• Anonym (Går det?)

    Hur hindrar man spridningen av salafism?

    Försvarshögskolans rapport: 17 av de 25 största moskéerna i Sverige får finansiering från Gulfstater. Detta är en grogrund för såväl terrorism som för antidemokrati och hedersförtryck av kvinnor och homosexuella. Hur kan vi stoppa detta? Många muslimska barn går dessutom i koranskola och den inkräktar ofta på den vanliga skolan.

    ---------------

    Borlänge, Halmstad och Gävle är några av de svenska städer där salafistiska koranskolor hjärntvättar barn in i hederskultur, antisemitism och homofobi.De säger sig praktisera den ?sanna läran? och har en ytterst intolerant syn på andra religiösa trosinriktningar. Man praktiserar stram könssegregering. Kvinnors fri- och rättigheter är kraftigt inskränkta. Det är inte tillåtet att vara vän med en icke-troende. Homosexualitet straffas med döden.


    Salafister beblandar sig inte heller med majoritetssamhället och vill inte - i kontrast till den våldsbejakande högerextremismen - synas eller höras i det offentliga. Grupperna vet dessutom väl hur de ska navigera i det svenska bidragshavet - och hur de ska tala till politiker.


    Sveriges Unga Muslimer (SUM), MUMS (Malmös Unga Muslimska Systrar), LÄS!-projektet och Solidaritetscenter låter som oförargliga föreningar, men har alla koppling till salafistisk verksamhet. Och eftersom det inte finns ordentliga kontrollmekanismen på kommunal och statlig nivå har många samfund och organisationer lyckats undgå granskning.


    Genomgående är också offerskapet. Salafister anser att västerländsk imperialism och korruption har förstört muslimska samhällen. Det har varit en framgångssaga för vissa ideella initiativ i Sverige. Myndigheten för Ungdoms- och civilsamhällesfrågor ströp först under 2017 de statliga bidragen till SUM efter att det uppdagats kopplingar till antidemokratisk verksamhet, bland annat salafistisk sådan. SUM:s ordförande Rashid Musa hävdade då att det egentligen bara var ett uttryck för ?islamofobi?.


    ---------------

    Läs mer:www.kristianstadsbladet.se/ledare/ta-i-med-hardhandskar-mot-salafismen/
  • Svar på tråden Hur hindrar man spridningen av salafism?
  • dadyblabla
    Jag är själv exmuslim och jag tror att man måste angripa problemet på flera sätt. 
     
    1. Stoppa finansieringen av salafism. 
    Saudiarbien är den främsta exportören av salafism. De sponsrar moskeer, imamer och utbildningar till hela världen med sin tolkning av islam. Det finansieras med främst oljepengar. Det är tyvärr så att vi i väst under lång tid har skapat Saudiarbiens välstånd med vårt behov av fossila bränslen. Genom att minska och eliminera vårt beroende till fossila bränslen kan vi strypa finasieringen vid källan.
     
    2. Utmana salafismen. 
    Det finns en enorm naivitet när det gäller islam, både bland muslimer och icke muslimer. Islams skrifter innehåller en hel del tokigheter. Våga diskutera och problematisera att dessa tokigheter bokstavstolkas av salafister. 
     
    3. Skapa ett alternativ till salafism.
    Jag har vuxit upp i Sverige och identifierar som svensk. Min kusin har vuxit upp i England och identifierar sig som muslim. Medan jag blev inbjuden till att spela nintendo hos vänner, så blev han mobbad fysiskt och psykiskt mobbad av sina skolkamrater. Tryggheten för honom blev istället de religösa miljöerna. Om vi kan skapa trygga och kärleksfulla miljöer åt människor, främst barnen,så är det lättare för dom att välja våra värderingar.
  • Anonym (Går det?)
    dadyblabla skrev 2018-07-06 11:33:56 följande:
    Jag är själv exmuslim och jag tror att man måste angripa problemet på flera sätt. 
     
    1. Stoppa finansieringen av salafism. 
    Saudiarbien är den främsta exportören av salafism. De sponsrar moskeer, imamer och utbildningar till hela världen med sin tolkning av islam. Det finansieras med främst oljepengar. Det är tyvärr så att vi i väst under lång tid har skapat Saudiarbiens välstånd med vårt behov av fossila bränslen. Genom att minska och eliminera vårt beroende till fossila bränslen kan vi strypa finasieringen vid källan.
     
    2. Utmana salafismen. 
    Det finns en enorm naivitet när det gäller islam, både bland muslimer och icke muslimer. Islams skrifter innehåller en hel del tokigheter. Våga diskutera och problematisera att dessa tokigheter bokstavstolkas av salafister. 
     
    3. Skapa ett alternativ till salafism.
    Jag har vuxit upp i Sverige och identifierar som svensk. Min kusin har vuxit upp i England och identifierar sig som muslim. Medan jag blev inbjuden till att spela nintendo hos vänner, så blev han mobbad fysiskt och psykiskt mobbad av sina skolkamrater. Tryggheten för honom blev istället de religösa miljöerna. Om vi kan skapa trygga och kärleksfulla miljöer åt människor, främst barnen,så är det lättare för dom att välja våra värderingar.
    Klokt skrivet! Jag hoppas att politiker och opinionsbildare kan vara drivande i detta.
  • FM2018

    Jag uppskattar denna tråd, synd bara att det inte talas mer om vad som borde ligga i fleras intresse.


    Jag svarar inte på provokation eller upprepade frågor
Svar på tråden Hur hindrar man spridningen av salafism?