• Liiiisa92

    Min sambos ex kräver barnbidrag och underhåll

    Jag och min sambo har 3 barn tillsammans och han har yttligare ett barn med sitt ex. Hans ex har bara deras gemensamma son och en ny sambo. Jag och min sambo har flyttat 17mil ifrån barnets mamma, så vi har deras son varje helg hämtar fredag efterskolan och lämnar måndag morgon. Vi har sagt att vi köper allt till honom själva ytterkläder, kläder osv. För att slippa släpa med sig och att våra andra barn kan ärva. Men nu så vill hon ha hela barnbidraget och även underhåll. Skall tillägga att vi står för kostnaderna att skjuts fram och tillbaka. Hon vill även ha 1 helg i månaden fast vi har sagt nej till det. Då förlorar vi så mkt tid med han. Men vi har sagt att ska hon göra nå speciellt så absolut så får hon ha han ibland. Hon jobbar inom vården så jobbar inte raka veckor. Har hon rätt till underhåll samt barnbidraget??

  • Svar på tråden Min sambos ex kräver barnbidrag och underhåll
  • Eureka
    Liiiisa92 skrev 2018-07-08 08:41:48 följande:

    Jag och min sambo har 3 barn tillsammans och han har yttligare ett barn med sitt ex. Hans ex har bara deras gemensamma son och en ny sambo. Jag och min sambo har flyttat 17mil ifrån barnets mamma, så vi har deras son varje helg hämtar fredag efterskolan och lämnar måndag morgon. Vi har sagt att vi köper allt till honom själva ytterkläder, kläder osv. För att slippa släpa med sig och att våra andra barn kan ärva. Men nu så vill hon ha hela barnbidraget och även underhåll. Skall tillägga att vi står för kostnaderna att skjuts fram och tillbaka. Hon vill även ha 1 helg i månaden fast vi har sagt nej till det. Då förlorar vi så mkt tid med han. Men vi har sagt att ska hon göra nå speciellt så absolut så får hon ha han ibland. Hon jobbar inom vården så jobbar inte raka veckor. Har hon rätt till underhåll samt barnbidraget??


    Tycker inte det verkar alls konstigt att hon ska ha underhållet, barnbidraget och en helg i månaden faktiskt..
  • äldreochklokare

    Ni har barnet varje helg? Hon har veckorna? Då ska hon ha barnbidraget + underhåll men ni får räkna av om barnet sover minst 6 dygn per månad hos er (så det blir 12 dygn om jag förstår dig rätt).  Står på FK så gå in och läs där. . Jag har dock läst att 12 dagar KAN räknas som växelvis boende, och då har hon inte rätt till detta, men bäst ni ringer FK och frågar!

    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/om_du_ska_separera

    här är också lite info: 
    www.domstol.se/Familj/Foraldrar-och-barn/Underhallsbidrag/

    Kostnader för resor kan ni hjälpas åt med eftersom det är över 10 mil, om det anses rimligt. Enligt lagen kan man reglera detta beroende på inkomster men det är ofta upp till parterna at bestämma sinsemellan, som ni ju gjort. Är ni inte nöjda med att betala allt för resorna om hon får barnbidrag + underhåll, får ni ta upp det också. 

  • baralillatant

    Självklart ska hon kompenseras ekonomiskt för att hon har barnet mer tid än fadern.

    Känns även märkligt att hon inte ska få ha barnet någon helg, de flesta är ju lediga då och hon vill säkert att barnet ska få träffa hennes familj, vänner osv.

    Hur har han tänkt sig att det ska funka när barnet blir så stort att han vill träffa kompisar på helgerna? Åka 17 mil och uggla hos pappa blir nog inte populärt..

  • LiaSthlm

    Förstår att hon vill ha en helg i månaden, är ju då man kan göra saker med andra som är lediga. Men vad säger barnet om det för gissar att barnet är äldre.

    Däremot tycker jag inte hon ska ha underhåll om pappan har tre dagar i veckan och hon fyra dagar, det borde väl räknas som växelvis boende.

  • legomum

    Inte en enda helg med sitt barn?

    Bara om hon ska göra något speciellt?

    Så fräckt av er att kräva varje helg. Det är ju Ni som flyttat.

    Vill ni ha mer tid med barnet så flytta närmre, det är inte svårare än så.

    För att få underhåll är det bara för henne att ansöka.

  • Brumma

    Nja. Hon har kanske rätt till underhåll. Det beror på hur man räknar växelvis boende. Vanligt är att 12 dygn faktiskt räknas som växelvis.

    Likaså med barnbidraget. Halva barnbidraget har hon naturligtvis rätt till.

