• eHedman

    Barn två hur ska jag våga

    Jag födde en flicka för 6 mån och är nu i v9 med barn 2

    När jag tänker på att behöva föda ett barn till så knyter det sig i magen och det känns nästan som att jag tappar andan i en halv sekund. Får verkligen panik och vill aldrig mer vara med om det. Mådde fruktansvärt dåligt efteråt och det kändes på något sätt som att jag varit med om ett övergrepp. Bara grät och grät.

    Någon som känt lika men överlevt en andra förlossning? Några tips eller råd? Ska få gå på aurorasamtal längre fram.

  • Svar på tråden Barn två hur ska jag våga
  • Anonym (J)

    Ja, jag fick hjälp av både förlossningsamtal/planering, diskussion med läkare och samtal med kurator. Mycket låg på att få det annorlunda, tex inte bli igångsatt, men också planera kring bedövning, vad jag ville ha för stöd av personal och sambo osv. Jag läste även på betydligt mer själv inför andra gången. blev lugnare med planering och jag tror faktiskt (såhär i efterhand) att jag blev hjälpt också av att jag hade en hel del onda förvärkar sista veckorna. Hade varit nervös för att få panik redan vid första värk innan.

    Jag fick min revansch :)

  • Åttionio89

    Jag läste boken ?föda utan rädsla? och den fick mig att bearbeta min första förlossning samt känna mig trygg nu inför andra. (Bf på lördag) Börja ta tag i det redan nu, vänta inte till mitten/slutet av graviditeten. Även Gudrun abascals bok är mycket bra! Börja där tycker jag :) lycka till!!

  • Anonym (B)

    Jag har plussat 3 st gravstickor sedan igår, varav 1 digitalt som visar 3+

    Jag är 27 år, väntar tydligen nu mitt 1:a barn (inte planerat). Klart jag vill behålla barnet och det vill även min sambo. Men jag är så fruktansvärt rädd, jag är panikslagen. Jag har alltid vad jag kan minnas haft förlossningsrädsla, det är det som har hindrat mig från att skaffa barn tidigare.

    Jag vet absolut inte vart jag ska ta vägen någonstans, har inte vågat ringa mvc än.

    Läst om både bra förlossningar och skräckförlossningar. Jag är inte rädd för att det ska göra ont, för det förstår jag men jag är livrädd för allt runt omkring dvs.

    × havandeskapsförgiftning

    × spricka till röva

    × kejsarsnitt

    × att allt ska gå snett med bäbisen

    × diabetes

    Ja som ni ser är listan låååång. Varit skjukt stressad och off sedan jag plussade 1:a stickan vid lunchtid igår..

Svar på tråden Barn två hur ska jag våga