• DrChocolate

    Hur mycket får ni i underhåll?

    Hej!

    Hur mycket får ni i underhåll?

    Jag och barnets pappa har det gott ekonomiskt ställt, jag tjänar ca 60 000 och pappan ca 150 000 kr i månaden. Barnet är 1 år gammalt, och han är skyldig mig att betala från hennes födelsedatum då vi skilde oss strax innan, han lämnade mig ca en månad innan och närvarade inte äns under förlossningen. Jag har ensam vårdnad.

    Han erbjuder 1900 kr i månaden. Jag har spenderat väldigt mycket på mitt barn, tror mer än den summan. Vad tycker ni, ska man acceptera den summan?

  • Svar på tråden Hur mycket får ni i underhåll?
  • sextiotalist

    Förvisso är det en inkomstskillnad mellan er, men det är barnets behov som är grunden, inte mammans behov av dyra tillbehör till barnet.

    Lite förvånad att en kvinna med en månadslön på 60 000 inte vänder sig till en jurist som med all säkerhet kan ge ett svar utan i stället vänder sig till fl.

    Mitt icke-juridiska tips, satsa på att ha en bra relation till barnets pappa och skapa möjligheter så de får en bra relation istället för att jaga pengar som du, om din inkomst stämmer, inte behöver (och skulle du ha starkt behov så kanske det är läge att ta ett samtal med en ekonomisk rådgivare)

  • DrChocolate

    Inkomsten stämmer, ingen mening med att ljuga här på fl.

    Jag har satsat på att försöka bygga en bra relation men han vill inte ha ngt med sin dotter att göra.

  • DrChocolate

    När vi gifte oss så tjänade jag mer än honom...behöver inte vara en golddigger då jag har det det gott ekonomiskt ställt, hand pengar går inte till mig alls utan separat konto till mitt barn för senare bruk. I samband med skilsmässan och bodelning så förlorade jag mer ekonomiskt än han då jag gick in med mer än han.

    Han var otrogen mot mig även när jag va gravid, och valde sen henne. Om han vill vara delaktig i hans barns uppväxt så hade jag aldrig krävt honom på en summa. Jag anser att hon borde ha något från honom, och detta är det enda jag kan kräva enligt lag.

    Det är lag på att underhåll ska betalas, håller ni inte med så be om en lagändring...att det är helt ok att inte vara delaktig i sitt barns liv samt att inget underhåll bör betalas om mam inte vill .

  • äldreochklokare

    Det är svårt att få ut något mer än den summan. Du ska ju lägga samma summa själv + att man får barnbidrag. Titta på de där räkneexemplen om vad normen är för barn i olika åldrar så ser du. 

    Underhållet bygger på att ni kommer överens och vill han inte ge mer så behöver han inte, då det är mer än det man kan få om FK hjälper till. 

    Enda sättet att få mer skulle vara om du tex var arbetslös och han tjänande 150 papp, då hade du säkerligen kunnat stämma honom på mer, eftersom barnet ska ha en skälig levnadsnivå men nu har du ett bra liv, bra inkomst osv, då är det mycket svårt. 

    Ja, det är lag på underhåll men lagen ser inte ut så att man betalar procentuellt efter vad man tjänar utan man ser på normen och du tjänar så mycket att du kan täcka ett barns behov utan problem, därför kan det bli svårt att få mer från honom. Du kanske kan få honom att tex betala engångsgrejer för att få lite mer? tex barnvagnen osv? När barnet blir äldre kommer det kanske behövas vintersportutrustning osv. 

  • Oreoocreme
    1234568 skrev 2018-07-11 12:49:58 följande:

    ....Och fadern, 150 000/månaden. Vill inte betala mer än 1900, inte sköta barnet eller ha något med hen att göra...Vem är det som är goldiggern?


    Hon kan ju skriva vad som helst här... och jag tror mkt väl att hon klarar på der hon har
  • 1234568
    Oreoocreme skrev 2018-07-12 15:09:44 följande:
    Hon kan ju skriva vad som helst här... och jag tror mkt väl att hon klarar på der hon har
    Hon klarar sig säkert på det hon har. Men nu är det ju som så att man är två om att skaffa barn, och två som ska försörja sitt barn.

    Det finns säkert många människor som kan försörja sitt barn utan den andra föräldern, men så ska det inte se ut. Man är två om barnet, och då ska utgifterna betalas av två.

    Och ska nu någon av dessa två personer vara den som ensam ska försörja barnet, då är det väl rimligast att det är han som tjänar 150 000, och inte hon som tjänar 60 000...
  • Fliselisan

    Om du går via försäkringskassan kan du bara kräva för 2 månader bakåt. Maxbeloppet är 1500 nånting. Sen om du kan få mer om du går via advokat har jag ingen aning om.

    Men 1900 låter rimligt.

  • mommadearest

    1900 kronor är ju mer än vad som vanligtvis betalas ut om man går genom försäkringskassan eller så, jag får 1573 direkt från pappan varje månad, det är det som f-kassan betalar ut också om man går därigenom. Och med den inkomsten du har så är 1900 inget du borde klaga över. 

    Du borde ha mer än nog med pengar att lägga undan till dina barns framtid med det du själv tjänar. Om inte pappan vill ha något med barnet att göra så är det han som förlorar på det, skit i han istället och fokusera dig på dig själv och ditt barn. 

    Självklart borde han göra ganska mycket mer än vad han i dagsläget gör, men tyvärr så slipper en del föräldrar undan med mer än vad som borde vara tillåtet.

    Tycket dom idén att du lägger in pengarna direkt på ett konto till barnet låter väldigt smart, hade jag själv gjort om jag hade ekonomin till det! 

Svar på tråden Hur mycket får ni i underhåll?