• Anonym (förvirrad)

    KK med 20 år äldre man - skulle det kunna funka?

    Ja, det finns såklart en anledning till varför jag frågar. Skrattande

    Jag är en ensamstående mamma på 40 år som har levt ensam en längre tid, har trivts med det och trivs fortfarande med den tillvaron. Har inte haft något behov av ett förhållande och har det inte i dagsläget heller. Är nöjd med livet, typ. :)

    Men nu har det dykt upp en man på mitt jobb som så att säga har ställt till det lite för mig. :D Han ser bra ut, är trevlig och ja... jag gillar honom. Har inte känt så för någon man på väldigt länge, så jag är helt överrumplad. Det jag vet med mig själv är att han helt klart har fångat mitt intresse, och det går inte ihop med den perfekta tillvaron jag redan har.

    Jag hade hela tiden trott att han är i ca 50-årsåldern, han ser inte en dag äldre ut än så. Men sen gick jag in på facebook (kunde fasen inte låta bli Flört) och såg där att han är tio år äldre än jag trodde, alltså 60. Det hade jag aldrig kunnat tro, han ser betydligt yngre ut än han är. Där fick jag smått kalla fötter, vad höll jag på med egentligen? Bara det att jag kollade upp honom på facebook liksom... Det är inte likt mig! Jag är normalt sett en sansad person som inte hetsar upp mig onödan, tar reda på fakta innan jag dömer och så.

    Där och då beslöt jag mig för att glömma alltsammans. Han var/är för gammal för mig, intalade jag mig. Men det gick inte så bra eftersom jag träffade honom varje dag. Jag dras till honom, oundvikligt tycks det. Och jag har insett att jag inte kan/vill släppa honom. Men jag är heller inte redo för något förhållande, inte så länge min dotter (som är i övre tonåren) bor hemma.

    Separationen från hennes pappa var hemsk och har lämnat ärr hos mig som trots att det har gått många år sedan dess inte har försvunnit helt och hållet. Jag har överlag svårt att släppa en man inpå livet efter det destruktiva förhållandet, och - viktigare än något annat - jag har inga som helst planer på att släppa in en man i min dotters liv, det finns inte på karten överhuvudtaget. Hennes välbefinnande och trygghet betyder mer än allt annat. Hon har mått mycket bättre sedan jag och hennes pappa separerade, det har hon ofta sagt och jag kommer inte att riva upp den tillvaron för henne bara för att jag har råkat bli tänd på en man på jobbet. Hon förtjänar en harmonisk uppväxt under de förhållanden vi har idag.

    Jag har alltid tänkt att ska jag nu träffa någon man i livet, så får det bli när hon så att säga är utflugen och har sitt eget liv. Inte innan dess. Jag har fått betala ett högt pris för den friheten vi har idag och det betyder mer än allt annat.

    Men, som sagt: Nu har den här mannen verkligen ställt till det för mig. Jag dras som en magnet till honom när vi befinner oss i samma rum, jag är övertygad om att han har lagt märke till mitt intresse för honom och ja, han är singel (tack facebook för den infon :D). Jag är helt klart tänd på honom, men har ingen aning om vad han skulle tänka/tycka om han fick veta det. Skulle han bli chockad? Äcklad? Eller kanske överrumplad? Jag känner att jag måste göra något, jag kommer att bli tokig annars tror jag. Men hur ska jag gå tillväga?

    Att bli kk med honom skulle jag verkligen kunna tänka mig. Men vilken man i den åldern skulle vara intresserad av något sånt med en 20 år yngre kvinna? Tror inte han skulle vilja bli stämplad som gubbsjuk eller något sånt... Och det var jag som blev tänd på honom från första början, så jag känner det som att jag har ställt till det för honom också :/

    Vet inte vad jag vill med den här tråden egentligen, kanske bara få lite råd/åsikter om hur jag borde gå tillväga - eller kanske släppa allt, låta det vara och gå vidare. Jag vet verkligen inte. Ska jag närma mig honom, låta honom förstå vilken inverkan han tydligen har på mig och se om han är intresserad? Eller ska jag agera "förnuftigt" och bara låta allt rinna ut i sanden för att det hela är för orimligt?  

    Tacksam för alla svar!

  • Svar på tråden KK med 20 år äldre man - skulle det kunna funka?
  • Anonym (Öhh)

    Skriv kortare nästa gång. Ingen orkar läsa allt det där ....

  • Anonym (Helsingborg)

    Men visa intresse och se vad som händer. Det är ju inte så att du är 29 direkt.

    Jag är 41 och har ett förhållande med en man på 64. Funkar skitbra. Kör på!

  • Anonym (sucka)
    Anonym (Öhh) skrev 2018-07-06 18:36:46 följande:

    Skriv kortare nästa gång. Ingen orkar läsa allt det där ....


