• Bullmamman89

    Varför klär ni era barn könsneutralt eller i motsatt kön kläder?

    Ja som rubriken lyder! Varför klär ni era barn könsneutralt eller i motsatt kön kläder? Är det för att dom inte ska tycka att det är jobbigt sen när dom väl är stora nog och kan känna efter att dom har fel kön? Eller är det för att dom ska fortsätta ha motsatta könets kläder när dom blir äldre och känna sig bekväma med det? Ni som hållt på länge och klätt era barn så här, Har barnet/barnen i dagsläget (om de nu är mycket äldre) fortfarande kläder av det motsatta? Eller har dom sagt nej? Jag förstår inte vitsen? Därför jag ställer denna fråga.

  • Svar på tråden Varför klär ni era barn könsneutralt eller i motsatt kön kläder?
  • Anonym (MK)
    Bullmamman89 skrev 2018-07-05 16:04:18 följande:

    Ja som rubriken lyder! Varför klär ni era barn könsneutralt eller i motsatt kön kläder? Är det för att dom inte ska tycka att det är jobbigt sen när dom väl är stora nog och kan känna efter att dom har fel kön? Eller är det för att dom ska fortsätta ha motsatta könets kläder när dom blir äldre och känna sig bekväma med det? Ni som hållt på länge och klätt era barn så här, Har barnet/barnen i dagsläget (om de nu är mycket äldre) fortfarande kläder av det motsatta? Eller har dom sagt nej? Jag förstår inte vitsen? Därför jag ställer denna fråga.


    Klär de inte vad som är motsatt stereotypiskt för respektive kön. Men jag resonerar som så att jag köper jag något som jag av någon anledning känner motvilja att sätta på det andra könet, då är det inte ett plagg jag borde sätta på det första könet överhuvudtaget. För det är barn, det är löjligt och helt sjukt egentligen att vad de har mellan benen ska diktera om de kan ha en viss färg eller inte, ha kjol eller inte, vilka motiv på kläderna som passar, detaljer som passar är opassande (volanger t.ex.). Så dels det,  att klarar jag inte av något så simpelt och betydelselöst som att klä mina barn i samma kläder, så borde jag inte klä en utav dem i det plagget jag inte kan klä det andra. För det är bara korkat.

    Dels också för att vissa typer av kläder ger vissa reaktioner från omgivningen. Därför försöker jag att inte klä min dotter så puttenuttigt jämt och ständigt, och inte klä min son tufft jämt och ständigt. För att vad de har på sig ger tyvärr olika reaktioner från omgivningen, kommentarer som lär barnen om hur andra ser på dem och vad de blir uppskattade för - vilket är en del i vad som formar deras identitet och hur de ser på sig själva och sin roll. Det betyder inte att jag aldrig kan klä min dotter i något puttenuttig eller aldrig klä min son i något tufft, men inte jämt - det behövs variation helt enkelt. Och, som i första paragrafen - jag köper inget som jag inte skulle klä båda i.

    När de blir äldre får de förstås välja själva vad de ska ha på sig. Men än är de så små att det bli jag och min man (pappan) som klär dem då den ena inte har något koncept ens om vad han har på sig och den andra har inte ännu något intresse av att välja sina kläder själv. 
  • OlgaElvira

    Jag tror att TS överanslyserar föräldrars val av kläder. Såvitt jag vet så är det bara kjol och klänning som är könsspecifika av barnkläder. Man skaffar till första barnet kläder som det kan leka bra i, lätta att tvätta och där fläckar inte syns så mycket. De yngre syskonen ärver sedan dessa kläder, de hinner sällan nötas ut. Sedan går det vidare till vänner eller släktingar. Få föräldrar tänker på att färger och mönster är särskiljande när det gäller kön. Är det praktiskt? Köp!

    Kjol/ klänning att vara fin i ärvs ofta av någon kusin om man inte har en storasyster.

    Jag, född i början av 50-talet hade min brors kläder till 12 års ålder, då började jag få kvinnliga former och hans kläder passade inte. Lika för alla grannbarnen.

