• Äldre 11 Jul 06:24
    6820 visningar
    7 svar
    7
    6820

    Är det normalt för en 3-åring att slita av sig alla kläder när hen är upprörd?

    Jag har tvillingar som precis fyllt 3 år och nyligen var vi iväg på en semesterresa. Det hände vid tre tillfällen att den ene pojken blev upprörd och först slängde sig på golvet och skrek och så blixtsnabbt slet av sig alla kläder och blöja. Han sa "Vill inte ha kläder" och tog en stund innan vi lyckades lugna ner honom och få på kläderna. Vi var när det hände i en stor mataffär eller i en restaurang. Jag har aldrig märkt något annat barn göra så. Kändes ganska jobbigt att nästan alla runtomkring stirrade. Han var ganska så trött vid tillfällena och tror han tyckte det var jobbigt att det var mycket folk omkring och han var på ett okänt ställe. Innan har det hänt att han fått långa utbrott då han skrikit sig jättevarm och slitit av sig kläderna för han varit för varm men så var det inte nu. Direkt efter han slitit av sig kläderna kunde han säga att han fryser. Vi har innan haft kontakt med barnpsykolog som sagt att han troligtvis är ett barn med särskilda behov. Jag undrar om det finns någon som har liknande erfarenheter och tips på hur man kan förebygga att det händer.

  • Svar på tråden Är det normalt för en 3-åring att slita av sig alla kläder när hen är upprörd?
  • Äldre 11 Jul 06:40
    #1

    Hej.

    Min tanke är, finns det något ställe där han inte har kläderna på sig?

    Om det är så att han inte har dem på sig på kvällen hemma till exempel, så kanske det egentligen var det han menade. Att han var trött och ville vara hemma.

    Jag har nämligen ett barn som kan vara så. Kan till exempel klättra upp i vagnen när hen är trött. Vi tar alltid en kvällstur med vagnen, det är en rutin innan vi ska sova, och barnet vet det.

    Om det inte är något sådant är det kanske bara trotsåldern.

    Det är klart att det är himla stressande när andra tittar, men de flesta tänker nog inte så negativt om det även om de inte kan låta bli att titta när någonting händer i deras omgivning.

    Gör de det, dömer eller så, ja då är de lite knäppa, för en treåring är ju fortfarande ett litet barn, och sådana hittar på det mesta!

    Inte för att förringa det ni går igenom, men det finns också en komisk aspekt av det hela, och jag kan helt enkelt se den lille raringen framför mig, där spritt språngande i restaurangen.

    Kanske vet de precis hur man ska få föräldrar att tappa fattningen också!

    Kram till er, hela familjen.

  • Äldre 11 Jul 07:32
    #2

    Treårstrotsen kan ju vara rätt rejäl, vi har en tjej med ett otroligt humör. Hon kan få utbrott på restaurang eller i butik eller var som helst och man får skämmas halvt ihjäl, hon har en hangup på att saker (enligt henne) blir fel och då ska vi göra om. Det kan vara allt mellan himmel och jord men det hänger i stort sett alltid ihop med att hon är trött.

    Så det gäller att förekomma henne och nu när hon haft detta ett tag så märker vi ju när det är på gång. Och vill hon då ta två mjölklitrar på Ica så får hon det istället för att vi slänger ner allt i vagnen. Det är en typisk sak som hon skulle bli galen för.

    Var det inget som föregick dessa utbrott?


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Äldre 11 Jul 08:35
    #3

    Läs på om lågaffektivt bemötande.

    Det kan ge dig fina tips om hur att bemöta trots och dåligt beteende.

    Ofta är det hur vi tar emot barnens trots som startar utbrotten (långt ifrån alla, jag vet)

    Har själv tvillingar på snart 5 år och har i princip förebyggt all trots med denna metod.

  • Fru Ve
    Äldre 11 Jul 08:54
    #4

    Låter väl inte så konstigt för ett barn som är 3 år tycker jag. Mina barn har haft utbrott och gjort allt möjligt i affekt. Låter ganska lindrigt om barnet bara klär av sig. Fattar inte varför det skulle tyda på att barnet har särskilda behov. Om ett barn som är 6-7 år eller äldre skulle göra samma sak skulle jag reagera mer...

  • Äldre 11 Jul 16:43
    #5

    Alltså en 3-åring kan väl göra typ vadsomhelst när hen är upprörd? Typ varje gång jag träffar en kompis och hennes helt normale 3-åring är jag glad att vår son är förbi den åldern ????????????

  • Äldre 11 Jul 17:23
    #6

    Min dotter har också haft en vända då hon var så arg att hon klädde av sig, men då var vi hemma. Jag tror jag blev så förvånad att jag inte kunde låta bli att skratta åt det komiska, så efter det har hon inte gjort om det, men utbrotten fortsätter på andra vis istället. 

    Förebygga trötthet och hunger är väl de ledtrådarna jag fått med mig, annars har själva orsaken kunnat vara vad som helst. Vi försöker prata om det efteråt. Hon uttrycker själv att hon inte kan kontrollera sin ilska - utan det bara händer, så vi får väl se om hon behöver prata med kuratorn till hösten när hon börjar tvåan. I skolan är det helt lugnt, men hemma får vi desto mer. Oftast vill hon vara lika liten som lillasyster som är 3 år yngre.

  • Äldre 12 Jul 14:57
    #7
    Fågel Flax skrev 2018-07-11 06:40:42 följande:

    Hej.

    Min tanke är, finns det något ställe där han inte har kläderna på sig?

    Om det är så att han inte har dem på sig på kvällen hemma till exempel, så kanske det egentligen var det han menade. Att han var trött och ville vara hemma.

    Jag har nämligen ett barn som kan vara så. Kan till exempel klättra upp i vagnen när hen är trött. Vi tar alltid en kvällstur med vagnen, det är en rutin innan vi ska sova, och barnet vet det.

    Om det inte är något sådant är det kanske bara trotsåldern.

    Det är klart att det är himla stressande när andra tittar, men de flesta tänker nog inte så negativt om det även om de inte kan låta bli att titta när någonting händer i deras omgivning.

    Gör de det, dömer eller så, ja då är de lite knäppa, för en treåring är ju fortfarande ett litet barn, och sådana hittar på det mesta!

    Inte för att förringa det ni går igenom, men det finns också en komisk aspekt av det hela, och jag kan helt enkelt se den lille raringen framför mig, där spritt språngande i restaurangen.

    Kanske vet de precis hur man ska få föräldrar att tappa fattningen också!

    Kram till er, hela familjen.


    Tack för svar, bra att få andras perspektiv. Hemma brukar han tycka om att vara naken eller bara ha blöja då och då men är han trött på kvällen brukar han fråga efter pyjamas.

    Ja, stämmer ju att treåringar fortfarande är små så är ju inte så farligt så länge beteendet inte fortsätter år efter år. När det har gått ett tag kommer man säkert kunna skratta åt det fast man blir stressad där och då. Som du skrev är väl det viktigaste att inte tappa fattningen utan hålla sig lugn.
Svar på tråden Är det normalt för en 3-åring att slita av sig alla kläder när hen är upprörd?