    Tala för dig själv. Jag orkade! Kom med en kommentar istället för att mästra!
  • Anonym (sucka)

    Rena drömscenariot för en man i hans ålder med en 20 år yngre kvinna!!

    Få förunnat dessutom.. Bryr mig inte alls om åldersskillnader om rätt känsla uppstår och den är ömsesidig. Har själv haft 20 år yngre män och faller nästan uteslutande för den dynamiken. Tror dock det är lättare att hitta riktig kärlek med en äldre man än en yngre kille med så många år emellan.

    Du tar en stor risk som jag ser det med att inleda något med denna man som du attraheras så pass mycket av med tanke på vad du lovat din dotter. Jag tror du kommer att falla och inte nöja dig med kk. Så tänk ett steg längre innan du agerar.

  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (Öhh) skrev 2018-07-06 18:36:46 följande:

    Skriv kortare nästa gång. Ingen orkar läsa allt det där ....


    Oops, jag ber om ursäkt för att det blev så långt och omständigt! Okej, så här då. Jag: Ensamstående mamma på 40 år. Han: 60-årig kollega. Jag är tänd på honom men vill inte ha något förhållande. Är det rimligt/orimligt att tänka sig en kk-relation mellan oss sett till åldersskillnaden?
    Anonym (Helsingborg) skrev 2018-07-06 19:02:06 följande:

    Men visa intresse och se vad som händer. Det är ju inte så att du är 29 direkt.

    Jag är 41 och har ett förhållande med en man på 64. Funkar skitbra. Kör på!


    Haha tack för ditt svar! :) Ska fundera på det och se vad som händer.
    Miss Sunny skrev 2018-07-06 19:07:05 följande:

    Jag vill starkt rekommendera dig att ta en 20 år yngre i stället.



    Nja tror inte det, men tack för ditt svar iaf! :)

  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (sucka) skrev 2018-07-06 19:29:53 följande:

    Rena drömscenariot för en man i hans ålder med en 20 år yngre kvinna!!

    Få förunnat dessutom.. Bryr mig inte alls om åldersskillnader om rätt känsla uppstår och den är ömsesidig. Har själv haft 20 år yngre män och faller nästan uteslutande för den dynamiken. Tror dock det är lättare att hitta riktig kärlek med en äldre man än en yngre kille med så många år emellan.

    Du tar en stor risk som jag ser det med att inleda något med denna man som du attraheras så pass mycket av med tanke på vad du lovat din dotter. Jag tror du kommer att falla och inte nöja dig med kk. Så tänk ett steg längre innan du agerar.


    Tack för ditt svar!

    Jag är väl medveten om den risken, och just därför har jag inte vågat/velat agera på mina känslor. Jag är jätteförvirrad, men aldrig att jag skulle riskera min dotters trygga tillvaro pga en man. Just därför tvekar jag på om jag ens borde agera, just eftersom (som du mycket riktigt påpekar) jag är rädd för att falla. Jag måste låta huvudet styra över hjärtat och inte tvärtom.

    Men det underlättar att få lite råd/synpunkter utifrån så att säga, så tack för det! :)
  • Anonym (Helsingborg)
    Anonym (förvirrad) skrev 2018-07-06 19:37:20 följande:

    Tack för ditt svar!

    Jag är väl medveten om den risken, och just därför har jag inte vågat/velat agera på mina känslor. Jag är jätteförvirrad, men aldrig att jag skulle riskera min dotters trygga tillvaro pga en man. Just därför tvekar jag på om jag ens borde agera, just eftersom (som du mycket riktigt påpekar) jag är rädd för att falla. Jag måste låta huvudet styra över hjärtat och inte tvärtom.

    Men det underlättar att få lite råd/synpunkter utifrån så att säga, så tack för det! :)


    Även om du faller betyder inte det att du måste gifta dig med honom. Eller blanda in din dotter i det.

    Du kan absolut vara kär och ändå sätta din dotter först. Tänk bara utanför boxen . Särbos, iblandbos, delsbo etc etc.. Och förstår han din sits så kommer han ju hjälpa dig att hålla löftet och ni får det att funka ändå.

    Lämna alla möjligheter öppna helt enkelt.
  • Anonym (Fråga)

    Underbart med förälskelser men kan bli knepiga situationer.

    Undrar här hur mannens livssituation som du är förtjust i ser ut.

    Är mannen singel med vuxna barn? Har han kanske till och med barnbarn?

    Har lärt mig under mina år att ofta kanman bli förtjust i en man men därefter kompliceras mycket av besvärlig kommande svärmor (det klassiska) eller annat och då slocknas lågan till mannen....

  • Anonym (f)

    TS, du vet att man faktiskt kan ha ett förhållande men inte bo ihop.
    Heder åt dig att du sätter din dotters trygghet först och tänker att hon ska få ha sitt hem ifred och inte behöva dela det med en främmande man som hon inte valt.

Svar på tråden KK med 20 år äldre man - skulle det kunna funka?