• FrökenFlower

    Berätta för tonårssyskon.

    Ni som har tonåringar och är gravida, vad sa dom om få ett syskon?

    Ny man och gravid och gruvar mig för vad tonåringarna ska säga....

  • Svar på tråden Berätta för tonårssyskon.
  • Anonym (41åring)

    Mins vad jag sa till morsan som då var nästan pensionär enligt mig. Hon var 41 och jag var 14.

    Vi var på badstranden och jag pikade henne för hon började få lite mage.
    Tror jag sa är du på smällen morsan, min 12 åriga syster började skratta mamma sa ja....

    Sedan tror jag samtalet var... NÄE du skämtar.. Men man kan ju inte bli med barn då man är så gammal som du(mamma gillade inte de kommentarerna)

    Men det var egentligen inte mer än så, jag fick lära mig ta hand om småbarn i tidig ålder.

    Var inte så oroliga, samla de och berätta.

  • Marsbebis2018

    Min äldsta var 14 och yngsta 12 när vi berättade (förra sommaren) att de skulle få ett lillasyskon. De blev väldigt glada båda två. Stora tjejen blev rörd och började gråta. Nu är lillebrorsan 3 månader och de tycket fortfarande att det är väldigt roligt och tillbringar mycket tid tillsammans med honom.

  • Anonym (Madde)
    Marsbebis2018 skrev 2018-07-10 00:15:20 följande:

    Min äldsta var 14 och yngsta 12 när vi berättade (förra sommaren) att de skulle få ett lillasyskon. De blev väldigt glada båda två. Stora tjejen blev rörd och började gråta. Nu är lillebrorsan 3 månader och de tycket fortfarande att det är väldigt roligt och tillbringar mycket tid tillsammans med honom.


    Min stora var 16, 17 när lillebror kom.
    Han trodde att jag skämtade när jag sa att jag var gravid. "Hahaha" typ.
    Sedan ett par dagar senare frågade han, när jag mådde tjyvilla, om jag verkligen var gravid.
    Sedan var det klart.

    Han har varit en toppenstorebror nu i många år!
  • Anonym (knepigt)

    När min äldsta "bonus" var 14 så blev pappan och dåvarande med barn. Äldsta bonusen vägrade då att ha umgänge med sin far på lite drygt 1.5 år. Nya syskonet var nästan året innan syskonen träffades första gången. Storasyskonets bio-föräldrar hade gått isär när hon var 10 och de hade (och har även nu nu när detta "barn" är lite över 25) en fungerande kontakt utan drama, och den bonus-mamman kom in i bilden två år senare. Både mamman, pappan, mor- och far-föräldrar försökte få henne att åka till pappan men hon vägrade. Enligt henne själv så hade hon och bonus-mamman en god relation, och hon hade en god relation till sin pappa också, men hon var så arg och besviken och hatisk (hennes eget ord) och åsidosatt och utbytt. Hon säger att pappan lovat att inte skaffa fler barn, men pappan minns inte att han sagt något sådant.

  • FrökenFlower
    Anonym (knepigt) skrev 2018-07-10 01:01:16 följande:

    När min äldsta "bonus" var 14 så blev pappan och dåvarande med barn. Äldsta bonusen vägrade då att ha umgänge med sin far på lite drygt 1.5 år. Nya syskonet var nästan året innan syskonen träffades första gången. Storasyskonets bio-föräldrar hade gått isär när hon var 10 och de hade (och har även nu nu när detta "barn" är lite över 25) en fungerande kontakt utan drama, och den bonus-mamman kom in i bilden två år senare. Både mamman, pappan, mor- och far-föräldrar försökte få henne att åka till pappan men hon vägrade. Enligt henne själv så hade hon och bonus-mamman en god relation, och hon hade en god relation till sin pappa också, men hon var så arg och besviken och hatisk (hennes eget ord) och åsidosatt och utbytt. Hon säger att pappan lovat att inte skaffa fler barn, men pappan minns inte att han sagt något sådant.


    Det här är mitt skräckscenario. Tänk om dom vägrar komma hem mera.....

    Tur några hade positiva erfarenheter.....måste ta tag i det här snart :)
  • Anonym (41åring)

    Då jag hört att den kan vara struligt är med ortodoxa familjer, dvs hans och hennes barn från tidigare.

    Hur ser ert upplägg ut?

  • Anonym (41åring)

    Många saker som kan avgöra hur de reagerar.

