• Jejje93

    oron släpper aldrig.

    Hej, jag kn inte släppa oron på missfall.
    Hur stor är risken om jag är i vecka 14 och har haft noll blödning och har svaga symptom men aldrig haft nå extrema liksom. Är bara illamående om jag ej äter var tredje timme...
    Har inte haft nå smärtor i magen mer än som mensvärk.
    Såg hjärtat i vecka 6 och sen dess liksom ingenting.
    Vad ligger statistiken på att upptäcka ett Ma i vecka 20 på RUL. är de vanligt?

  • Svar på tråden oron släpper aldrig.
  • Iowhannah

    Jag kan ingenting om statistiken du efterfrågar men har du sett ett hjärta så är risken för missfall relativt låg.

  • Jag är bara jag

    Jag frågade hur vanligt det var att de upptäckte döda foster på RUL här på vårt sjukhus och det hände inte ens en gång per år sa dom. De har ca 8-900 födslar per år. MA efter v.14 är rätt ovanligt. Mitt senaste var v.14. Då hade jag inte vågat göra VUL så jag vet inte när det dog. Har man sett ett hjärta på VUL sjunker risken betydligt för m.f/MA.

  • Jejje93
    Jag är bara jag skrev 2018-07-06 20:35:28 följande:

    Jag frågade hur vanligt det var att de upptäckte döda foster på RUL här på vårt sjukhus och det hände inte ens en gång per år sa dom. De har ca 8-900 födslar per år. MA efter v.14 är rätt ovanligt. Mitt senaste var v.14. Då hade jag inte vågat göra VUL så jag vet inte när det dog. Har man sett ett hjärta på VUL sjunker risken betydligt för m.f/MA.


    Va tråkigt med ditt Ma. :(
    Dog det i vecka 14 eller upptäcktes de bara då?
  • JLES

    Chansen är väldigt liten. Jag gjorde VUL i vecka 7 och sen gjorde jag ett UL i vecka 13 samt ett RUL i vecka 19. Jag köpte en doppler för att jag var väldigt orolig och använde den när jag kände att oron höll på att äta upp mig! :)

  • Jejje93
    JLES skrev 2018-07-06 23:33:33 följande:

    Chansen är väldigt liten. Jag gjorde VUL i vecka 7 och sen gjorde jag ett UL i vecka 13 samt ett RUL i vecka 19. Jag köpte en doppler för att jag var väldigt orolig och använde den när jag kände att oron höll på att äta upp mig! :)


    Är så rädd att jag ej ska hitta några hjärtljud.. då skulle jag bli ännu mer orolig. Försöker intala mig att jag måste släppa det för kan inget göra ändå om det skulle hända något. Men nästa dag är jag igång igen.

    Alltid när jag klagar på brist på symptom får jag dock typ dubbelt så kraftiga symptom.
    Kanske köper en doppler sen ändå .. men min bm sa att man ej ska störa bebisen? Att det är därför dom ej lyssnar på hjärtat förrän efter vecka 20 :/
  • JLES
    Jejje93 skrev 2018-07-07 00:43:24 följande:
    Är så rädd att jag ej ska hitta några hjärtljud.. då skulle jag bli ännu mer orolig. Försöker intala mig att jag måste släppa det för kan inget göra ändå om det skulle hända något. Men nästa dag är jag igång igen.

    Alltid när jag klagar på brist på symptom får jag dock typ dubbelt så kraftiga symptom.
    Kanske köper en doppler sen ändå .. men min bm sa att man ej ska störa bebisen? Att det är därför dom ej lyssnar på hjärtat förrän efter vecka 20 :/
    BM säger hit och BM säger dit. Jag förstår ju motiveringen, det gör jag. Däremot så är jag själv sjukvårdsutbildad inom nära område och har inga problem med att läsa av en doppler och känner att jag definitivt är kompetent nog. Min BM är medveten om detta och hon kunde inte bry sig mindre. :) Men hon känner ju mig! Det går att lära sig hur som helst och man får vara lite kritisk. Det finns många olika ljud därinne som man kan höra men det är inte svårt att höra skillnad. Det är inte speciellt svårt att hitta hjärtat heller men navelsträngen är ännu enklare och pulserar den på fosternivå är bebisen kry.. Du måste bara hitta den! :D

