• Strass­t
    Äldre 5 Jul 19:24
    3644 visningar
    6 svar
    6
    3644

    Tjutande ljud i örat

    Hejhej!!

    Igårkväll fick jag lock för mitt vänstra öra och misstänkte att det kunde vara en vaxpropp jag fått eftersom jag tidigare under dagen varit vid stranden och badat.

    Jag upplevde inga tjut i örat utan jag kände bara att det var lock för mitt öra och hörde betydligt sämre än vad jag brukar.

    Nu idag var jag på apoteket och köpte revaxör spray för att avhjälpa vaxproppen, jag lät revaxören sitta i med fettvadd runt 1h. (När jag sköljde ur örat så kom inte något ut) Jag upplevde att det var bättre men jag hörde fortfarande att örat inte var som det ?friska?. Ca. 20min efter revaxören så började mitt vänstra öra tjuta, det är ett ljud som inte tar slut det bara låter piiiiiiiiiiiiiiip hela tiden.

    Jag undrar om det är normalt att det tjuter så i örat efter revaxör och tar det slut? Det är väl inte tinnitus jag fått? Har jag fått ut hela vaxproppen? Det är oerhört frustrerande och irriterande.

    Vill tillägga att jag aldrig har haft problem med vaxproppar eller min hörsel innan.

    Tack på förhand!!

  • Svar på tråden Tjutande ljud i örat
  • Äldre 5 Jul 19:28
    #1

    Revaxör innehåller nanopartiklar. Det hela är på försöksstadiet men det ska finnas med några pyttesmå MP3-spelare som simmar omkring i vätskan. Har du tur får du en med AC/DC förinspelat men de flesta har än så länge bara det där testbildpipet som kan upplevas som störande eller obehagligt. 

  • Strass­t
    Äldre 5 Jul 20:29
    #2

    Men kommer ljudet/tjutet försvinna från mitt öra?

    Nu ca 1h senare hörs det fortfarande och är väldigt irriterande.

  • Äldre 6 Jul 09:52
    #3
    Strasst skrev 2018-07-05 20:29:08 följande:
    Men kommer ljudet/tjutet försvinna från mitt öra?
    Nu ca 1h senare hörs det fortfarande och är väldigt irriterande.
    De är konstruerade för att brytas ned av kroppen så endera händer det eller så tar batteriet slut.

    Något som kan hjälpa är att tyst nynna Tomas Ledins låt "Snart tystnar musiken".
  • Äldre 6 Jul 10:02
    #4
    Strasst skrev 2018-07-05 20:29:08 följande:

    Men kommer ljudet/tjutet försvinna från mitt öra?

    Nu ca 1h senare hörs det fortfarande och är väldigt irriterande.


    Hej!

    Jag fick en vaxpropp när jag var 11 år och har haft tinnitus sen dess. Är över 30 år nu.

    Det betyder inte att det kommer försvinna för dig, men det finns risk för att det kan bli bestående. Mitt råd är att boka tid för undersökning hos läkare så snart som möjligt, där kan man undersöka utifall något skett vid utrensningen av vaxet och du får råd och information.

    Ett annat tips är att alltid skydda öronen, oavsett hur det går nu. På uteställen, konserter osv. Tinnitus är inget man vill ha, vilket du säkert märkt av nu.

    Lycka till!
  • Äldre 6 Jul 10:04
    #5

    Rättelse till förra inlägget:

    Det betyder inte att det INTE kan försvinna för dig*

  • Strass­t
    Äldre 8 Jul 18:16
    #6

    Tack för svaren!!

    Ljudet i mitt öra har försvunnit nu!!

Svar på tråden Tjutande ljud i örat