• Anonym (Undra­r)
    Äldre 6 Jul 15:34
    1662 visningar
    15 svar
    15
    1662

    Hur kan ni försvara misshandel? Närstående och anhöriga..?

    Det finns alltid två sidor av ett mynt. Vad jag undrar, är hur närstående o anhöriga kan ta parti för den som misshandlar? Dom slukar allt hen säger. O tror blint på det? Finns ett uttryck som heter " flying monkeys". Jag har vart utsatt för det. O fattar inte hur alla kan tro på förövaren?

  • Svar på tråden Hur kan ni försvara misshandel? Närstående och anhöriga..?
  • FM2018
    Äldre 6 Jul 16:13
    #1
    Anonym (Undrar) skrev 2018-07-06 15:34:14 följande:

    Det finns alltid två sidor av ett mynt. Vad jag undrar, är hur närstående o anhöriga kan ta parti för den som misshandlar? Dom slukar allt hen säger. O tror blint på det? Finns ett uttryck som heter " flying monkeys". Jag har vart utsatt för det. O fattar inte hur alla kan tro på förövaren?


    Undrar det samma.
    Jag svarar inte på provokation eller upprepade frågor
  • Anonym (A)
    Äldre 6 Jul 16:24
    #2
    Anonym (Undrar) skrev 2018-07-06 15:34:14 följande:
    Det finns alltid två sidor av ett mynt. Vad jag undrar, är hur närstående o anhöriga kan ta parti för den som misshandlar? Dom slukar allt hen säger. O tror blint på det? Finns ett uttryck som heter " flying monkeys". Jag har vart utsatt för det. O fattar inte hur alla kan tro på förövaren?
    Undrar jag med, det är märkligt.
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 6 Jul 16:30
    #3

    Gav inte så många svar..men jag fattar inte anhöriga, närstående, som hjälper hen, att fortsätta misshandel? I mitt fall så var det flying monkeys... Dom gjorde alla hans ärenden. Dom trodde på han....

  • FM2018
    Äldre 6 Jul 16:39
    #4

    Enklare att förskjuta problemet, försvarsmekanism antar jag.


    Jag svarar inte på provokation eller upprepade frågor
  • Anonym (Unde)
    Äldre 6 Jul 17:38
    #5

    Undrar det också på ett personligt plan men ser jag det på ett större plan tror jag att det handlar om förnekelse. Det kan ha att göra med att de personerna som skyddar har ett sätt för att hantera (eller snarare inte hantera) sina och andras känslor.

    Ta en person som varit med om egna traumatiska upplevelser som de inte bearbetat och som de inte vill eller kan hantera. Det byggs upp en slags mur mot de känslorna. Sedan råkar en person i deras närhet ut för traumatiska upplevelser och istället för att koppla på känslor så åker den där muren upp. Vill man inte känna efter och hantera sina egna känslor så har man nog svårt att ta in andras.

    Som någon nämnde ovan blir det som ett slags skydd eller försvar för den personen att slippa komma nära känslor inom de själva som kanske gör ont.

    Dels kan det vara så men sen tror jag också vissa har till exempel barn eller andra närstående som de lever ut delar av sig själva genom. Om någon anklagar deras barn eller närstående för att ha gjort något så blir det som en personlig kränkning mot personen som lever genom dem. Till exempel en mamma som baserar sin självkänsla utifrån vad hennes son presterar. Om hennes son misslyckas då kommer mamman känna sig misslyckad. Om sonen misshandlar någon så blir det som personlig kritik och ett misslyckande för mamman och något som hotar hennes självkänsla. Då är det lättaste såklart att förneka eller inte låtsas om sin sons misslyckande för att inte riskera bli sedd som en sämre person själv.

  • Anonym (Kiito­s)
    Äldre 6 Jul 17:41
    #6

    För att utåt sett är dessa personer ofta sociala trevliga och vänliga.

    Jag blev utsatt av min fd make och ingen fattar hur han kunde misshandla mig för "han var ju så snäll". Och det är precis det som är själva problemet. Ingen ser det som sker inom hemmets väggar och misstankarna kommer smygande hos andra ..kanske var det jag som provocerade honom ? Kanske det var jag som inte var snäll?

    I sitt försök att hjärntvätta sin omgivning så blir ju den misshandlade även en gisslan. Jag måste spela kär och oberörd och låtsas som att det är jag som är överkänslig. Annars kanske jag inte lever när kvällen kommer...

  • Anonym (Unde)
    Äldre 6 Jul 17:44
    #7

    Det kan verka sjukt att en mamma till exempel skyddar sin son som misshandlar och det är ju en kränkning mot offret men egentligen handlar det om egot och att upprätthålla en bild och mitt i allt det skydda sig själv från alla dåliga tankar de har inom sig.

    En trygghet i det eller skön känsla i det kan vara att tänka att de personer som gör så och lever så förmodligen inte mår så bra innerst inne och har väldigt mycket problem själva. Det är inget man ska ta personligt. Det har inte att göra med en själv.

    Oavsett anledning är det iallafall aldrig rätt av dem att skydda någon som skadar en annan oavsett varför de gör det. Detta kan vara en förklaring men är absolut inte en ursäkt för det. Det kan hjälpa en att förstå att problemet inte är hos en själv utan ligger hos dem och att det är lika fel för det.

