• Anonym (Anony­m)
    Äldre 9 Jul 09:49
    2379 visningar
    7 svar
    7
    2379

    Behöver akut hjälp! Otrohet och sjukt beteende (lång text)

    Jag och min sambo har varit tillsammans i 3 år, allt gick väldigt fort i början och vinkypare ett hus tillsammans efter några månader. Innan de hade jag precis gått igenom en separation från ett långt förhållande med otrohet mm. Jag var inte helt läkt efter de förhållandet men allt kändes så bra med min nya sambo, kändes som att vi klickade till 110% och hans släkt och familj är helt fantastiska. Vi har de verkligen toppen... och i början av vårt förhållande var jag helt ärlig mot han och talade om att jag är väldigt svartsjuk av mig och att jag jobbar med de men han accepterade de och sa att han ska göra allt för att jag ska slippa oroa mig för de osv.

    Nu till problemet... trots att jag förklarat allt och att jag har varit så nere på bortten efter otroheter mm. Så gör han saker bakom min rygg, skriver med andra tjejer, raderar osv. Och de är tjejer som finns i vår närhet, hans ex, mina släktings sambo, mina vänners vänner. I helg märkte jag något som var droppen, de var väldigt ?grova? saker han skrev åt en halvbekant till mig. Jag fick ett frispel och har aldrig gråtit så mycket och varit så kränkt, jag mår skit och pratade och diskuterade i timmar med honom. Han grät, grät och grät och förklarade hur mycket han älskar mig och att han aldrig vill förlora mig. För mig känns de som en ren lögn för om man älskar någon så gör man inte så här tänker jag.. tillslut började de krypa fram att han verkar göra sånt här omedvetet, han gör de utan att tänka. Så någonstans långt inne känns de som att han verkligen älskar mig och vårt liv tillsammans för egentligen har vi de så otroligt bra förutom hans sjuka beteende.

    Vart kan han söka hjälp? Vad tror ni, går de att bota något sånt här eller kommer de fortsätta livet ut? De är ett sjukt beteende och jag börjar mer och mer tro på att de är något som sitter i huvudet.. vart kan han gå och prata? Vi vill verkligen lösa de här.

  • Svar på tråden Behöver akut hjälp! Otrohet och sjukt beteende (lång text)
  • Anonym (Tjej)
    Äldre 9 Jul 10:35
    #1
    +1

    Vadå ?gör det omedvetet??

    Det låter väldigt konstigt att omedvetet skriva sexuella meddelanden till dina vänner och bekanta ärligt talat.

    Det låter ju som att han ångrar sig och har bett om förlåtelse. Då är det ju upp till dig att bestämma dig för om du 1. Kan förlåta. Och 2. Kan lita på honom.

    Kan du inte lita på honom och förlåta honom så finns det ingenting att bygga på i er relation.

  • Anonym (Hm)
    Äldre 9 Jul 10:40
    #2
    Anonym (Tjej) skrev 2018-07-09 10:35:57 följande:
    Vadå gör det omedvetet?

    Det låter väldigt konstigt att omedvetet skriva sexuella meddelanden till dina vänner och bekanta ärligt talat.

    Det låter ju som att han ångrar sig och har bett om förlåtelse. Då är det ju upp till dig att bestämma dig för om du 1. Kan förlåta. Och 2. Kan lita på honom.

    Kan du inte lita på honom och förlåta honom så finns det ingenting att bygga på i er relation.
    Håller med
  • Äldre 9 Jul 11:21
    #3

    Han gråter, säger att han ångrar sig och att han älskar dig och aldrig vill förlora dig. Såklart han säger det, ord och löften är billiga, kostar inget. Det är handlingar som betyder något. Han har gjort det tidigare, ni har pratat om det, du accepterar. Varför tror du att han ska förändra sig den här gången.

  • Anonym (Anony­m) Trådstartaren
    Äldre 10 Jul 09:21
    #4

    Jag vill verkligen tro på de han säger... men varför hör han så här? Vad är anledningen? Hur kan man vilja vara med någon samtidigt som man vill skriva sånt till andra? För mig känns de inte som att han ändå skulle vilja ha dom tjejerna... vill veta varför? De här tar död på mig.. :(

  • Äldre 10 Jul 09:41
    #5
    Anonym (Anonym) skrev 2018-07-10 09:21:25 följande:

    Jag vill verkligen tro på de han säger... men varför hör han så här? Vad är anledningen? Hur kan man vilja vara med någon samtidigt som man vill skriva sånt till andra? För mig känns de inte som att han ändå skulle vilja ha dom tjejerna... vill veta varför? De här tar död på mig.. :(


    Vissa människor är impulsstyrda, som små barn, ju äldre man blir så lär man sig att avstå från att agera på impulser särskilt om det innebär negativa effekter för mig eller andra. Kanske har han inte lärt sig att man ibland måste avstå från att agera. Troligen är dina behov tillräckligt viktiga för att han ska avstå. Som sagt ord betyder inget, det är handlingar som räknas.
  • Anonym (-)
    Äldre 10 Jul 11:09
    #6

    Det finns flera mottagningar runt om i landet som kan vara stöttande i sådant här, ta kontakt med sjukvården alternativt kommunen där ni bor så kan de säkerligen vägleda varthän ni kan vända er.

    I Göteborg finns något som heter sexualmedicinskt centrum bland annat, vet inte om det finns liknande i andra delar av landet däremot. 

    Men oavsett så är det inte du som ska behöva dra detta lass - så han får söka själv efter denna hjälp, skulle du nu fixa allt så kommer han väl inte ta det så seriöst heller.

    Familjerådgivning finns också. 

  • Anonym (Hm)
    Äldre 10 Jul 11:48
    #7
    OlgaElvira skrev 2018-07-10 09:41:47 följande:
    Vissa människor är impulsstyrda, som små barn, ju äldre man blir så lär man sig att avstå från att agera på impulser särskilt om det innebär negativa effekter för mig eller andra. Kanske har han inte lärt sig att man ibland måste avstå från att agera. Troligen är dina behov tillräckligt viktiga för att han ska avstå. Som sagt ord betyder inget, det är handlingar som räknas.
    Håller med
Svar på tråden Behöver akut hjälp! Otrohet och sjukt beteende (lång text)