inte de höga tsh-värdena i sig som kan utgöra en risk för barnet (de utgör bara en del av ett feedbacksystem som syftar till att öka hormonfrisättningen från sköldkörteln) utan låga T4-nivåer, eftersom fostret är beroende av mammans T4-nivåer för normal utveckling fram till v. 18 då fostrets egen sköldkörtel tar över produktionen. Lågt T4 i blodet leder till högre TSH-frisättning från hypofysen som normalt återställer T4-nivåerna i blodet genom ökad produktion och frisättning av (främst) T4 från sköldkörteln. Och tvärtom.
Svar på tråden Sköldkörtelproblem