• Äldre 9 Jul 16:06
    1189 visningar
    4 svar
    4
    1189

    Boende hjälp

    Hejsan, tänkte slänga upp en tråd här då jag har lite problem med hur man gör för att få tex en lägenhet, har en liten kille på 1 år, är separerad från hans mor sen 1.5år tillbaka, har iallafall efter många om och men lyckats landat en andställning som timvikarie innom äldrevården, men har problem med att jag bara kan jobba varannan vecka då jag har min son varannan vecka med, han mamma vägrar dubbla dagis osv, hennes syn på det hela är att jag ska pendla 10 mil innan jag börjar jobba kl 7 och hämta när jag slutat, och det är inte snällt mot någon part tycker jag, men som sakt kan man få hjälp av soc med att betala tex hyran eller en del av den på en lägenhet? Tänkte eftersom jag jobbar osv men kommer aldrig ha råd att driva det så, för tillfället så har jag hyrt ett rum på övervåningen av en kompis men det är absolut ingen långvarig lösning så skulle gärna få det att gå fort, tack på förhand //förvirrad kille

  • Svar på tråden Boende hjälp
  • Äldre 9 Jul 16:18
    #1

    Stavade som en kratta men kanske går att förstå några ord av det??

  • Anonym (För långt!­)
    Äldre 9 Jul 18:11
    #2

    Bor du så långt från barnet vore det bättre med varannan helg. Dubbla förskolor är inte juste mot barnet och inte heller så långa resor varje dag.
    Soc har inga lägenheter, men det har åtminstone funnits hyresvärdar som kan ge förtur åt de som har barn.
    Om du tjänar för lite för att ha råd med hyran kan du höra med soc om du har rätt till stöd eller bostadsbidrag, men själva bostaden får du lov att leta rätt på själv.

  • Äldre 9 Jul 18:48
    #3

    Just nu är nog barnet inte ens gammalt nog att bo växelvis varannan vecka, förmodligen inte ens varannan helg, så oroa dig inte för den biten.

    Börja med att prata med familjerätten och lägg upp schema för umgänge, boende, vårdnad (om du vill ha annan vårdnad än hur det ser ut nu), underhåll osv. Spendera de närmaste åren med att arbeta upp din ekonomi och din arbetslivserfarenhet. Försök få till ett jobb och en flytt till orten barnet bor på.

    Det kan vara bra att ha gemensam vårdnad så mamman inte kan ta ungen och dra när hon vill och känner för det, men det innebär också att du är aktivt och kontinuerligt involverad i barnets formalia såsom val av skola, läkarbesök osv.

  • Äldre 9 Jul 23:03
    #4

    Jo och det där med varannan helg isv har jag försökt att ta upp med hon men hon vägrar helt,åt båda hållen... och ja lär kanske få ut runt 7-9000 max efter skatt om jag jobbar som jag gör nu, kanninte bo där ja bor mycket längre, skulle behöva 2-3000 extra i månaden för att få det att gå runt

Svar på tråden Boende hjälp