• Svar på tråden Fordon
  • lokets

    Bommade att ställa frågan som någon kanske har stenkoll på.

    Lånade för några veckor sedan ut en ATV till en bekant. Denne krockade fordonet i et träd och maskinen gick såklart sönder.
    Den bekante påpekade under resten av tiden tills denne for hem att det skulle betalas för, pengar var inget problem, kunde till och med köpa en ny om det skulle vara så.

    Den lämnades in till en verkstad som sysslar med det märket och det har visat sig att priset blev saftigare än denne tänkt sig.
    I och med detta så börjar den bekante nu ställa sig vrång och vi har in i det sista nu hoppats att samvetet samt viljan att göra rätt för sig ska kicka in utan resultat.
    Har llyckats googla mig till att den som lånar ett fordon är ansvarig för att lämna tillbaka den i det skick den var i innan utlåningen, som jag alltså tolkar som att jag har rent juridiskt rätt att kräva den bekante på reperationskostnaden.

    Eller har jag misstolkat ? Ska sägas att flera vittnen finns att tillgå för att styrka min histora om att det skulle betalas, samt att verkstaden kan intyga med tanke på skadorna att det rörde sig om oaktsam körning mer än en olycka då farten har gjort att dessa skador uppstod ( Med det menar jag att om denne hade kört försiktigt, som alla påpekade innan denne for iväg, hade det inte hänt något.)

    Tacksam för svar.

Svar på tråden Fordon