• Anonym (Normalt?)

    Hur beter sig era 5-åringar-kroppen

    Tycker min dotter på 5 är så fixerad vid sin kropp och utseende. Hon lärde sig ganska tidigt att hon kunde jaga storebror med underlivet som vapen då han är äldre och tycker det är obehagligt. Hon har även när vi är ute hotat om att ta av sig för hon vet han skulle tycka det var otroligt pinsamt. Nu när jag skriver om det låter det ju mest som ett verktyg hon använder mot sin bror, men idag när vi var ute med min mans vän och han låtsades jaga henne och skoja lite så började hon likadant. Som att hon skulle ta av sig tröjan när de lekte och sa även senare att hon var varm. Tyckte inte alls om detta för det kändes som att hon försökte få hans uppmärksamhet.

    När vi kom hem kände jag att det var dags att prata allvarligt om detta för jag tycker det är oroande om hon beter sig så mot folk hon inte känner med tanke på alla förövare som rör sig i vårt samhälle. Hon sa först att hon inte gillar hur folk tittar så hon vill ta av sig så folk ska titta bort. Sen sa hon att hon gjorde så för det är så hon och hennes bror leker hemma men det gör de ju inte utan hon gör så när hon vill få honom att tycka det är jobbigt/obehagligt.

    Någon som vet om detta är normalt? Kanske överreagerar jag? Kanske vet hon inte själv varför hon gör det? Minns inte att min son var så fixerad som hon varit, han mest pillade på sig själv och höll sig till det.

    Nu när jag tänker på det försökte hon pussa mig mellan benen en gång när jag stod naken när hon var mindre. Blev klart väldigt otrolig och ställde massa frågor och hon svarade med livlig fantasi och jag förstod när jag läst om det att jag ställt ledande frågor och att hennes svar inte gick ihop. Lugnade mig också när en väninna sa hennes son gjort något liknande.

    Någon med kunskap?

Svar på tråden Hur beter sig era 5-åringar-kroppen