• M82
    Äldre 6 Jul 07:43
    3134 visningar
    11 svar
    11
    3134

    Svullen mage tidigt - Fler?

    Jag är gravid i vecka 10 (9+6) med andra barnet och har extremt svullen/uppblåst mage efter lunch och på e.m/kväll o haft det ett par veckor nu. Brukar gå ner något under natten för att sedan bli svullen igen dagen efter. Redan i vecka 7 frågade min mamma om vi skulle ha en till efter att jag ätit lunch. I vecka 9 fick vi frågan av en extremt ytligt bekant och hade vänner som tittade lite fundersamt, men de sa inget. Nu i veckan (10) fick jag frågan på jobbet men fintade bort den. 

    Med 1:a barnet syntes magen inte förrän i ca vecka 15. Har hört att det ofta syns tidigare när man får fler barn, men skulle ju gärna få komma till vecka 12 först åtminstone innan folk börjar fråga... Äter normalt och "vanlig" mat, alltså inte massa kakor/bullar, godis, chips eller annat onyttigt. Utan havregrynsgröt till frukost varje dag och sen riktig lagad mat 2 gånger + 1-2 mellanmål bestående av smoothies med bär och yogurth + frukt. Går oxå på toa och sköter magen varje dag. 

    Fler med samma "problem"? 

  • Svar på tråden Svullen mage tidigt - Fler?
  • Äldre 6 Jul 07:56
    #1

    jag är bara i vecka 5 och ser gravid ut.. väntar också nr 2 och förstår att det bara är svullen mage men det går liksom inte att ta in,,,så min familj har redan frågat om vi ska ha ett barn till...

    med nr1 var jag jättetränad och magmusklerna höll ihop vilket dem inte gör nu så det är säker därför också det syns mycket mer att jag är svullen... för mig avtog det vid förra grav någonstans runt vecka 12 tror jag men jag kräktes också så otroligt mycket då...

    jag skulle vilja vänta tills v20 igen så som med nr1 men får väl va glad om jag klarar det till v12...:(

  • Äldre 6 Jul 08:54
    #2

    Jag började t o m använda gravidbyxor i vecka 8 med andra barnet (vecka 16 med första), så jag gissar att det är fullt normalt.

  • Äldre 6 Jul 10:01
    #3

    Skulle tippa att majoriteten av alla gravida är svullna i tidig graviditet ja! Helt normalt och väldigt vanligt!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 6 Jul 12:27
    #4

    Jag väntar nr fyra och födde barn i december.. så jag ser höggravid ut. Har inte ens hunnit komma i mina vanliga kläder än, då jag lade på mig en del extra, och bor i mammakläder.. är precis som du i v10+6 och vill gärna vänta till KUB men det blir svårt..

  • Äldre 6 Jul 12:28
    #5

    En vecka längre gången såg jag nu.. men jag var svullen då med!

  • Äldre 6 Jul 12:29
    #6

    Nä.. inte alls! 9+6. Herregud.. här är vi snurriga redan! Hahaha.. gravidhjärna!

  • Äldre 6 Jul 21:50
    #7

    Hejhej!


    Jag är ännu bara i vecka 6, första graviditeten (helt galet). Jag mår så himla bra, det enda jag känner av än så länge är att brösten är ömma, allting luktar starkare än vanligt och jag är svullen, mest på eftermiddagen/kvällen/natten. 

    Det här med svullnaden gör att jag är lite orolig att jag ska se gravid ut för tidigt, jag vill nog hålla det lite hemligt några veckor till. (Kanske inte för de allra närmaste, men för allmänheten) 
  • Äldre 6 Jul 21:57
    #8

    Japp, är i vecka 9 (8+3) och blir oftast svullen efter att jag har ätit någonting men kan komma lite när som helst. 


    Gravid med första barnet
  • Äldre 7 Jul 09:37
    #9
    M82 skrev 2018-07-06 07:43:24 följande:

    Jag är gravid i vecka 10 (9+6) med andra barnet och har extremt svullen/uppblåst mage efter lunch och på e.m/kväll o haft det ett par veckor nu. Brukar gå ner något under natten för att sedan bli svullen igen dagen efter. Redan i vecka 7 frågade min mamma om vi skulle ha en till efter att jag ätit lunch. I vecka 9 fick vi frågan av en extremt ytligt bekant och hade vänner som tittade lite fundersamt, men de sa inget. Nu i veckan (10) fick jag frågan på jobbet men fintade bort den. 

    Med 1:a barnet syntes magen inte förrän i ca vecka 15. Har hört att det ofta syns tidigare när man får fler barn, men skulle ju gärna få komma till vecka 12 först åtminstone innan folk börjar fråga... Äter normalt och "vanlig" mat, alltså inte massa kakor/bullar, godis, chips eller annat onyttigt. Utan havregrynsgröt till frukost varje dag och sen riktig lagad mat 2 gånger + 1-2 mellanmål bestående av smoothies med bär och yogurth + frukt. Går oxå på toa och sköter magen varje dag. 

    Fler med samma "problem"? 


    Med denna lillkille i magen så blev jag stor redan i v 15 (andra barnet) så ja det e vanligt att man blir större andra gången.
  • M82
    Äldre 11 Jul 08:51
    #10

    Skönt att höra att man inte är ensam om problem med svullen mage även fast det är rätt jobbigt när folk börjar fråga tidigt. Handlade ett linne igår size stor och hoppas kunna dölja magen för närmsta kollegorna åtminstone 2 veckor till - sen går jag på några veckors semester så då kan jag slappna av lite grann. i-landsproblem :) 

  • Äldre 11 Jul 18:31
    #11

    Jag är i vecka 12+4 och igår poppade magen ut rejält, misstänker att det inte endast är chipsmage lägre. Dags att införskaffa nya brallor!

Svar på tråden Svullen mage tidigt - Fler?