• Anonym (Villrådig)

    Barn eller jobb?

    Jag behöver hjälp att reda ut tankarna lite här. Min man och jag försöker skaffa barn nummer två. Vi har försökt ett par månader nu och vi vet att det finns vissa svårigheter på grund av en immunsjukdom hos mig. Första barnet kom till i IVF-kö, till exempel.

    I förra veckan blev jag tillfrågad om jag var intresserad av en tjänst på ett annat företag. Jag är otroligt intresserad av tjänsten och de verkar också intresserade av mig. I nästa vecka ska vi träffas och diskutera igen.

    Men -  hur fan ska vi göra med barnalstrandet? Å ena sidan känns det inte juste att börja ett nytt jobb och samtidigt veta att man när som helst kan bli gravid. Å andra sidan känns det också konstigt att sätta hela livet på paus i väntan på att bli gravid. Det kan ta lång tid om det vill sig illa, liksom det kan ta sig imorgon.

    Hur hade ni resonerat? Vi är inte purunga och att vänta i flera år bara för att är inte aktuellt. Min man närmar sig 50 och vill så klart inte vänta så värst mycket mer är nödvändigt. Samtidigt vantrivs jag enormt på nuvarande arbetsplats som dessutom kräver nästan en och en halv timmes restid per dag. Hur ska jag tänka?

  • Svar på tråden Barn eller jobb?
  • Iowhannah

    Ta jobbet och fortsätt planera barn. Som du skriver så blir ni inte yngre och ni har dessutom svårt att få barn, det finns ingen anledning att vänta.

    Tänk på alla som får nytt jobb och sedan blir gravida oplanerat. Du måste ju inte säga till chefen att du planerar att bli gravid inom en obestämd framtid.

  • Qwerty555

    Klart du ska ta jobbet om du vill ha det och ändå fortsätta ert barnprojekt. Barn är en del av livet även för människor som byter jobb. Och du är inte skyldig att redovisa för någon om ni planerat det eller ej. Sett ur ett längre perspektiv kommer det inte spela någon roll att du var barnledig på ditt nya jobb, det som kommer spela roll är om ni fick barn och om du bytte jobb. Lycka till med nåda sakerna.

  • Seven Costanza

    Håller med.Ta jobbet och gör vad ni kan för att få barn! Man vet aldrig när man får chans på vare sig barn eller ett annat intressant jobb och om du vantrivs på nuvarande hade jag inte tvekat.

  • Anonym (A)

    Förstår inte varför det här är något folk ens funderar på. Självklart fortsätter nu försöka få barn trots att du tar jobbet.

  • EmberEyes

    Klart du ska ta jobbet! D vet inte om du kommer bli gravid nästa månad eller om det kommer ta flera år. Dessutom så är väl chanserna ganska bra att du kommer jobba kanske 6-8 månader efter plus på stickan?

  • Anonym (Villrådig)

    Ja, det är åt det hållet också mina tankar lutar. Jag vet inte hur långt tid det tar att blir med barn. Jag kan ju inte ens garantera att jag blir det. Vad som helst kan hända på vägen (min man skulle kunna träffa sin livs kärlek imorgon ).

    Min man förstod inte alls min oro och så här, med lite fler inspel, känns den rätt onödig och obefogad.

Svar på tråden Barn eller jobb?