• ciann

    Vad kostar bilen per månad?

    Jag har aldrig ägt en bil. Har inte behövt det då jag tagit mig fram med cykel och kollektivtrafik. Och ibland hyrbil. Nu börjar det bli mer och mer hyrbil. Och jag funderar på att köpa en bil. Helst skulle jag vilja ha en enklare modell, då jag inte kommer köra jättemycket och mest inom närområdet.

    Vad kostar en bil per månad inklusive försäkring?
    Hur billigt kan man komma undan om man köper en begagnad bil? 
    Och hur vet man att en begagnad bil är i skick?

    Tacksam för input!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-05 23:04
    Jag skulle gärna vilja veta vad ni betalar för er bil per månad.

  • Svar på tråden Vad kostar bilen per månad?
  • Jag är bara jag

    Ursäkta svaret, men det får bli- hur långt är ett snöre? Det är helt omöjligt säga vad en bil kostar per månad för det beror på så mycket. Vilken bil du har, vad den kostade- alltså om du har lån på den, hur långt du kör, vad den går på, vad försäkringen ligger på, hur gammal den är och vad den i så fall behöver av reparationer. Begagnade bilar i all ära, men köp inget skrälle från 80-talet! Ska du köpa en äldre bil ta med dig en som vet vad man ska kolla på.

  • Fjäril kär

    Finns inget bra svar på frågan.

    Vad din bil kommer att kosta beror på vilken försäkring du har , vad bilen förbrukar i bensin, vart du bor, hur långa sträckor som du tänkt åka , ev avbetalning på bilen osv.

    Vad JAG betalar säger ingenting om ev kostnader för dig.

  • Anonym (mjao)

    Äsch, säg 3000:- för en bil du köper kontant och har den billigaste försäkringen på och kör med varje dag ganska långt där omkring du bor.

  • sextiotalist

    Menar du direkta kostnader (inte värdeminskning).

    Jag har räknat ut att min bil har fasta kostnader på ungefär 700 i månaden, då inkluderar det skatt, försäkring och service.

    Utöver det så tillkommer reparationer och nya däck. Värdeminskningen är inte stor, då jag köpte den billigt av en äldre släkting som inte körde bil längre (äldre bil och enligt värdering på nätet).

  • Anonym (Jag)

    Jag betalar ca 500 kr/mån på lånet.

    100 kr skatt, 400 kr försäkring, lägger undan 500 kr till eventuella reparationer/service.

    Så ca 1500 kr/mån plus bensin.

  • Anonym (Anonymious)

    Vi betalar 12000:-/år i försäkring.

    500:-/mån bensin (kör oftast korta sträckor i stan).

    Bilskatt: några tusen/år (vet inte exakt)

    Förra året hade vi otur med bilen och fick betala över 10000:- i reparationer men så är bilen en 07:a.

    Om man ska serva bilen varje år kostar det också några tusen.

    I söndags fick jag punktering, fick betala 2000:- för att någon kom och bytte däck. Sen betalade jag 800:- för ett nytt däck.

    Ja du, bil är är dyrt!

  • sextiotalist
    Anonym (Anonymious) skrev 2018-07-06 09:25:32 följande:

    Vi betalar 12000:-/år i försäkring.

    500:-/mån bensin (kör oftast korta sträckor i stan).

    Bilskatt: några tusen/år (vet inte exakt)

    Förra året hade vi otur med bilen och fick betala över 10000:- i reparationer men så är bilen en 07:a.

    Om man ska serva bilen varje år kostar det också några tusen.

    I söndags fick jag punktering, fick betala 2000:- för att någon kom och bytte däck. Sen betalade jag 800:- för ett nytt däck.

    Ja du, bil är är dyrt!


    Det var dyrt, vi betalar drygt 1100 per månad i försäkring, då ingår två helförsäkringar bil, hemförsäkring och tre olycksfallsförsäkringar.

    Lagt ner totalt 5000 på reparationer under de tre åren jag har haft bilen (byte av bromsbelägg och byte av motor för centrallås, en 03:a)
  • Anonym (mulle)

    Räknar man med allt - dvs värdeminskning, skatt, service, nya däck, reparationer, försäkring, bensin osv, kostar bilen ca 4500 kr per månad. Kör 100 mil per månad i normala fall, dvs 45 kr/mil.

    (Bara värdeminskningen är på över 2500 kr/månad. Mer i början, mindre efter hand - men då går kostnaderna för reparationerna upp å andra sidan.)

  • Anonym (Beror på)

    Beror på så mycket:

    Var du bor påverkar kostnad för parkering/garage och försäkring.

    Din ålder påverkar försäkringens pris.

    Vilken bil det är påverkar försäkringens pris och bilskatten.

    Hur långt den gått påverkar service och om delar behöver bytas. Kan du fixa det själv eller måste du lämna in bilen på service?

    Hör med olika försäkringsbolag om vad en viss bil skulle kosta att försäkra. När jag var ung och köpte min första bil för 10000 kr omkring år 2000 så skulle det dyraste bolag (IF) ha 6500 kr/år och det billigaste 3500 kr/år för den bilen. Behövde byta delar för ca 1500 kr inför första besiktningen, men då gjorde jag arbetet själv. Hade jag lämnat in bilen på verkstad hade arbetet kostar ca 5000 kronor. Detta var alltså år 2000, det är dyrare nu.

    Reparationer på den bilen, nya däck och diverse mindre förbrukningsvaror (t.ex. spolarvätska, olja vid oljebyten, bromsvätska) och annat som behövdes för att hålla bilen rullande gick på mellan 2500-8000 kr per år de år jag hade bilen (jag bokförde allt och har kvar det, kul att läsa igen faktiskt). Då gjorde jag alla reparationer själv och köpte oftast begagnade delar.

    Paekering 300 kr/mån i början, 390 kr/mån år 2005.

    Hade bilen i fem år, totalsumma utan bränsle för fem år:

    85531 kr. Kan så klart missat att bokföra vissa saker. Dvs i snitt (utan bränsle) ca 17100 kr/år eller 1425 kr/mån. Då var detta ändå en billig bil, men eftersom den var gammal behövde jag fixa en hel del med jämna mellanrum.

    Tyvärr har jag inte bokfört för mina bilar sedan dess. Har köpt nya/nyare bilar och har inte alls kunna fixa själv med dem.

    Alternativet är om det finns bilpool i närheten. Du kan ju då hyra från bilpoolen i en eller ett fåtal timmar om du bara behöver bil en kort stund. I större städer (Stockholm, Malmö, Göteborg, Uppsala m fl) finns flera bilpooler med många bilar. En bekant till mig är med i Sunfleet och har ca 25 bilar inom 500 m, ca 35 bilar inom 1 km. Har alltid funnits en ledig bil när han behöver det. Då bor han centralt.

  • Anonym (Gnejs)

    Min kostnad:

    Kontant betalad bil 70.000 kr. (årsmodell -0

    Försäkring 480kr/mån - helförsäkring

    Skatt 1700 kr per år

    Bensin ca 1000kr/mån

    Parkering - gratis

    Tillkommer per år - besiktning och ev service /reparation

Svar på tråden Vad kostar bilen per månad?