• DenLillaSjöjungfrun

    Varför envisas vissa att uttala namnet som det stavas?

    Med detta menar jag specifikt namn där bokstaven y SKA uttalas som I, men (vissa) uttalar det ändå med y.
    Exempelvis: Nelly, Henry, Iggy.

    Beror detta på vart i landet man bor?

  • Svar på tråden Varför envisas vissa att uttala namnet som det stavas?
  • Fjäril kär

    Du pratar om helt olika namn

    NELLY uttalas som det låter

    NELLIE uttalas med I

    HENRY uttalas som det stavas

    HENRI är ett franskt namn och uttalas "enRi"

    Osv

  • Nutnut

    Vår son heter Henry och hör inte så ofta Henri ärligt talat.

    Däremot råkar folk ibland säga Henrik men det är mest slarv

  • DenLillaSjöjungfrun
    Limajo skrev 2018-07-08 06:47:03 följande:
    Det beror inte på var i landet man bor utan på att man bor i just det här landet, Sverige. Tro det eller ej men här uttalas y på slutet som y. :)
    Det låter bara löjligt att uttala de namnen med y, blir ju ett helt annat namn. Bara för att man bor i Sverige behöver man inte försvenska ett namns uttal.

    Har frågat folk som jag känner och de uttalar alla med i(alla är från Skåne). Det är folk som är längre upp i landet som jag har hört uttala det med y. Gör ont i örat att höra dessa namn uttalas med y, låter bara fel(och även fult).
  • Aikido
    DenLillaSjöjungfrun skrev 2018-07-08 16:38:02 följande:
    Det låter bara löjligt att uttala de namnen med y, blir ju ett helt annat namn. Bara för att man bor i Sverige behöver man inte försvenska ett namns uttal. Har frågat folk som jag känner och de uttalar alla med i(alla är från Skåne). Det är folk som är längre upp i landet som jag har hört uttala det med y. Gör ont i örat att höra dessa namn uttalas med y, låter bara fel(och även fult).
    Men skåningar är ju inte på något sätt representativa för övriga Sverige. Skåne tillhör väl knappast ens Sverige utan är väl någon slags dansk provins där nedärvda talfel tillhör vardagen.
Svar på tråden Varför envisas vissa att uttala namnet som det stavas?