• Anonym (Nit)

    Första mensen efter förlossning

    Min dotter är ca 8 mån och helammar fortfarande. Fick blödning i söndags som var brun / mörkröd... är lite orolig för färgen. Brukar alltid ha mycket blod i början och nu var det inte alls lika röd och blödde knappt. Såg mest ut som gammalt blod kom lite i ca 4-5 dagar. Har ni varit med om samma?

    När fick ni tillbaka mensen och hur var färgen?

    Orolig :(

  • Svar på tråden Första mensen efter förlossning
  • Anonym (Nit)

    Måste bara förtydliga en extra gång att det var KNAPPT och det räckte med trosskydd egentligen än binda. Känner något konstigt med magen. Är så orolig ;(:(

  • Iowhannah

    Misstänker du att du är gravid igen?

    Mina tre första menser var extrema! Det var nio dagar av rent blodbad och jag fattar knappt hur jag överlevde!

  • Anonym (Nit)
    Iowhannah skrev 2018-07-07 06:24:05 följande:

    Misstänker du att du är gravid igen?

    Mina tre första menser var extrema! Det var nio dagar av rent blodbad och jag fattar knappt hur jag överlevde!


    Jag vet inte vad jag ska tro faktiskt. Har inget emot om jag skulle vara gravid. Känner lite som mensvärk nu. Det var 2 dagar sen jag såg det sista på trosskyddet.
  • Iowhannah
    Anonym (Nit) skrev 2018-07-07 06:44:09 följande:

    Jag vet inte vad jag ska tro faktiskt. Har inget emot om jag skulle vara gravid. Känner lite som mensvärk nu. Det var 2 dagar sen jag såg det sista på trosskyddet.


    Jag tycker att det låter aningen lite för att vara första mensen efter förlossning men samtidigt är väl alla olika.
  • Anonym (Anonym)

    Min första mens kom när min skrutt var 6mån. Då ammade jag alla mål förutom lunch och middag.

    Den mensen var lite som du beskriver fast jag upplevde att trosskydd var lite litet. Hade binda på natten och förberedde mig på blodbad. Dag två köpte jag minitamponger. 5-6dagar sen var det över.

    Mens nr 2 däremot. Som om 9månaders gravid-utan mens och 6mån amning utan mens tog igen sig. Hqde EXTREM smärta första dygnet periodvis. Blödde kopiösa mängder.blödde igenom tampong super, trosor (och trosskydd) och byxor på en timma hela första och en del av andra dygnet.

    Med sådana blödningar hade inte mitt liv gått att leva normalt minst 2 dagar i månaden.

    Nu 9mån sedan FL så är den mer stabiliserad. Inga blodbad eller extrema smärtor! Mens nr 4.

  • Anonym (Nit)
    Iowhannah skrev 2018-07-07 06:53:08 följande:

    Jag tycker att det låter aningen lite för att vara första mensen efter förlossning men samtidigt är väl alla olika.


    Jo, precis..det var därför jag tänkte kolla om någon här också haft så lite. Har bara läst om tjejer som fått mycket mens.
  • Anonym (Nit)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-07-07 06:59:13 följande:

    Min första mens kom när min skrutt var 6mån. Då ammade jag alla mål förutom lunch och middag.

    Den mensen var lite som du beskriver fast jag upplevde att trosskydd var lite litet. Hade binda på natten och förberedde mig på blodbad. Dag två köpte jag minitamponger. 5-6dagar sen var det över.

    Mens nr 2 däremot. Som om 9månaders gravid-utan mens och 6mån amning utan mens tog igen sig. Hqde EXTREM smärta första dygnet periodvis. Blödde kopiösa mängder.blödde igenom tampong super, trosor (och trosskydd) och byxor på en timma hela första och en del av andra dygnet.

    Med sådana blödningar hade inte mitt liv gått att leva normalt minst 2 dagar i månaden.

    Nu 9mån sedan FL så är den mer stabiliserad. Inga blodbad eller extrema smärtor! Mens nr 4.


    Aha, vad intressant. Hade du mensvärk vid första? Känns som att jag har mensvärk fastän jag slutade ?blöda? för några dagar sen
  • Anonym (LO)

    Jag hade väldigt liten blödning min första mens. Även mitt avslag var mindre än jag förväntat mig, blödde ca 1,5 vecka och sedan bara rikliga flytningar i två veckor innan det var som vanligt igen. Tyckte heller inte att den luktade något särskilt, de flesta säger ju att det kan lukta hemskt haha!

    Tror min första mens varade i ett par dagar bara. Har alltid haft väldigt lite blödningar som bara varat 3-4 dagar vid mens innan graviditeten också. Men ja, jag blev också lite snopen eftersom man hört att man ska förvänta sig sådana extrema blödningar

Svar på tråden Första mensen efter förlossning