• Duppedu

    Katt som inte äter

    För att göra det tydligt. Jag är kattvakt för första gången och ägaren har dragit utomlands och stängt av telefonen. Har hans namn och adress, teefonnummer men inget mer än så.

    Katten har inte ätit på fyra dagar. Jag vill åka till veterinären med den men har inte råd att lägga ut 4 papp (som hon sa att det kunde kosta i telefon). Jag vet att den är försäkrad men hur fungerar det med försäkring? Betalar man allt och får tillbaka pengar sen, blir det billigt på en gång, måste man ha försäkringsnummer? Nån som vet?

    Hon är 16 och jag är så jävla rädd att hon kommer dö.

  • Svar på tråden Katt som inte äter
  • Corneliass

    Oj.. Har du ingen i din närhet du kan fråga om råd och eventuellt hjälpa dig med katten till veterinären och kanske till och med låna ut pengar tills ägaren kommer hem? 

    Hur mår katten i övrigt nu? Ligger den bara ner eller går den omkring och är som vanligt? 


    Gravid med första barnet
  • Totinona11

    Om du vet vart den är försäkrad så ring och prata med veterinären och så förklarar du läget. Är de vettiga (vilket de brukar vara) hjälper de dig och fakturerar ägaren efteråt. Under tiden så försök få i katten vätska och håll koll på om den går på toa.

    Förstår att du är rädd, inte roligt att vara ensam med en så gammal katt som blivit dålig. Ta det lungt och ring veterinären. Är du i Stockholm kan du ringa Djurambulansen så kan de hjälpa dig med.

  • Vegetarian01

    Oj! Katten behöver vård nu, helst igår. Åk in direkt! Du kommer kanske behöva lägga ut pengar, sen får ju ägaren betala dig och dra nytta av försäkringen. Om du förklarar situationen så kanske du kan få avbetalning eller faktura? Direktreglera måste du ha försäkringsnumret för att kunna göra.( Direktreglering är alltså att försäkringsbolaget betalar sin del direkt.) Har kattägaren nån anhörig du kan få tag i? Eller resesällskap? Om kattägaren bor på hotell kanske du kan få reda på namnet på det isf och ringa dit och få tag på ägaren?

  • tinus

    En katt som inte äter kan vara mycket allvarligt, du bör verkligen åka in med den snarast.

  • Akira Öken
    Vegetarian01 skrev 2018-07-09 22:18:48 följande:

    Oj! Katten behöver vård nu, helst igår. Åk in direkt! Du kommer kanske behöva lägga ut pengar, sen får ju ägaren betala dig och dra nytta av försäkringen. Om du förklarar situationen så kanske du kan få avbetalning eller faktura? Direktreglera måste du ha försäkringsnumret för att kunna göra.( Direktreglering är alltså att försäkringsbolaget betalar sin del direkt.) Har kattägaren nån anhörig du kan få tag i? Eller resesällskap? Om kattägaren bor på hotell kanske du kan få reda på namnet på det isf och ringa dit och få tag på ägaren?


    Instämmer. Du behöver genast åka till veterinären. Katter fungerar inte som oss och kan dö om de inte äter.
  • Fågel Flax

    Vilken jättesvår situation du är i. Själv hade jag varit helt förtvivlad. Det är hemskt när ekonomin står i vägen för vård av husdjur, och att inte få tag på ägaren, så sönderstressande för magen och nerverna det måste vara.

    Om du menar att katten inte ätit någonting alls på 4 dagar, inte ens smulor då och då som håller igång metabolismen, så kan det vara så att dess inre kroppssystem redan blivit oåterkalleligt förstört av fastan.

    En katt bör inte ens fasta i ett dygn, omotiverat, om det alls kan undvikas. Deras kroppar är oerhört känsliga för svältperioder, till och med korta sådana. Det kan bli inre permanenta allvarliga skador som leder till lidande och död, när deras kroppssystem stänger ner.

    Olika kattindivider kan klara en fasta olika bra, men 4 dagar är ett omgående akutfall.

    Jag förstår ditt problem, men har katten en försäkring så bör du absolut ändå åka in.

    Det är solklart att det ingår en påpasslighet rörande kattens hälsa i att passa katten. Självrisken, i den mån du måste lägga ut för den, ska du självklart ha tillbaka av din bekant.

    ***

    Har katten däremot ätit litegrann, då och då under de här fyra dygnen, om än lite, så prova att ge den katt-tonfisk eller köttbullar eller Sheba, etc. Det viktigaste just nu är att den äter.

    Du kan försöka sprutmata den i värsta fall, ta då noga reda på hur man gör det, och välj medicinsk mat som är extra fet och går att lösa upp i vatten.

    Men har den inte ätit alls gäller inte sådana här råd, utan den behöver dropp och akut veterinärvård!!

    Kanske att du kan få tag i pengar till att lägga ut så länge, eller kan komma överens med veterinären om en fungerande lösning. Förklara iallafall situationen för veterinären.

  • Fågel Flax

    Ring och fråga veterinären hur det fungerar med försäkringen, hur man betalar den hos dem.

    I värsta fall, åk in och få en minimum-behandling, såsom dropp.

    Om du inte har 4000:- kanske de ändå kan göra någonting för katten för den summa du kan få ihop.

  • Fågel Flax

    Nu är det nog alldeles för akut, alltså alldeles för sent, men kanske om du kommer hem med katten igen och den tappat mycket i vikt. Eller att någon annan som har svårigheter att få sin katt att äta och läser tråden:

    Det finns en riktigt kaloririk, fet och smakrik kattpasta som man kan ge några dagar i nödfall. Den består alltså av mycket fågelfetter och sådant, så att katten kan återhämta sig från viktnedgång och få i sig supermycket kalorier även om den bara äter lite. Jag tror att en tredjedels tub motsvarar en katts hela dagsbehov av mat, i kalorier. Kan man då också få katten att även äta lite annat är det bra, men då behöver man iaf. inte ha panik, om katten ätit några msk från tuben. Katter brukar tycka att den är väldigt god.

    Annars kan man trycka ut den från tuben på kattens tunga, eller på tassen om katten inte klarar av att vara smutsig i pälsen, den slickar då i sig pastan medan den gör rent pälsen.

    Den finns billigast på Apotea, som har fri frakt. Tar tyvärr ett par dagar att få hem:

    Aptus Re-convalescent Cat Pasta 60g.

    I nuläget kostar den 82:-

    Den kan vara guld värd att ha hemma.

  • EmberEyes

    Eftersom katten kan dö av att fasta bara något dygn (googla på fettlever) så hade jag i din sits tagit in katten till vet oavsett. Hellre lösa ekonomin på 4-5  tusenlappar i efterskott än att låta katten dö.

Svar på tråden Katt som inte äter