  • BuoBä

    Både jag och mitt barn föredrar praktiska kläder och jag har bättre saker för mig än att fundera på vilket kön ett klädesplagg har. Jeans är jeans och t-shirtar är t-shirtar liksom. Sen skulle jag aldrig köpa vare sig rosa kläder med skrikiga My Little Pony-tryck eller camouflage med dödskallar, oavsett vilket kön mitt barn hade, för jag tycker det är fult.

    Vore intressant att se exempel på hur TS tycker en pojke resp flicka borde se ut.

  • Bullmamman89

    Jag tänker mer på folk som klär sina pojkar i klänningar och kjolar bara för att. Inte för att pojken själv valt det utan för att mamman eller pappan bara vill bevisa för allmänheten att barnet kan kläs hur som helst.

    Jag tycker inte det är något negativt att klä barnen hur som helst. Folk får klä sina älsklingar hur dom vill. Men jag ställer frågan för jag är nyfiken! Frågar man inte så får man inget veta.

    BuoBä

    Jag anser att barn får se ut precis hur dom vill. Jag är bara en jävligt nyfiken individ

  • Dr Love
    Bullmamman89 skrev 2018-07-05 17:04:16 följande:

    Jag tänker mer på folk som klär sina pojkar i klänningar och kjolar bara för att. Inte för att pojken själv valt det utan för att mamman eller pappan bara vill bevisa för allmänheten att barnet kan kläs hur som helst.

    Jag tycker inte det är något negativt att klä barnen hur som helst. Folk får klä sina älsklingar hur dom vill. Men jag ställer frågan för jag är nyfiken! Frågar man inte så får man inget veta.

    BuoBä

    Jag anser att barn får se ut precis hur dom vill. Jag är bara en jävligt nyfiken individ


    Det är bra att du är nyfiken.
    Tror inte att särskilt många tvingar på sina söner klänningar o.s.v. Uppfostrar man barnen utan att pracka på dem en könsidentitet är det förvånansvärt många som vill prova blandade kläder.
    Har flera gånger sett pojkar med prinsessklänningar på på dagis (inte alltid hemifrån). De har varit så glada och nöjda så och ingen annan bryr sig. Jag upplever att barn är närmast fördomsfria fram tills att fördomar introduceras.
  • BuoBä
    Bullmamman89 skrev 2018-07-05 17:04:16 följande:

    Jag tänker mer på folk som klär sina pojkar i klänningar och kjolar bara för att. Inte för att pojken själv valt det utan för att mamman eller pappan bara vill bevisa för allmänheten att barnet kan kläs hur som helst.

    Jag tycker inte det är något negativt att klä barnen hur som helst. Folk får klä sina älsklingar hur dom vill. Men jag ställer frågan för jag är nyfiken! Frågar man inte så får man inget veta.

    BuoBä

    Jag anser att barn får se ut precis hur dom vill. Jag är bara en jävligt nyfiken individ


    Din TS lät väldigt ifrågasättande... Då är det inte neutrala kläder du har problem med utan främst att pojkar har vad som allmänt anses vara flickkläder?

    Nåja. Jag tror att de som medvetet köper en tyllkjol till sin son av den anledning du tar upp är relativt få. Däremot är det måååånga småpojkar som har systrar, tjejkusiner och tjejkompisar och som vill vara lika fina i tyllkjol och klänning. Och varför ska de inte få vara det om de vill. Det är bara kläder och barn gillar bling.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (MK) skrev 2018-07-05 16:18:14 följande:

    Klär de inte vad som är motsatt stereotypiskt för respektive kön. Men jag resonerar som så att jag köper jag något som jag av någon anledning känner motvilja att sätta på det andra könet, då är det inte ett plagg jag borde sätta på det första könet överhuvudtaget. För det är barn, det är löjligt och helt sjukt egentligen att vad de har mellan benen ska diktera om de kan ha en viss färg eller inte, ha kjol eller inte, vilka motiv på kläderna som passar, detaljer som passar är opassande (volanger t.ex.). Så dels det,  att klarar jag inte av något så simpelt och betydelselöst som att klä mina barn i samma kläder, så borde jag inte klä en utav dem i det plagget jag inte kan klä det andra. För det är bara korkat.

