• Anzil
    Äldre 10 Jul 21:16
    2856 visningar
    3 svar
    3
    2856

    Visst var hon en dålig lärare trots allt?

    Hej!

    På lågstadiet till slutet av mellanstadiet hade jag en lärare som jag upplevde inte alls var särskilt duktig egentligen.

    Hon hade en rättvis behandling och hade inga svårigheter med att ge beröm.

    Men när jag tänker tillbaka så kommenterade hon väldigt mycket om att ''Vara tjock var någonting negativt''.

    Hon kunde ibland säga emot elever om att röra på sig och äta lite ''För att bli av med den tjocka magen''.

    Jag tycker egentligen inte att hon hade någon större negativitet i sig. Hon var pedagogiskt, jag tyckte hon lärde ut på ett bra sätt, var sträng, rättvis och gav beröm.

    Men jag tänker hur känsligt det kan vara när man är ett barn och får kommentarer och även elever runt omkring som kanske även kan påverkas av att höra om att vara rund skulle vara negativ, Men detta var ändå ungefär början av 2000-talet.

    DET kanske ändå var en tid där man var klumpig med att säga sådant och hade inställning om att vara tjock är detsamma som ohälsosam. Idag t.ex menar man ju att det spelar ingen roll om man är fet, så länge man är hälsosam. Men jag vet inte.

    Som vuxen idag, skulle det aldrig falla mig in på att säga något sådant till någon, speciellt inte emot barn.

    Det kanske inte är någon snack om saken att den läraren gjorde fel vid det tillfället - Däremot undrar jag minsann om det råkade vara en sådan tid ändå där man trodde att vara tjock är dåligt för hälsan.

    Hon var även vid 50 års ålder, skulle jag tro. Så hon måste ha kommit ifrån 50 eller 60-talet. Man kanske hade helt andra tankar om saker i just om de punkterna som hon liksom har inlärt sig och inte kunnat komma ut ur.

    Ingen ursäkt, men hon kanske själv hade/har rädslan av att bli fet.

  • Svar på tråden Visst var hon en dålig lärare trots allt?
  • millow
    Äldre 10 Jul 21:26
    #1
    Anzil skrev 2018-07-10 21:16:54 följande:

    Hej!

    På lågstadiet till slutet av mellanstadiet hade jag en lärare som jag upplevde inte alls var särskilt duktig egentligen.

    Hon hade en rättvis behandling och hade inga svårigheter med att ge beröm.

    Men när jag tänker tillbaka så kommenterade hon väldigt mycket om att ''Vara tjock var någonting negativt''.

    Hon kunde ibland säga emot elever om att röra på sig och äta lite ''För att bli av med den tjocka magen''.

    Jag tycker egentligen inte att hon hade någon större negativitet i sig. Hon var pedagogiskt, jag tyckte hon lärde ut på ett bra sätt, var sträng, rättvis och gav beröm.

    Men jag tänker hur känsligt det kan vara när man är ett barn och får kommentarer och även elever runt omkring som kanske även kan påverkas av att höra om att vara rund skulle vara negativ, Men detta var ändå ungefär början av 2000-talet.

    DET kanske ändå var en tid där man var klumpig med att säga sådant och hade inställning om att vara tjock är detsamma som ohälsosam. Idag t.ex menar man ju att det spelar ingen roll om man är fet, så länge man är hälsosam. Men jag vet inte.

    Som vuxen idag, skulle det aldrig falla mig in på att säga något sådant till någon, speciellt inte emot barn.

    Det kanske inte är någon snack om saken att den läraren gjorde fel vid det tillfället - Däremot undrar jag minsann om det råkade vara en sådan tid ändå där man trodde att vara tjock är dåligt för hälsan.

    Hon var även vid 50 års ålder, skulle jag tro. Så hon måste ha kommit ifrån 50 eller 60-talet. Man kanske hade helt andra tankar om saker i just om de punkterna som hon liksom har inlärt sig och inte kunnat komma ut ur.

    Ingen ursäkt, men hon kanske själv hade/har rädslan av att bli fet.


    Vilka menar du påstår att övervikt/fetma inte är ohälsosamt? Och då menar jag faktiska sakkunniga, inte random tyckare.
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 10 Jul 21:31
    #2
    Man hade nog ungefär samma syn på övervikt då som idag. Fetma i sig, oavsett orsaken till den, är en riskfaktor för andra sjukdomar som hjärtinfarkt och typ 2-diabetes, det är inget som har förändrats.

    Läraren gjorde helt fel, såklart, och jag skulle tro att om familjeliv funnits år 2000 och du hade ställt frågan då så hade nog en väldigt hög andel svarat att det var fel då också. 
  • Äldre 10 Jul 23:39
    #3

    Visst är det inte optimalt att prata om vikt på det sättet men iom att hon var så bra på andra sätt tycker jag det låter som en petitess. Jag föredrar tusen gånger hellre en pedagogisk (utom när det gäller att prata vikt) lärare som ger mig kunskap i skolämnena och ibland yttrar sig klumpigt om vikt än en ständigt korrekt människa som är snäll men dålig på att lära ut. Och då har jag ändå alltid haft enorma viktkomplex och perioder av ätstörningar.

    Men den som kan fylla mig med kunskap kommer alltid vara bäst i mina ögon...

Svar på tråden Visst var hon en dålig lärare trots allt?