• Anonym (Ledsen!)

    Personalen var otrevlig mot mig! :-(

    Idag mår jag jätte dåligt och vet inte till vem jag ska vända mig.
    Jag är 21 år och har diagnosen autism. Jag bor på ett gruppboende.
    Jag har alltså egen lägenhet men tillgång till personal dygnet runt eftersom de har en egen baslägenheten på botten.

    När jag flyttade in fick jag två nycklar. En nyckel till själva entren (trappuppgången) och en nyckel till min lägenhet. Dörren till entren är alltid låst. Så ingen kan ta sig in, bara de som bor där kan komma in eftersom de har sin nyckel.

    På det senaste tiden har min nyckel till entren (trappuppgången) börjat krångla. Det var väldigt svårt att låsa upp men det gick ändå, men då var man tvungen att vrida hårt.

    Men idag tog det stopp. Min nyckel fastnade och jag kunde inte få ut den.
    Det finns en klocka på entre dörren som man kan trycka och då kommer alltid personalen, och jag tryckte på den eftersom jag inte kunde komma in.

    När kvinnan som jobbade kom försökte hon hjälpa mig att ta ut min nyckel men det gick inte för den satt fast.

    Då tog hon fram sin nyckel och kollade på den och sen kollade hon på mig. Och då säger hon att min nyckel är kopierad !!!

    Jag säger till henne att den inte är det för jag har inte kopierat någon nyckel, jag vet inte ens hur man gör.

    Men hon fortsatte att anklaga mig för att kopierat nyckeln, och jag fortsatte säga att jag INTE har kopierat någon nyckel.

    Vi kunde inte lösa det så jag gick upp till min lägenhet och hon sa att hon skulle ringa till hyresvärden som skulle komma.

    När jag är uppe i lägenhet så ringer hon på min telefon och säger att de har varit här och lyckades få ut nyckeln.

    Då säger hon att de sa till henne att den nyckeln som fastnade i dörren var en kopia och då säger hon till mig att man inte får kopiera nycklar och att det är ett brott.

    Då säger jag till henne samma sak som jag sa innan "Jag har inte kopierat några nycklar och jag har nu sagt den tusen gånger"

    Men hon fortsatte att anklaga mig...Hon säger att man måste ha en äkta nyckel och den jag hade var falsk och det är inte okej överhuvudtaget.

    Och hon sa det inte med en fin röst utan hon höjde tonen.

    Och då började jag också höja tonen och då sa jag "Men hur många gånger måste jag säga att jag inte har kopierat någon nyckel, förstår inte du svenska"

    Och då blev hon sur och då säger hon "Prata inte på det viset med mig, jag förstår mycket väl svenska. Personalen kan inte hjälpa dig med nycklar eftersom vi inte har några extra att ge så du får vända dig till hyresvärden"

    Jag orkade inte höra mera så jag la på !

    Jag ringde till hyresvärden och förklarade läget men de kunde inte hjälpa mig eftersom jag bor på ett gruppboende.

    Jag frågade henne till vem jag skulle vända mig och hon på hyresvärden sa att jag ska vända mig till personalen.

    Jag kände mig så vilse och förvirrad !

    Då bestämde jag mig för att ringa enhetschefen och jag förklarade det som hade hänt. Jag var jätte ledsen och grät.

    Chefen säger att han ska prata med personalen och det går inte ens 5 minuter och personalen ringer upp mig. De (samma kvinna) säger till mig att jag ska komma ner till dem och skriva på kontrakt eftersom jag ska få en ny nyckel till entredörren.

    Jag frågar dem hur det kommer sig. För en stund sedan sa hon att hon inte hade några nycklar att ge mig? Men när jag ringt chefen så har hon plötsligt det.

    Då säger hon "Inte den tonen med mig, du får komma ner och hämta din nyckel"

    Jag går ner dit och är lugn.

    Men så fort jag kommer in så börjar hon ställa samma fråga igen "Var din nyckel kopierad?"

    Då säger jag att den inte var det och att hon har ställt den frågan minst 10 gånger nu.

    Då säger hon "Men du behöver inte vara så tyken" 

    Jag säger att hon har ställt den frågan så många gånger och jag svarar nu sista gången att jag inte har kopierat någon nyckel och att det är allra sista gången jag svarar på den frågan.

    Hon gav mig en nyckel som de hade och trodde att den skulle funka till entredörren men det gjorde den inte.

    Och då helt plötsligt började hon tro att det var något fel med själva låset och då säger hon att hon ska kontakta hyresvärden angående detta och hon säger om jag vill komma in framöver så måste jag ringa på dörrklockan men inte efter klockan 22:00 för då sover dem.

    Jag är enormt ledsen efter det som har hänt idag och det spelar ingen roll hur många gånger jag säger att jag INTE har kopierat någon nyckel för de verkar inte förstå.

    När jag kom hem till mamma och var jätte ledsen så blev hon jätte sur när jag berättade för henne vad som hände idag och hon säger att hon tänker ringa och prata med chefen imorgon.

    Tycker ni också att personalen var otrevlig mot mig?
    Vad borde jag ha sagt i detta läge när hon frågade mig tusen gånger angående kopiering av nyckel? 