  • Anonym (Unde)
    Äldre 6 Jul 17:46
    #8

    Obs detta är alltså föesvarsmekanismer och mycket sker omedvetet skulle jag säga. Men som sagt gör det inte det mer rätt för det.

  • FM2018
    Äldre 6 Jul 18:20
    #9

    Jag hade en diskussion med min mor, är numera vuxen och hon vet om min relation med en yngre muslimsk man, när hon kritiserar mitt klädval med slöja över hår och bröst. För att lugna säger jag att jag inte ska bli muslim själv, men det hela slutade med att aggressivt påpeka om vad som är rätt och fel i sann SD anda för att ta till argument som sällan gynnar henne med den intelligens hon bara minns sig ha läst om i tidningar. Händer att hon även tar mina argument i brist på egna haha. Hon stödjer alltså en annan extrem gruppering och kritiserar den andra. Det var ju mitt privatliv hon också vet inte blivit och varit det samma sen dess min dator blivit hackad och blivit cyniskt utnyttjad i en  andras politiska propaganda. Enda hon försmår sig säga att det är hemskt, men ännu mer aggressiv och anklagande ton. Farlig människa, men i sällskap av andra en skötsam dam.


    Jag svarar inte på provokation eller upprepade frågor
  • Anonym (***)
    Äldre 6 Jul 19:18
    #10
    +1
    FM2018 skrev 2018-07-06 18:20:47 följande:

    Jag hade en diskussion med min mor, är numera vuxen och hon vet om min relation med en yngre muslimsk man, när hon kritiserar mitt klädval med slöja över hår och bröst. För att lugna säger jag att jag inte ska bli muslim själv, men det hela slutade med att aggressivt påpeka om vad som är rätt och fel i sann SD anda för att ta till argument som sällan gynnar henne med den intelligens hon bara minns sig ha läst om i tidningar. Händer att hon även tar mina argument i brist på egna haha. Hon stödjer alltså en annan extrem gruppering och kritiserar den andra. Det var ju mitt privatliv hon också vet inte blivit och varit det samma sen dess min dator blivit hackad och blivit cyniskt utnyttjad i en  andras politiska propaganda. Enda hon försmår sig säga att det är hemskt, men ännu mer aggressiv och anklagande ton. Farlig människa, men i sällskap av andra en skötsam dam.


    Du är tillsammans med en IS-återvändare, jag förstår att hon inte gillar det...
  • FM2018
    Äldre 6 Jul 19:21
    #11
    Anonym (***) skrev 2018-07-06 19:18:13 följande:
    Du är tillsammans med en IS-återvändare, jag förstår att hon inte gillar det...
    Jag har varit i hop med en nazist också för en evighet sedan, men det var det inget fel på. Hennes tonläge och argument sade allt. Vi anser olika, hon har dock själv ingen erfarenhet.
    Jag svarar inte på provokation eller upprepade frågor
  • Anonym (***)
    Äldre 6 Jul 19:32
    #12
    +1
    FM2018 skrev 2018-07-06 19:21:13 följande:
    Jag har varit i hop med en nazist också för en evighet sedan, men det var det inget fel på. Hennes tonläge och argument sade allt. Vi anser olika, hon har dock själv ingen erfarenhet.
    Du verkar gilla det extrema.

    Var kommer din  kille ifrån?
  • FM2018
    Äldre 6 Jul 19:34
    #13
    Anonym (***) skrev 2018-07-06 19:32:17 följande:
    Du verkar gilla det extrema.

    Var kommer din  kille ifrån?
    Ärligt svar nej. I brist på bättre alt. rymde jag från våld i hemmet, nu är jag vuxen och tar medvetna beslut. Att arbeta mot det extrema är mer i min smak.
    Jag svarar inte på provokation eller upprepade frågor
  • Anonym (***)
    Äldre 6 Jul 19:35
    #14
    FM2018 skrev 2018-07-06 19:34:31 följande:
    Ärligt svar nej. I brist på bättre alt. rymde jag från våld i hemmet, nu är jag vuxen och tar medvetna beslut. Att arbeta mot det extrema är mer i min smak.
    Var kommer din kille ifrån?
  • Anonym (ace)
    Äldre 6 Jul 23:53
    #15

    Antagligen för att folk tar parti för den de tror på. Tror de på att ena parten får stryk så brukar folk ställa sig bakom den personen. Tror de att personen som får stryk ljuger, ja då tar de parti emot.

    Rent generellt brukar väl inte folk kolla på medans en person bankar sönder någon annan och sedan klappa personen på ryggen och säga "bra jobbat"...

    Sedan har vi väl specialfallen med familj/släkt som på något sett måste ha en relation med personen oavsett om hen slår eller inte, som ofta agerar med försvarsmekanismer och skyddar sin "klan" oavsett om individen handlar förkastligt eller inte. Du ser samma mentalitet i alla "kränkta mammor"-trådar här på FL. Alla mammor som blir helt till sig för att deras fyraåringar hittar på skit och främlingar tillrättavisar dem, och sedan försvarar sina fel-uppfostrade djävuls-barn in i absurdum. Alla mammor som blir helt till sig för att "bonus-barn" existerar och behöver utrymme, tid och kärlek av och hos sina pappor.

Svar på tråden Hur kan ni försvara misshandel? Närstående och anhöriga..?