• Lutin

    Hur ska jag hantera detta?

    Jag känner ett par som har 2 barn och de behandlar sina barn olika på ett sätt som gör mig så illa berörd och jag vet inte hur jag ska förhålla mig till det när det sker rakt framför näsan på mig.


    Ett av barnen får göra precis vad hen vill mot sitt syskon (slå, spotta osv) och det är alltid den andre (som blivit slagen) som får ut det på ett eller annat sätt. Exempelvis så kan de leka och det ena barnet uppmärksammar föräldrarna på att hen blivit slagen. Föräldrarna, som inte sett vad som hänt, bara förutsätter att barnet ljuger och säger att det favoriserade barnet inte skulle slåss, nej det är inte tänkbart. De frågar det anklagade barnet om det är sant, hen nekar och då tycker de att saken är klar. Istället så protesterar det första barnet mot att de säger att inget hänt och då blir hen bestraffad av föräldrarna för att vara trotsig eller något annat. 
    Jag vet inte hur jag ska hantera situationen när det händer. Jag blir så lamslagen av att föräldrarna aldrig ämnar till att utreda vad som hänt utan alltid tar den ene i försvar och menar att det är något av en ängel som aldrig skulle göra något dåligt. Inte ens de gånger då barnet rakt framför ögonen på dem slår sitt syskon blir barnet tillrättavisat. Känns som att jag inte vågar säga något till föräldrarna för att de ska bli sura över att man "lägger sig i" deras uppfostran. Men samtidigt känns det som jag sviker barnet så mycket då jag ser att det blir bestraffat för ingenting och orättvist behandlad. 

  • Svar på tråden Hur ska jag hantera detta?
  • Lutin
    GGN skrev 2018-07-10 17:37:12 följande:

    Klart du ska lägga dig i! Stackars barn!


    Ja, det är ju det jag vill. Men jag det blir som att jag fryser till när det händer och jag vet inte hur jag ska göra rent konkret just för att det inte föräldrarna ska slå ifrån sig och bli sur då jag ofta umgås med föräldrarna.
  • Noralinnea

    Ja, uppmärksamma dem på detta men gör det smart. Nästa gång det händer framför ögonen på dig och föräldrarna negligerar det tycker jag du ska säga:

    hur menar ni nu? Jag står här precis bredvid och såg att x slog y. Kanske ska du sedan vönda dug till barnet som slagit och med vänlig ton och se med varm blick rakt in i barnets ögon och säga:

    Varför slog du y? Det gör jätteont att bli slagen och man blir väldigt rädd. Man får bli arg men aldrig någonsin slåss. Vill du lova mig att aldrig göra sådär igen? För det gör ont både på y och i mig.

    Barnet som slår behöver tydlighet och vänlighet. Och det slagna MÅSTE få känna att det finns vuxna som står på dennes sida. Annars kanske hen växer upp i ilska som hen tar ut i framtida relationer.

    Kom igen, du fixar det! *styrka och mod*

  • Lutin
    Noralinnea skrev 2018-07-10 17:46:44 följande:

    Ja, uppmärksamma dem på detta men gör det smart. Nästa gång det händer framför ögonen på dig och föräldrarna negligerar det tycker jag du ska säga:

    hur menar ni nu? Jag står här precis bredvid och såg att x slog y. Kanske ska du sedan vönda dug till barnet som slagit och med vänlig ton och se med varm blick rakt in i barnets ögon och säga:

    Varför slog du y? Det gör jätteont att bli slagen och man blir väldigt rädd. Man får bli arg men aldrig någonsin slåss. Vill du lova mig att aldrig göra sådär igen? För det gör ont både på y och i mig.

    Barnet som slår behöver tydlighet och vänlighet. Och det slagna MÅSTE få känna att det finns vuxna som står på dennes sida. Annars kanske hen växer upp i ilska som hen tar ut i framtida relationer.

    Kom igen, du fixar det! *styrka och mod*


    Tack för svaret. Ska verkligen försöka ta upp det med dem nästa gång jag ser att de tar parti för ena barnet sådär utan vidare. Mår så dåligt för att jag sviker barnet pga min "feghet" inför föräldrarna.

  • Noralinnea
    Lutin skrev 2018-07-10 18:03:23 följande:

    Tack för svaret. Ska verkligen försöka ta upp det med dem nästa gång jag ser att de tar parti för ena barnet sådär utan vidare. Mår så dåligt för att jag sviker barnet pga min "feghet" inför föräldrarna.


    Hey, du är mänsklig :). Det är jättebra att du ber om hjälp och råd här - och är mottaglig för att lyssna! Jag har inte varit i samma situation (än?) som du MEN jag har i perioder behövt träna in några meningar som jag kunnat säga i situationer som återkommit och då jag blivit ställd. Jag är också så OTROLIGT övertygad om att du gör barnen som slår en ENORM god gärning när du visar att du ser hen, du köper inte lögnerna och berättar vad som inte är okej. Det ÄR kärlek.

    Heja, heja!
  • Ggrodan

    Jag hade känt mig så räddad som barn om någon kom och agerade som du tänkt göra ett barn som blir syndabock behöver att en vuxen SER barnet och bekräftar att det inte är okej att skada barnet samtidigt som barnet som slåss behöver gränser med underton av kärlek.

  • Nandez
    Noralinnea skrev 2018-07-10 17:46:44 följande:
    Ja, uppmärksamma dem på detta men gör det smart. Nästa gång det händer framför ögonen på dig och föräldrarna negligerar det tycker jag du ska säga:
    hur menar ni nu? Jag står här precis bredvid och såg att x slog y. Kanske ska du sedan vönda dug till barnet som slagit och med vänlig ton och se med varm blick rakt in i barnets ögon och säga:
    Varför slog du y? Det gör jätteont att bli slagen och man blir väldigt rädd. Man får bli arg men aldrig någonsin slåss. Vill du lova mig att aldrig göra sådär igen? För det gör ont både på y och i mig.

    Barnet som slår behöver tydlighet och vänlighet. Och det slagna MÅSTE få känna att det finns vuxna som står på dennes sida. Annars kanske hen växer upp i ilska som hen tar ut i framtida relationer.

    Kom igen, du fixar det! *styrka och mod*
    Ja, gör det smart som Noralinnea skriver.
Svar på tråden Hur ska jag hantera detta?