  • Svar på tråden Personalen var otrevlig mot mig! :-(
  • AndreaBD

    Du bör inte oroa dig över detta. Du gjorde inget fel där. Jag tycker den personalen betedde sig ytterst konstigt. Det räcker väl att du svarade en gång på den frågan! Jag tror att den personalen hade för sig att det inte fanns nycklar och att det därför måste vara så att du har kopierat din. Men om du inte har gjort det - och jag tror dig absolut att du inte har gjort det - då har personalen nog inte koll på vad som händer med nycklarna. Kan hända att det var engångshändelse, och att personalen inte visste vad hen skulle göra. Men det är ganska oprofessionellt, tycker jag. Du har all rätt att säga ifrån som du gjorde.

  • Anonym (Ledsen!)
    AndreaBD skrev 2018-07-10 00:29:27 följande:

    Du bör inte oroa dig över detta. Du gjorde inget fel där. Jag tycker den personalen betedde sig ytterst konstigt. Det räcker väl att du svarade en gång på den frågan! Jag tror att den personalen hade för sig att det inte fanns nycklar och att det därför måste vara så att du har kopierat din. Men om du inte har gjort det - och jag tror dig absolut att du inte har gjort det - då har personalen nog inte koll på vad som händer med nycklarna. Kan hända att det var engångshändelse, och att personalen inte visste vad hen skulle göra. Men det är ganska oprofessionellt, tycker jag. Du har all rätt att säga ifrån som du gjorde.


    Men när jag sa ifrån som jag gjorde så kallade hon mig för tyken.

    Jag har inte bytt nyckel sedan jag flyttade in och det var i oktober förra året, och jag sa det till henne också.
  • sebbe420

    Hon var mycket otrevlig mot dig men du, jag tror hon är lite knäpp. Så du ska verkligen inte må dåligt och känna att DU gjorde något fel, för så är det verkligen inte. Det var helt och hållet den där kvinnan som spårade ur och dessutom använde ologiskt tänk. En nyckel skulle förstås kunna vara kopierad men varför skulle det vara just DU som hade gjort det, det var ett helt felaktigt antagande av henne och dessutom att fortsätta tjata när du gång på gång sa nej är mycket dåligt. Så problemet är verkligen inte ditt, det är hennes. Skaka av dig hennes tokigheter och sov gott!

  • Almina

    Det låter som en total överreaktion från hennes sida. Och en oförmåga att ta in din sida av saken.

    Det jag menar är att även om hon trodde/såg att din nyckel var kopierad så borde hon lagt ner den diskussionen så mycket tidigare.

    Sen kan det ju vara så att din nyckel är en kopia, men att den tex är gjord av personalen som gav den till dig.

  • Anonym (Lax)

    Hon var mycket otrevlig mot dig och jag tycker att hon pratade konstigt med dig, hon talade till dig som att hon talade till ett barn istället för till någon jämställd. Utan respekt helt enkelt. Hade jag varit dig så skulle jag undvika att prata med henne och försöka prata med någon annan av personalen, någon som är trevligare. Människor kan vara så där ibland. De personerna kan man försöka minimera kontakten med och försöka hitta någon annan som man tyr sig till när man behöver hjälp. Vissa personer går inte ihop och med vissa kommer man bättre överens med, deras personlighet ska passa ihop med ens egen personlighet. Du svarade helt rätt om du svarade sanningen och någon annan ur personalen kanske aldrig skulle anklagat dig att kopierat nyckeln.

  • Nimzay

    Håller med övriga som skrivit i tråden, du har inte gjort något fel eller konstigt, men hon i personalen reagerade och betedde sig lite knäppt.

    Kram <3

  • ttr

    Det är ganska förnedrande att fråga om personen kan förstå svenska. Frågar du så Kan du vara säker att människor blir mindre glada. Många har brister i sina kunskaper men de flesta är långt ifrån att vara så dåliga då att de förtjänar den fråga. Men du gör dom du vill såklart.

  • Anonym (Mia)

    Personalen var mycket oproffsig här och du har inte gjort något fel! Du kanske skulle skicka en länk till den här tråden till enhetschefen så han eller hon kan se vad som hänt.

    Sedan förstår jag inte vad det skulle göra ens om nyckeln var kopierad! Nycklar med runt huvud kan man kopiera om man behöver, de med fyrkantigt huvud har förbud. Nu vet alla på Mr Minit och liknande det, så det brukar inte ens gå att kopiera de fyrkantiga.

  • sextiotalist
    ttr skrev 2018-07-10 07:52:07 följande:

    Det är ganska förnedrande att fråga om personen kan förstå svenska. Frågar du så Kan du vara säker att människor blir mindre glada. Många har brister i sina kunskaper men de flesta är långt ifrån att vara så dåliga då att de förtjänar den fråga. Men du gör dom du vill såklart.


    Inte alls en konstig kommentar man kan slänga ur sig i frustration. Arbetar man med människor med särskilda behov, så bör man nog släppa sin lättkränkhet, fixar man inte en sådan kommentar, då bör man se sig om efter ett annat jobb
  • sextiotalist

    Oproffsigt, skulle nog säga barnsligt och väldigt elakt av henne.

    Du borde visa den här tråden för någon i personalen som du har förtroende för.

Svar på tråden Personalen var otrevlig mot mig! :-(