    Förstått att det är flera barn vilken ålder? Stor skillnad på en 13 åring eller en 19 åring. Men mer vilken ålder de är i, hur är deras temperament.

    Är de boende heltid hos er eller växelbor de.

    Hur är relationen mellan barnen och dig. Din parter.

    Två extrema scenarier som finns är
    1. Barnen är trygga i sin roll, de får även ta ansvar för sitt syskon. Då går det bra.

    2. Det är redan i dag en trasslig relation, barnen kommer känna att de blir ersatta av ett nytt barn. De känner sig utkastade och inte del av din "nya" familj. Då har du problem.

  • Anonym (Myran)

    Hej

    Jag var väldigt orolig att min som som är 14 år skulle bli vansinnig när vi skulle berätta. Han hade varit väldigt tydlig innan att han inte ville ha fler syskon (har en som till som är 7 år). Min man har inga barn. Men när vi väl berättade blev han jätteglad snacka om att vi blev chockade :)

  • FrökenFlower
    Anonym (41åring) skrev 2018-07-10 19:55:08 följande:

    Många saker som kan avgöra hur de reagerar.

    Förstått att det är flera barn vilken ålder? Stor skillnad på en 13 åring eller en 19 åring. Men mer vilken ålder de är i, hur är deras temperament.

    Är de boende heltid hos er eller växelbor de.

    Hur är relationen mellan barnen och dig. Din parter.

    Två extrema scenarier som finns är

    1. Barnen är trygga i sin roll, de får även ta ansvar för sitt syskon. Då går det bra.

    2. Det är redan i dag en trasslig relation, barnen kommer känna att de blir ersatta av ett nytt barn. De känner sig utkastade och inte del av din "nya" familj. Då har du problem.


    Såklart men nu var jag ute efter att höra hur andras tonåringar reagerat.
  • FrökenFlower
    Anonym (Myran) skrev 2018-07-10 19:59:24 följande:

    Hej

    Jag var väldigt orolig att min som som är 14 år skulle bli vansinnig när vi skulle berätta. Han hade varit väldigt tydlig innan att han inte ville ha fler syskon (har en som till som är 7 år). Min man har inga barn. Men när vi väl berättade blev han jätteglad snacka om att vi blev chockade :)


    Vad härligt!
  • Anonym (LA)

    Min son som precis blivit 13 då tog det jättebra. Var absolut inga problem. Däremot dottern som var över 20 då blev vansinnig o tyckte att jag var skitgammal o allt. Hon var inte alls glad när lillebror kom. Men hon hade flyttat hemifrån då.

  • FrökenFlower
    Anonym (LA) skrev 2018-07-13 01:49:47 följande:

    Min son som precis blivit 13 då tog det jättebra. Var absolut inga problem. Däremot dottern som var över 20 då blev vansinnig o tyckte att jag var skitgammal o allt. Hon var inte alls glad när lillebror kom. Men hon hade flyttat hemifrån då.


    Gick det över till slut eller är hon fortfarande avig?
  • Anonym (Mom)

    Jag tror det beror helt på hur barnen är som personer och hur er relation är idag, och hur ni kommer ta hand om de äldre barnen när den lilla kommer. Antagligen är dina egna gissningar bättre än någon annans eftersom du känner dina barn bäst.

    Jag var själv 13 när mina yngsta syskon föddes, tvillingar. Småbarnen fick all fokus så det fanns inte så mycket tid och plats för mig så jag var aldrig hemma efter det, hade dock ingen kontakt med min pappa så jag hängde hos kompisar, sov borta mycket. Hade mycket konflikter med föräldrarna i tonåren, flyttade hemifrån tidigt. Men jag har alltid tyckt om mina syskon.

  • Eval81

    Jag har två tonåriga tjejer en 10 åring och är gravid med nr 4. Det är samma pappa till alla så flickorna tyckte nog vi är lite äckliga som håller på ????????. Men de mottog meddelandet med glädje och tycker trots allt att det är spännande.

  • FrökenFlower

    Nu var öntligen båda hemma igen så jag kunde berätta. Dom blev glada båda två , så skönt!

    Nu är det bara resten av familjerna att berätta för då :)

  • OPP

    Jag har också berättat för mina barn nu.

    16- åringen blev lite förskräckt och trodde jag lagt av med ?sånt?. :) Men hon var glad ändå.

    12- åringen tyckte att det var väl roligt.

    Och 10- åringen bröt ihop och började gråta av glädje.

    Så alla ser fram emot ett litet syskon. :)

Svar på tråden Berätta för tonårssyskon.