    Men- hon har troligtvis även stor chans att få igenom minst en helg med barnet i månaden. Man brukar anse att ledig tid Tillsammans är värdefull - även för boendeföräldern. Och skulle det bli så här hon rätt till nådeunderhåll samt bostadsbidraget eftersom ni ligger på gränsen.

    Föreslår att ni (pappan och mamman) bokar tid hos familjerätten. De kan mer vad som gäller och hjälpa er se det med barnets bästa i fokus.

  • Brumma
    legomum skrev 2018-07-08 10:12:42 följande:

    Inte en enda helg med sitt barn?

    Bara om hon ska göra något speciellt?

    Så fräckt av er att kräva varje helg. Det är ju Ni som flyttat.

    Vill ni ha mer tid med barnet så flytta närmre, det är inte svårare än så.

    För att få underhåll är det bara för henne att ansöka.


    Det är inte bara att ansöka eftersom det högst troligt räknas som växelvis boende i nuläget.
  • Brumma
    Salmiakk skrev 2018-07-08 09:19:13 följande:

    Klart hon har rätt till halva barnbidraget och underhållet.


    Nja. Inte helt klart faktiskt..
  • legomum
    Brumma skrev 2018-07-08 21:13:18 följande:

    Det är inte bara att ansöka eftersom det högst troligt räknas som växelvis boende i nuläget.


    Om inte fk tagit bort bidraget så kan du söka. Det är samma summa som underhållet och delas på hälften. Många år sedan nu så exakt namn på det har jag inte. Men det är för dem som har barnen 50/50.
  • Fliselisan

    Hon har rätt till båda ja, eftersom hon räknas som boendeförälder.

    För övrigt tycker jag att hon även bör få ha barnet den helg hon önskar, när ni har de andra 3 helgerna.

    Har ni problem att komma överens så vänd er till familjerätten och skriv ett avtal.

    Men underhållsbidrag och barnbidrag är mammans lagliga rätt om barnet vistas där fler dagar än hos er.

  • Brumma
    legomum skrev 2018-07-08 22:34:24 följande:

    Om inte fk tagit bort bidraget så kan du söka. Det är samma summa som underhållet och delas på hälften. Många år sedan nu så exakt namn på det har jag inte. Men det är för dem som har barnen 50/50.


    Du syftar på underhållsstöd vid växelvis boende antar jag?

    Det skulle inte påverka pappan något och kräver att man har relativt låg inkomst. Oavsett så kan man inte längre ansöka om det.

    Är man redan berättigad detta fortsätter utbetalningarna fram till 2021 men sänks successivt fram till dess.
  • Brumma
    Fliselisan skrev 2018-07-09 19:26:01 följande:

    Hon har rätt till båda ja, eftersom hon räknas som boendeförälder.

    För övrigt tycker jag att hon även bör få ha barnet den helg hon önskar, när ni har de andra 3 helgerna.

    Har ni problem att komma överens så vänd er till familjerätten och skriv ett avtal.

    Men underhållsbidrag och barnbidrag är mammans lagliga rätt om barnet vistas där fler dagar än hos er.


    Halva barnbidraget kan man kräva om man har barnet minst 12 dagar i m0naden. Eftersom det räknas som växelvis.

    Så nej, hon har i nuläget förmodligen inte rätt till båda.
  • elsi
    Liiiisa92 skrev 2018-07-08 08:41:48 följande:

    Jag och min sambo har 3 barn tillsammans och han har yttligare ett barn med sitt ex. Hans ex har bara deras gemensamma son och en ny sambo. Jag och min sambo har flyttat 17mil ifrån barnets mamma, så vi har deras son varje helg hämtar fredag efterskolan och lämnar måndag morgon. Vi har sagt att vi köper allt till honom själva ytterkläder, kläder osv. För att slippa släpa med sig och att våra andra barn kan ärva. Men nu så vill hon ha hela barnbidraget och även underhåll. Skall tillägga att vi står för kostnaderna att skjuts fram och tillbaka. Hon vill även ha 1 helg i månaden fast vi har sagt nej till det. Då förlorar vi så mkt tid med han. Men vi har sagt att ska hon göra nå speciellt så absolut så får hon ha han ibland. Hon jobbar inom vården så jobbar inte raka veckor. Har hon rätt till underhåll samt barnbidraget??


    Det låter som väldigt rimliga krav hon har. Självklart kostar vardagen mer än era helger och självklart vill hon också ha några helger med sitt barn, inte bara vardag.

    Ni kanske ska göra upp ett annat system för kläder etc så att ni inte behöver spendera så mycket pengar på saker han endast har användning för på helgerna?
Svar på tråden Min sambos ex kräver barnbidrag och underhåll