• Annasthlmanonym

    Väninnas son elak mot min son

    Hej!

    Skulle vilja be om råd av andra föräldrar om min son och hans sociala utveckling. Han är 2,5 och jättesnäll, så snäll att ändra barn lätt blir lite elaka mot honom och tar hans grejer etc eftersom han inte säger emot utan börjar leka med nåt annat sen. Nåväl, till problemet. En av mina bästa vänner har också en son men som är lite äldre 3,5 och tycker han alltid är elak mot min son. Min son är oftast glad att se honom men väninnans son puttar honom och säger att han inte får vara med och att han inte vill leka med honom etc. Min väninnan verkar inte se detta som nåt problem men jag börjar blir orolig att min sons självkänsla kommer ta skada. Vad tror ni andra? Bör jag sluta umgås med min kompis?

  • Svar på tråden Väninnas son elak mot min son
  • erikaABC

    Ja jag tycker du tar en paus med att din son träffar honom, Umgås själv med kompisen om du vill. Det är en sak att ungen håller på, men att din kompis struntar i att fostra sin son är oroväckande. Din son ska inte behöva komma i kläm.

  • Annasthlmanonym

    Ja du har nog rätt även om det känns lite trist

  • äldreochklokare
    Annasthlmanonym skrev 2018-07-07 21:18:06 följande:

    Hej!

    Skulle vilja be om råd av andra föräldrar om min son och hans sociala utveckling. Han är 2,5 och jättesnäll, så snäll att ändra barn lätt blir lite elaka mot honom och tar hans grejer etc eftersom han inte säger emot utan börjar leka med nåt annat sen. Nåväl, till problemet. En av mina bästa vänner har också en son men som är lite äldre 3,5 och tycker han alltid är elak mot min son. Min son är oftast glad att se honom men väninnans son puttar honom och säger att han inte får vara med och att han inte vill leka med honom etc. Min väninnan verkar inte se detta som nåt problem men jag börjar blir orolig att min sons självkänsla kommer ta skada. Vad tror ni andra? Bör jag sluta umgås med min kompis?


    Men du går förstås in aktivt och avbryter när det uppstår situationer. Barnen är ju så små så ni föräldrar är väl alltid med hoppas jag. Om det äldre barnet knuffar, in och avbryt vad de håller på med, säg till barnet att man ska vara snäll mot sin kompis, visa att man kan hjälpa upp osv. (små barn förstår inte ordet "inte" så kanske är barnet för litet för att fatta om man säger "du får inte knuffas".) Vänta inte på att barnets mamma ska reagerade, gör det du! 
    Samma om det barnet leksaker utan lov. Det är som sagt små barn och det räcker inte att visa eller säga EN gång. Man kan behöva säga samma sak 50 gånger till vissa barn och en del föräldrar fattar inte det utan tro att barnen är med på noterna efter en gång. 
    Sen ska man ju helst också visa i praktiken vilket önskvärt beteende barnet bör ha. Små barn kan kan omöjligt veta bara för att någon säger "nej" eller "du får inte" - de måste få chansen att lära sig vad och hur de ska bete sig i stället. 
  • Annasthlmanonym
    äldreochklokare skrev 2018-07-07 22:28:21 följande:

    Men du går förstås in aktivt och avbryter när det uppstår situationer. Barnen är ju så små så ni föräldrar är väl alltid med hoppas jag. Om det äldre barnet knuffar, in och avbryt vad de håller på med, säg till barnet att man ska vara snäll mot sin kompis, visa att man kan hjälpa upp osv. (små barn förstår inte ordet "inte" så kanske är barnet för litet för att fatta om man säger "du får inte knuffas".) Vänta inte på att barnets mamma ska reagerade, gör det du! 

    Samma om det barnet leksaker utan lov. Det är som sagt små barn och det räcker inte att visa eller säga EN gång. Man kan behöva säga samma sak 50 gånger till vissa barn och en del föräldrar fattar inte det utan tro att barnen är med på noterna efter en gång. 

    Sen ska man ju helst också visa i praktiken vilket önskvärt beteende barnet bör ha. Små barn kan kan omöjligt veta bara för att någon säger "nej" eller "du får inte" - de måste få chansen att lära sig vad och hur de ska bete sig i stället. 


    Ja kanske men lutar åt som erika skrev att jag ska pausa lite. Vi är såklart alltid med och har försökt säga åt han men då brukar han kontra med att han " vill leka själv", "att min son bara härmar eller nåt annat trist och ser sur ut. Vill inte att min son ska behöva utstå det eller om det är överbeskyddande?
  • äldreochklokare
    Annasthlmanonym skrev 2018-07-07 22:59:52 följande:
    Ja kanske men lutar åt som erika skrev att jag ska pausa lite. Vi är såklart alltid med och har försökt säga åt han men då brukar han kontra med att han " vill leka själv", "att min son bara härmar eller nåt annat trist och ser sur ut. Vill inte att min son ska behöva utstå det eller om det är överbeskyddande?
    Din son kommer möta många typer av barn på dagis och i skola. Ni kan inte "ta bort" alla barn som inte beter sig som ni tycker man ska. Dock, om du anser att detta är en vän du vill fortsätta kunna umgås med är det ju viktigt att ni kan prata om det här, och även kunna säga till varandras barn. 

    Sen finns det så klart barn som faktiskt vill och behöver leka själv, så det kanske är bäst just nu? Det skiljer ändå en del på barnen i ålder och när de är så där små kan det vara stor skillnad i utveckling, kanske ditt barn behöver vänta lite med att leka med andra? De flesta är inte så intresserade av kompisar förrän de är minst 3 år. 
  • Port II
    Annasthlmanonym skrev 2018-07-07 21:18:06 följande:

    Hej!

    Skulle vilja be om råd av andra föräldrar om min son och hans sociala utveckling. Han är 2,5 och jättesnäll, så snäll att ändra barn lätt blir lite elaka mot honom och tar hans grejer etc eftersom han inte säger emot utan börjar leka med nåt annat sen. Nåväl, till problemet. En av mina bästa vänner har också en son men som är lite äldre 3,5 och tycker han alltid är elak mot min son. Min son är oftast glad att se honom men väninnans son puttar honom och säger att han inte får vara med och att han inte vill leka med honom etc. Min väninnan verkar inte se detta som nåt problem men jag börjar blir orolig att min sons självkänsla kommer ta skada. Vad tror ni andra? Bör jag sluta umgås med min kompis?


    Testa först att stå upp för din son och se om det får några positiva effekter. Om pojken trots det fortsätter bör du se till så att de inte träffas.
  • Port II
    äldreochklokare skrev 2018-07-08 09:34:29 följande:

    Din son kommer möta många typer av barn på dagis och i skola. Ni kan inte "ta bort" alla barn som inte beter sig som ni tycker man ska.;


    Att man inte kan ta bort alla mobbare är ett väldigt dåligt argument för att h kvar de mobbare man kan ta bort. Ju fler bra kompisar pojken skaffar sig desto bättre självkänsla kommer han få och desto mindre chans att han blir Moby i skolan.

    Om han blir mobbad på fritiden kommer hans självkänsla att minska och risken att han blir mobbad på skoltid ökar.
Svar på tråden Väninnas son elak mot min son