    Dels också för att vissa typer av kläder ger vissa reaktioner från omgivningen. Därför försöker jag att inte klä min dotter så puttenuttigt jämt och ständigt, och inte klä min son tufft jämt och ständigt. För att vad de har på sig ger tyvärr olika reaktioner från omgivningen, kommentarer som lär barnen om hur andra ser på dem och vad de blir uppskattade för - vilket är en del i vad som formar deras identitet och hur de ser på sig själva och sin roll. Det betyder inte att jag aldrig kan klä min dotter i något puttenuttig eller aldrig klä min son i något tufft, men inte jämt - det behövs variation helt enkelt. Och, som i första paragrafen - jag köper inget som jag inte skulle klä båda i.

    När de blir äldre får de förstås välja själva vad de ska ha på sig. Men än är de så små att det bli jag och min man (pappan) som klär dem då den ena inte har något koncept ens om vad han har på sig och den andra har inte ännu något intresse av att välja sina kläder själv. 


    För mig är kläder verkligen inte könsneutrala. Jag älskar att klä mig som en kvinna, att klä mina barn som de flickor och pojkar de är. Däremot tycker jag inte om när jag ser små flickor täckta av sjalar. Det känns inte naturligt alls för mig. Kan du förklara varför det skulle vara fel att klä sig som flicka /kvinna och vara stolt över det?
  • Anonym (Kvinna)
    BuoBä skrev 2018-07-05 16:54:47 följande:

    Både jag och mitt barn föredrar praktiska kläder och jag har bättre saker för mig än att fundera på vilket kön ett klädesplagg har. Jeans är jeans och t-shirtar är t-shirtar liksom. Sen skulle jag aldrig köpa vare sig rosa kläder med skrikiga My Little Pony-tryck eller camouflage med dödskallar, oavsett vilket kön mitt barn hade, för jag tycker det är fult.

    Vore intressant att se exempel på hur TS tycker en pojke resp flicka borde se ut.


    Vi klättrar i träd och åker 4-hjulning i klänningar. Det är alltså praktiska kläder för mig och tjejerna. Vad är praktiska kläder för dig? Har du och barnen alltid praktiska kläder? Vi klär upp oss vid tillfäölen. T.ex för att gå ut och äta, träffa mor-och farföräldrar, besöka vänner osv. Gör ni aldrig det?
  • Mimosa86

    För att min dotter inte förstår varför hon inte skulle kunna ha dinosaurie byxor (stort fan av t-Rex) eller blixten mcqueen. Jag har inte haft tid att sitta ner med henne och förklara att hon enbart får gilla rosa och fluff pga av att hon har snippa och att hon ör konstruerad att älska spets. Vad vill du att jag ska göra? Kasta glitter på henne när hon drar på sig ett par byxor?

  • Anonym (MK)
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-07-05 17:23:15 följande:
    För mig är kläder verkligen inte könsneutrala. Jag älskar att klä mig som en kvinna, att klä mina barn som de flickor och pojkar de är. Däremot tycker jag inte om när jag ser små flickor täckta av sjalar. Det känns inte naturligt alls för mig. Kan du förklara varför det skulle vara fel att klä sig som flicka /kvinna och vara stolt över det?
    Du gör ju egentligen precis samma sak dock. Olika grader bara. Du sätter på dina barn specifika kläder baserat på vad de har mellan benen, det är rätt sjukt. Vad du gör som vuxen individ är upp till dig, att vi väljer kläder till barn som är just barn baserat på om de har en snopp eller snippa är att delvis sexualisera dem, men framförallt tvinga in dem i någon förlegad könsroll bara för att man själv redan är förstörd på den fronten.  Om du vill gå runt och vara stolt för hur du klär dig, var det för all del (although, wtf? haha...), men tycker inte vi behöver pracka på barn sådant mer än nödvändigt, det kommer tids nog ändå massor med annat sådant. 
Svar på tråden Varför klär ni era barn könsneutralt eller i motsatt kön kläder?