    Min bebis mår hur bra som helst iallafall. Har många vänner som använt dopplers graviditeten igenom och deras barn är perfekta! Det är ju inte värre att använda en doppler i nån minut än att sitta med CTG på magen i 30 minuter eller så. Inom EU och FDA står det oftast att de kan användas 3 gånger om dagen, 3 minuter åt gången, eller 9/10 minuter - en gång om dagen (beroende på doppler). Mamman sätter sin egen gräns, tycker jag. Vissa lyssnar bara nån gång i veckan eller några gånger i veckan. Andra lyssnar varje dag. Det oroar inte mig det minsta. När man börjar känna ordentliga fosterrörelser minskar dessutom behovet och då kan man få bekräftelse på annat vis. Jag tycker det är viktigt att mamman mår bra för då mår bebis bra! Jag ångrar iallafall INTE min doppler då den hjälpt mig mycket. Det är dock viktigt att inte förlita sig på dopplern vid minskade fosterrörelser (senare i grav.)! Hjärta
  • JLES

    Dessutom så är du ju i vecka 14, sa du? Du kanske är illamående än men du ska inte vara rädd för att symtomen försvinner. Mina symtom försvann i vecka 10 ungefär och vid 14 var de definitivt helt borta! Jag är i vecka 27 nu. :)

  • JLES

    Shit, spammar din tråd. Kan OCKSÅ tillägga att jag inte direkt hade några symtom förutom ömma bröst första trimestern så tänk inte så mycket på symtomen du har, inte har eller har haft! :)

  • Jejje93
    JLES skrev 2018-07-07 01:13:48 följande:

    Shit, spammar din tråd. Kan OCKSÅ tillägga att jag inte direkt hade några symtom förutom ömma bröst första trimestern så tänk inte så mycket på symtomen du har, inte har eller har haft! :)


    Haha, det är lugnt jag behöver lite spam!!
    Känner mig lite lugnare nu. Ska på ultraljud den 20 augusti, jag lever på att oddsen är små att ett missfall ej kommer ut innan vecka 20.
    Jag vill oclså va i vecka 27 haha!
    Tack för dina svar<3
  • Iowhannah
    Jejje93 skrev 2018-07-07 00:43:24 följande:

    Är så rädd att jag ej ska hitta några hjärtljud.. då skulle jag bli ännu mer orolig. Försöker intala mig att jag måste släppa det för kan inget göra ändå om det skulle hända något. Men nästa dag är jag igång igen.

    Alltid när jag klagar på brist på symptom får jag dock typ dubbelt så kraftiga symptom.

    Kanske köper en doppler sen ändå .. men min bm sa att man ej ska störa bebisen? Att det är därför dom ej lyssnar på hjärtat förrän efter vecka 20 :/


    Störa fostret? Det tvivlar jag på att det handlar om. I min första graviditet så lyssnade vi på hjärtat vid varje bm-besök (även vid inskrivningen i v 10-11).

    Jag tänker att det mer handlar om att det kan vara svårt att hitta hjärtat i tidig graviditet. Det var iaf vad min bm varnade för när vi lyssnade så tidigt.
  • AK78

    Jag är också orolig efter ett MA 2016. Men var gravid förra året och födde i december och det gick hur bra som helst trots blödningar i olika omgångar och inga speciella symptom. Är väl en sån som inte mår illa osv och det är ju egentligen bara att vara tacksam över det.. men vet hur det är! Oroar mig också. Har ett tidigt UL nu på måndag för att datera, då min mens varit oregelbunden efter förlossningen, och är livrädd att graviditeten har avstannat. Men, som du skriver, får vi väl försöka njuta och tänka positivt. Man kan ju inte göra mer!

  • JLES
    Iowhannah skrev 2018-07-07 06:13:48 följande:
    Störa fostret? Det tvivlar jag på att det handlar om. I min första graviditet så lyssnade vi på hjärtat vid varje bm-besök (även vid inskrivningen i v 10-11).

    Jag tänker att det mer handlar om att det kan vara svårt att hitta hjärtat i tidig graviditet. Det var iaf vad min bm varnade för när vi lyssnade så tidigt.
    Ja, men precis. Om man inte kan så kan det absolut ta en stund. Flört

    Har också hört av flera BM att doppler avråds för att många bebisar har oregelbunden puls och benigna arytmier (som växer bort och inte är där hela tiden dessutom) pga. att retledningssystemet är omoget i hjärtat. Därför kanske mamman blir väldigt orolig om hjärtat saknar ner, hoppar lite, lite extraslag med mera. Fastän arytmier är tokvanligt och finns hos hur många barn i fosterlivet som helst för att hjärtat är ungt och lär sig. Som sagt, det gäller att vara kritisk om man nu vill använda en doppler och att inte få panik. Glad
  • Jag är bara jag
    Jejje93 skrev 2018-07-06 22:15:21 följande:
    Va tråkigt med ditt Ma. :( Dog det i vecka 14 eller upptäcktes de bara då?
    Kom ut v.14, vid MA har fostret alltid varit dött ett tag. Haft 4 stycken.
Svar på tråden oron släpper aldrig.