• jordgubben79

    Hur löser man dett här............?

    Flyttade ifrån min make då han under två års tid varit helt förändrad i sättet och varit spydig och nedlåtande i sättet att prata med mig och min son sedan ett tidigare förhållande. Sonen blev tystare och mer innesluten ju längre tiden gick.Maken bad mig upprepade gånger att ta mitt pick och pack och dra vilket jag till slut gjorde.
    Han blev totalt förvånad att jag verkligen gjort det , tagit steget och valt att gå därifrån. Vi hördes inte av under ca en vecka, förutom sporadiska sms.
    Vi valde till slut att träffas och maken var genomförstörd. Han fattade inte att han kastat bort det bästa han någonsin haft. Han hade svårt att förstå varför jag valt att gå men ju mer vi pratade så insåg han hur han betett mig mot mig och min son.
    Vi lyckade komma i kontakt med familjerådgivningen och maken  fick även en kontakt med en person som han kan prata av sig hos ang sina agressionsproblem.
    Vi har lyckats komma långt tack vare detta och känner att vi kommit nära varandra igen och pratar på ett sätt vi aldrig pratat på innan. Han är ödmjuk, känslosam, kärleksfull mot mig vilket han inte visat direkt under de senaste två åren.
    Det som är mitt stora dilemma är hur jag ska  göra nu?
    Min son totalvägrar att ens träffa honom och säger att om jag väljer att flytta tillbaka till min make kommer han att endast bo hos sin biologiska pappa framöver.
    Min son har varit på familjerådgivningen med mig en gång och uttryckte då för terapeuten att han hatar min man och kan aldrig förlåta honom.
    Min make säger nu att han inte orkar leva detta särboliv längre utan hur mycket han än älskar mig så orkar han inte må så här längre. Han är jättedeprimerad de veckor som jag och sonen bor i min nya lägenhet.
    Min make tycker inte att sonen ska få bestämma över hur vår framtid ska bli.
    Men hur ska jag kunna välja? Min son är ju mitt allt, samtidigt som jag älskar min make. Håller på att gå sönder inuti då jag inte vet hur jag ska lösa det här.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-20 21:05
    Maken ger mig konstant dåligt samvete. Vi har varit "ensamma" nu då sonen varit hos sin pappa i strax över två veckor. Maken beordrar mig att "lösa det här tramset " vi har hållit på med i fem månader.
    Jag känner mig helt sönder inuti. Känner att det är jag som ska plocka upp bitarna av det han förstört. Jag ska ordna det han har sabbat.
    Som tur är hade jag tid hos familjerådgivningen idag och kunde prata av mig. Hon undrar var det egentligen är som gör att jag håller mig fast i detta förhållande och varit kvar med min son så länge i detta förhållande. Man ska inte ge upp, om jag ändrar på mig eller det jag gör så kan det bli bättre kanske, hör jag mig själv säga. Varför ska jag ändra på mitt sätt att vara för att göra honom glad??
    Han tycker att sonen kan flytta hem till sin pappa så kommer han nog krypande sedan, om han älskar sin mamma.
    Han ifrågasätter mina val jag gör i vardagen och tycker att jag beter mig märkligt. Han erkänner att han gått igenom min telefon (har inget att dölja ) och ifrågasätter en konversation jag har med min lillebror. En konversation där vi bestämmer en helg där våra barn kan träffas och umgås.Han undrar varför inte han kan följa med.Saken är ju den att han har ju sabbat relationen till mina syskon också som inte vill träffa honom. Allt känns så hopplöst och jag lägger så mycket energi på det här, energi som jag skulle lägga på min son men maken ger mig dåligt samvete hela tiden för att JAG valt att göra så här......Suck!

  • Svar på tråden Hur löser man dett här............?
  • äldreochklokare

    Din son går före!
    Mannen har skadat/sårat din son så illa att han vägrar att bo under samma tak som denne man och det är ju fullt förståeligt. Även om mannen verkligen förändrats så kan ju inte din son veta det eller kanske inte ens tror på att det är möjligt. Han är heller inte redo att (som du) våga steget och ta reda på det. Det är ju inte heller ett barns uppgift. 

  • Noralinnea

    Åh, tufft för er!

    Vad bra att mannen förstod hur illa han betett sig åt.

    Har han förstått hur illa han gjorde din son?

    Har han bett honom om ursäkt, gottgjort din son och visat att han kommer att vara annorlunda den här gången.

    Din son har all rätt att känna sig ledsen och behöver med all sannolikhet få höra uppriktig ursäkt för att kunna förlåta och gå vidare :)

  • äldreochklokare

    Att en vuxen man blir så deprimerad i veckorna utan dig, tja, kanske, men det är ändå inte din sons ansvar. Nu blir det som om sonen är syndabock om han vägrar bo under samma tak men allt beror ju på mannens handlingar tidigare.

    Tycker en vuxen man ska vara så pass stabil att han kan hantera sin depression själv.(låter inte helt stabilt om han deppar ihop så utan dig (finns ju folk som lever distans och inte kan ses på månader!) på en vecka, ärligt talat. 

  • lussebulle25

    Fast jag kan tycka att det spelar ingen roll om han har ändrats, och att han vill be din son om ursäkt. Han har redan skadat honom. Spelar ingen roll om din make är världens bästa nu, skadan är skedd. Din son är skadad av honom. Förstår du inte det? 

  • Noralinnea
    jordgubben79 skrev 2018-07-10 15:40:47 följande:

    Maken vet att han gjort fel och vill be om ursäkt men sonen ger honom inte chansen.Vägrar träffa honom.De har inte setts på 4 månader????


    Hmm...Jag vet inte men om du och din son kan sätta er ned över en mysig fika hemma. Du berättar att du vet att han är ledsen över hur manben var förut. Låt honom berätta ALLT mannen gjorde så att han vet att du lyssnat. Säg under tiden "vad jobbigt för dig", "jag önskar att du hade sluppit detta" osv. Efteråt kanske han är lite "lugnare" och om du då berättar hur du känner för mannen. Berätta att sonen alltid kommer att vara viktigast men att människor KAN förändras.

    Känner du att mannen har en genuin önskan om att bete sig snällt åt om pojken skulle komma tillbaka?
  • Fliselisan

    Håller med om att barn inte ska få domdera och bestämma allt för mycket, men i det här fallet såsom du beskriver det TS får din make/sörbo stå sitt kast och leva som särbo.

    Kanske återfår din son sitt förtroende för honom, kanske inte. Att tvinga ihop sonen med denna man som tidigare svikit honom och fått din son att må mycket dåligt vore riktigt illa.

    Din särbo får finna sig i situationen och har nu alla möjligheter att visa att han förändrat sig på riktigt. I en situation som denna är det bra att ta det lugnt, förstå om han blir likadan igen om ni flyttar ihop?

Svar på tråden Hur löser man dett här............?