• Irisen

    Vilket av dessa namn till vår son?

    Hej på er.

    Vi är i behov av hjälp. Vår son är nu en vecka gammal och vi kommer inte längre i våra diskussioner kring vad han ska heta.

    Våra förslag är Sixten, Ture och Algot. Något av dessa namn kommer han få, så vi önskar lite tankar från er.

    Vad tycker du om namnen?

    Tänker du på något speciellt då du ser namnet?

    Passar det på ett barn likväl som en vuxen?

    Är så tacksamma för hjälp, för nu måste han få ett namn... ????

  • Svar på tråden Vilket av dessa namn till vår son?
  • Nimzay

    Gillar alla tre namnen - tycker de är fina alla tre helt enkelt, men lite mer gillar jag nog Sixten och Algot, kanske allra mest Sixten, dvs:

    1. Sixten
    2. Algot
    3. Ture

  • Anonym (Mo)

    Gillar Algot mest. Det är klassiskt fint och lite på uppgång. Sixten heter en grannes katt så jag tänker på det och så blir det gärna Sigge som smeknamn och det är inte så fint. Ture är gulligt på ett barn tycker jag men känns tradigt på en vuxen, lite mesigt sådär.

  • Anonym (E)

    Ture

    Men förstår inte varför främlingars inlägg ska avgöra era egna åsikter? Vad tycker du själv är finast? Om du var tvungen säga ett namn på 3?

  • Anonym (Bull)

    Ture!

    Ett annat namn som inte var m på listan men som kanske missats..(?) Tage!

    Grattis till bebben!

  • Jemp

    Sixten. Ganska vanligt men hyfsat fint.

    Algot jättefint/gulligt men har svårare att se det passa på en vuxen.

    Ture är jag inte så förtjust i.

  • fluu

    Sixten - Trevligt, fint och nordiskt. MEN det blir väldigt lätt"Sigge"..

    Ture- älskar låter finurligt och busigt på barn och tryggt på vuxna. Enkelt, män ännu lite eget.

    Algot - löve. Nordiskt, eget, vackert, starkt. Eventuella smeknamn a la ""Gotte/Alle" får mig att tveka dock.

    1. Ture

    2. Algot

    3. Sixten

    Fundera på hur namnen låter med ert efternamn och på eventuella smeknamn så kanske det blir lättare att välja. Annars testa namnen en vecka var.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Hihihi)

    Kanske inte det med produktiva svaret, men kan inte låta bli att le:

    Min morfar hette Ture, hans bror Algot och jag är rätt säker på att deras jycke hette Sixten.

  • senalena

    Sixten, starkt och fint namn. Passar både på små barn och till en vuxen man. 
    Det är också ett sådant namn som passar i alla yrken, vill han bli läkare så fungerar det lika bra som om han vill bli lokförare.

    Jag skulle välja Sixten av de namnförslagen.
    Grattis till bäbisen också.

  • Anonym (Ture)

    Ture definitivt. Dels för att min farfar hette det men också för att det känns som ett namn som passar en busig pojke och en man. Algot känns lite konstlat. Och Sixten för hårt på något vis.

    Jag hade Ture som namnförslag för vår äldsta pojke men sambon ville absolut inte ha det namnet så det blev annat.

Svar på tråden Vilket av dessa namn till vår son?