• ESEP

    10 månader jollrar inte

    Hej,

    Jag undrar om det finns föräldrar där ute med bebis som inte alls jollrat vid 10 månader. Alltså tjuter och gör läten men inget med bokstäver i. I övrigt relativt normal utveckling men i det senaste spannet på normalt.

    Blev man skickad till logoped direkt efter 10 månaders kollen?

    Hittades orsak?

    När kom jollret igång?

    Har Bvc om två veckor och vill vara lite förberedd.

  • Svar på tråden 10 månader jollrar inte
  • Meriall

    Yep min gjorde inte det. Visade sig vid 19 mån att hon inte hörde och hon blev opererad. Stavelsejollret kom dagen efter operationen. Men nu är hon långt efter språkligt. Dock sade de att de helst inte opererar barn under 10 kg så vet inte vad som hänt om det upptäckts tidigare.

    Vi märkte själva att hon inte hörde eftersom hon reagerade dåligt på ljud bakom ryggen och inte kunde lokalisera ljud riktigt, vände sig ofta åt fel håll.

  • Meriall

    Vi fick bara höra på 12mån kollen att bvc avvaktar till 18 mån-koll. När hon var 17 mån sökte vi själva till vc och fick göra hörseltest och fick remiss därifrån då bvc ville avvakta.

  • ESEP

    Vad lång tid det tar, synd att det ska behöva drabba bebisar så :/

    Har också funderat på hörsel och tycker en del symptom finns och andra inte.

    Gillar tex musik och vänder åt rätt håll vid ljud. Det som känns konstigt är att han inte alls reagerar annorlunda på höga ljud och inte om man pratar med honom. Skulle man tappa en kastrull vänder han sig men inte så han blir rädd.

    Jag trodde de gjorde något tidigare än så eftersom joller är såpass viktig utveckling för de små.

  • Meriall
    ESEP skrev 2018-07-08 17:42:36 följande:

    Vad lång tid det tar, synd att det ska behöva drabba bebisar så :/

    Har också funderat på hörsel och tycker en del symptom finns och andra inte.

    Gillar tex musik och vänder åt rätt håll vid ljud. Det som känns konstigt är att han inte alls reagerar annorlunda på höga ljud och inte om man pratar med honom. Skulle man tappa en kastrull vänder han sig men inte så han blir rädd.

    Jag trodde de gjorde något tidigare än så eftersom joller är såpass viktig utveckling för de små.


    Det låter väldigt likt hur det var för min tjej. Har han varit förkyld något? Vaknat på nätterna?

    Grejen för oss var att hon hade tysta öroninfektioner utan smärta men viss snuva nästan konstant. De gav vatten i öronen så hon hörde sämre (som lock för öronen) men vissa dagar lite bättre. Hon älskade musik och jag tror det var för att det rytmiska kan man ju uppfatta trots locket. Det dämpar liksom.

    Kan ju också förklara varför din son hör kastrullen men inte blir rädd, om han uppfattar ljudet fast det är dämpat.

    Ni får nog göra hörseltestet med bjällran på bvc. Min tjej klarade det dock så behöver inte betyda att hörseln är ok. Den låter högre än vanligt tal. Är ni oroliga så be om remiss till barnmottagning för att kolla hörseln mer, där blev det väldigt tydligt att hon inte hörde på deras tester.

    De har sagt till oss att de snabbar på remisserna pga att jollret är viktigt men ändå tog det 1 mån från vc till barn och sedan 2 mån till operation. Det är nog snabbt i deras värld.
  • ESEP
    Meriall skrev 2018-07-08 17:51:09 följande:

    Det låter väldigt likt hur det var för min tjej. Har han varit förkyld något? Vaknat på nätterna?

    Grejen för oss var att hon hade tysta öroninfektioner utan smärta men viss snuva nästan konstant. De gav vatten i öronen så hon hörde sämre (som lock för öronen) men vissa dagar lite bättre. Hon älskade musik och jag tror det var för att det rytmiska kan man ju uppfatta trots locket. Det dämpar liksom.

    Kan ju också förklara varför din son hör kastrullen men inte blir rädd, om han uppfattar ljudet fast det är dämpat.

    Ni får nog göra hörseltestet med bjällran på bvc. Min tjej klarade det dock så behöver inte betyda att hörseln är ok. Den låter högre än vanligt tal. Är ni oroliga så be om remiss till barnmottagning för att kolla hörseln mer, där blev det väldigt tydligt att hon inte hörde på deras tester.

    De har sagt till oss att de snabbar på remisserna pga att jollret är viktigt men ändå tog det 1 mån från vc till barn och sedan 2 mån till operation. Det är nog snabbt i deras värld.


    Hade själv de tankarna om just vatten i örat :)

    Han har varit konstant förkyld sedan födseln! Gallskriker så fort man lägger ner honom och har dessutom varit röd bakom örat (på huvudet). Tjurig sen födseln dessutom. Men sömnen har varit helt ok. Vaknar en gång för mat och sen 06 på morgonen.

    Ja, vet om deras ?snabba? remisser :/ Vi fick åka till akuten istället för att tiden till remiss var så lång trots det var akut.

    Tack för svar! Ska ligga på om hörsel när vi är på bvc.
  • Fru Ve

    Mitt mellanbarn som är 7 år nu hade inget joller eller knappt ljud alls förrän vid 11 månader. Han var däremot mycket tidig motoriskt och kunde gå strax före 9 månader. Jag trodde han skulle bli sen i talet. Men vid 11 månader började han säga riktiga ord direkt. Vid 14 månader sa han 2-ordssatser och vid 18 månader 3-ordssatser. Så han hoppade bara över att jollra.

  • ESEP
    Fru Ve skrev 2018-07-08 21:50:23 följande:

    Mitt mellanbarn som är 7 år nu hade inget joller eller knappt ljud alls förrän vid 11 månader. Han var däremot mycket tidig motoriskt och kunde gå strax före 9 månader. Jag trodde han skulle bli sen i talet. Men vid 11 månader började han säga riktiga ord direkt. Vid 14 månader sa han 2-ordssatser och vid 18 månader 3-ordssatser. Så han hoppade bara över att jollra.


    Vad skönt att höra! Håller tummarna att detär likadant för sonen. :)
Svar på tråden 10 månader jollrar inte