• Anonym (Otur)

    Mirakel bebis men måste och är tvungen att göra abort

    Hej ! Jag har otur så jag får heta otur här . Jag är gift med världens bästa man , han har jobbat och slitit i 7 är non stop för att försörja mig och honom . Jag hade cancer och gick verken klart min utbildning eller gått högskola då min dröm var att bli en advokat . Min man köpte lägenhet för 4 år sedan så vi äger en tvåa . Så det är något min man har kunnat uppnå för oss .

    Nu till problemet , jag har varit frisk i ett helt år och mår jätte bra , cellgiftsbehandlingen har gått ut från min kropp helt sen 4 månader tillbaka . Min mans företag gick i konkurs och min man sitter på a-kassa ( 15 tusen i månaden ungefär ) . Jag har jobbat i 6 månader men min kontrakt gick ut och jag fick ingen förlängning . Får nu a-kassa ungefär 4-5 tusen då jag bara jobbade deltid . Vi har typ ingen framtid just nu men från ingenstans så plusa jag igår ... och jag blev bara så himla glad , jag älskar barn och har alltid drömt om att ha mina egna . Jag borde egentligen inte bli gravid då jag inte får ägglossning ( problem med äggstockarna ) så jag hade alltid i tankarna att jag ska adoptera i framtiden .

    Kortfattat hur ska jag försörja barnet ? Hur !! Och hur ska jag kunna göra abort .... jag är så ledsen . Gråter och gråter kommer inte fram nånstans . Är det rätt beslut att göra abort ? Om inte .. hur ska jag försörja barnet ?

  • Svar på tråden Mirakel bebis men måste och är tvungen att göra abort
  • millow

    Sälj lägenheten och köp en billigare i nåt synligare område. Ni har ju inga jobb nu, så det är ju smidigt. Sen får väl din man styra jobb? Du kanske kan få nå vikariat eller timmistjänst på nån hemtjänst eller så, det är lätt att få jobb inom det.

  • Anonym (Kim)

    Skulle det vara av ekonomiska skäl du skulle tvingas att göra abort?

    Det finns inte, i Sverige behövs ringen leva under existensminimum och visst, man lever inte i något överflöd men man klarar sig allt. Ingen anledning till abort tycker jag. Din man borde ju dessutom hinna hitta ett arbete snart och öka inkomsten.

  • Anonym (A)
    millow skrev 2018-07-05 18:09:54 följande:
    Sälj lägenheten och köp en billigare i nåt synligare område. Ni har ju inga jobb nu, så det är ju smidigt. Sen får väl din man styra jobb? Du kanske kan få nå vikariat eller timmistjänst på nån hemtjänst eller så, det är lätt att få jobb inom det.
    Håller med.
  • Meriall

    Ni har 20000/mån? Då är det ju inga problem. Vi hade hälften av det när vi fick barn och klarade oss bara bra. Man får köpa lite begagnat etc.

    Gör inte abort pga ekonomi om ni vill ha barnet!! Bebisar kostar inte mkt, det räcker med barnbidraget första året.

  • Anonym (Lo)

    Vad säger mannen då? Han ska väl inte gå på a-kassa för evigt. Tror du inte han har fått jobb om 9 mån? Och du också? Då ordnar det sig. Har ni något sparat? Några föräldrar som kan bidra ekonomiskt eller låna er pengar? De ställer nog upp då om det handlar om de ska få ett barnbarn eller ej. Det är ju fantastiskt att ni väntar barn utifrån din bakgrund!

  • Anonym (Nej)

    Tycker inte du ska göra abort enbart av ekonomiska skäl. Du kan ju kanske hitta något och din man likaså och skulle det gå åt skogen finns det hjälp att få. Du behöver inte köpa allt nytt osv.

    Det gör lite ont i mig utifrån att du trodde att du aldrig skulle kunna få biologiska barn och detta kan mycket väl vara din enda chans. Självfallet lär du även älska adoptivbarn men gör du abort tror jag ärligt att du hade ångrat dig. Vad säger din man?

  • Anonym (det kommer.)

    Det hår säker bra! Grattis! Köp det mesta begagnat, och satsa på ett billigt boende. Tills ni båda har jobb igen. Lucka till!

  • Anonym (??)

    Ni har nu 20000 kr i månaden. När du fött barnet kommer ni ha ännu mer eftersom din FP troligen är samma eller lite högre än din a-kassa plus att ni kommer få ett barnbidrag. Ni kan eventuellt även söka bostadsbidrag.

    Inkomsten är det inget fel på. Vi lever 4 personer, 2 vuxna och 2 barn, på samma summa och det går. Det är utgifterna man får titta på.

    Vad har ni för utgifter? Vad kan dras ner på?

    Man är dessutom gravid i 9 månader, om du plussade nyss är det 8 månader tills barnet kommer, vad säger att din man eller du inte kommer att hitta ett jobb tills dess? Likaså under föräldraledigheten, din man verkar ju driven och allt så varför skulle han inte kunna hitta jobb?

    Otur skriver du, ja med cancer och konkurs, men att du lyckades bli gravid trots cellgifter och äggstocksproblem har du ju haft stor TUR. Vill ni ha barnet, behåll! Det finns inga anledningar i Sverige att göra abort pga ekonomin. Ni har inte ens dålig ekonomi. Har ni det knapert är det utgifterna det är fel på.

  • Anonym (M)

    Grattis! Jag håller med ovanstående om att ni ju inte behöver "ge upp" detta barn pga ekonomin. Ni har alla möjligheter att kunna försörja detta barn. Vad har ni för utgifter idag?

    En bebis kostar inte så mycket (åtminstone inte om man kan amma, och köper mycket begagnat). Det finns mycket bebiskläder och andra bebisgrejer i fint begagnat skick.

    Vi klarade oss på ca 17000 kr efter skatt när vår son var en bebis.

  • Anonym (K)

    Varför gör vissa mellanslag innan varje skiljetecken? Blir seriöst nyfiken.

  • Drottningen1970

    Barnet lär ju inte behöva gå naken och utan kläder. Absolut värsta scenariet är att ni får sälja lägenheten, gå på soc etc men överleva med fullt rimlig levnadsstandard lär ni ändå göra. Sen om ni inte vill göra avkall på ekonomisk standard för att ni får barn är en annan sak och det valet kan man absolut göra, men det är fortfarande ett val inget måste. Ni får helt enkelt fundera på vad som är viktigast.

    Men om barnönskan är stor och detta kanske är enda chansen så borde valet vara givet.

    Adoptera är heller inget man bara ?gör? utredning och krav är rigorösa så nån garanti att få ett barn den vägen finns verkligen inte, särskilt inte om man har en sjukdomshistoria.

Svar på tråden Mirakel bebis men måste och är tvungen att göra abort