• Äldre 11 Jul 11:10
    5115 visningar
    19 svar
    19
    5115

    BM tänker skriva missfall utan undersökning

    Jag ringde MVC idag och förklarade min oro över att mina symtom är borta och att jag inte känner mig gravid längre, sa även att jag haft en liten flytning men lite röda streck i men att jag inte hade ont. 


    Har en inplanerad tid till BM 2/8..då säger hon jag pratar med att om jag fortfarande inte känner mig gravid om en vecka så ska jag ringa in så ska hon skriva att jag fått missfall oavsett om jag haft en blödning eller inte :( och hon tänker i sådana fall inte kolla upp de vidare eller skicka mig till gyn utan bara fylla i missfall i min journal för jag är "bara i vecka 10" och sedan tänker hon ta bort min inplanerade tid så jag inte tar den i onödan då det enligt henne helt klart är missfall om symtomen är borta mer än en vecka och det då finns människor som behäver min tid mer...


    Är jätteledsen nu,var orolig innan också kommer den här tanten och har praktiskt taget redan bestämt sig att jag fått missfall..vet inte vad jag ska göra nu, ringde mvc för att bli lugnad över min oro eller få kolla upp de och fick detta bemötande..

  • Svar på tråden BM tänker skriva missfall utan undersökning
  • Anonym (kvinn­a)
    Äldre 11 Jul 11:18
    #1

    Kan du inte bara gå och kissa på en sticka?

  • Äldre 11 Jul 11:30
    #2

    Låter riktigt konstigt. Hade ringt och sett till att få byta barnmorska!

    Det låter inte alls som missfall, men inte heller något som behöver undersökas. Du kan absolut avvakta, men kontakta barnmorska om du får väldigt och eller ihållande blödning.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 11 Jul 11:44
    #3

    Mina symptom försvann även i den veckan och det var missfall. Det finns ändå inget att göra, så det är tyvärr bara att vänta och se vad som händer. 

  • Anonym (U)
    Äldre 11 Jul 19:49
    #4

    Finns det någonstans att boka ett privat ultraljud? Då hade jag gjort det.

    Sen hade jag bytt bm, din låter inte så snäll alls.

  • Anonym (Fia)
    Äldre 11 Jul 20:27
    #5

    Låter jätemärkligt. Just där runt vecka tio brukar mina symptom försvinna också men utan att det beror på missfall. Låter som att du kommit in i spökveckorna.

    Jag tycker att du ska byta BM.

    Så länge du inte blöder finns inget som tyder på missfall. Lycka till!

  • Äldre 11 Jul 20:42
    #6
    Anonym (kvinna) skrev 2018-07-11 11:18:41 följande:

    Kan du inte bara gå och kissa på en sticka?


    Hur ska det hjälpa menar du? Vid Ma(missed abortion) så får man plus även fast fostret är dött. Så ett test skulle inte bevisa ett skit.
  • Anonym (Deidr­e)
    Äldre 11 Jul 21:01
    #7

    Kan man verkligen få missfall i v10 utan blödning ? Jag fick i vecka 7 och blödde riktigt mycket även om det inte gjorde ont. Dessutom fick jag komma till gynekologen som kollade med ultraljudsstav att jag inte behövde skrapas och att livmodern hade dragit ihop sej.

  • Äldre 11 Jul 21:07
    #8

    Helt oacceptabelt av en barnmorska att bemöta någon på det sättet! Hade jag varit du hade jag googlat fram en privat gynklinik som har avtal med landstinget och förklara ditt problem, att mvc inte vill ta emot dig men att du inte vet om du längre är gravid. Be om ett vul, brukar kosta som ett vanligt läkarbesök, runt 300kr där jag bor. Håller tummarna för att lillens hjärta slår där inne!

  • Anonym (Dahli­a)
    Äldre 11 Jul 21:10
    #9
    Anonym (Deidre) skrev 2018-07-11 21:01:24 följande:

    Kan man verkligen få missfall i v10 utan blödning ? Jag fick i vecka 7 och blödde riktigt mycket även om det inte gjorde ont. Dessutom fick jag komma till gynekologen som kollade med ultraljudsstav att jag inte behövde skrapas och att livmodern hade dragit ihop sej.


    Jag fick konstaterat missed abortion i v 13 på UL, men fostret slutade växa i v 9. 

    Så visst kan man det.
  • Äldre 11 Jul 21:10
    #10
    Anonym (Deidre) skrev 2018-07-11 21:01:24 följande:

    Kan man verkligen få missfall i v10 utan blödning ? Jag fick i vecka 7 och blödde riktigt mycket även om det inte gjorde ont. Dessutom fick jag komma till gynekologen som kollade med ultraljudsstav att jag inte behövde skrapas och att livmodern hade dragit ihop sej.


    Graviditeten kan stanna av utan att det börjar blöda, men man kan absolut inte få ett komplett missfall utan att blöda rikligt.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Dahli­a)
    Äldre 11 Jul 21:10
    #11
    Anonym (Dahlia) skrev 2018-07-11 21:10:10 följande:
    Jag fick konstaterat missed abortion i v 13 på UL, men fostret slutade växa i v 9. 

    Så visst kan man det.
    Mina symptom upphörde i v 10.
  • Anonym (Anmäl­)
    Äldre 11 Jul 21:11
    #12

    Anmäl henne. Stora tjänstefel

  • Anonym (Dahli­a)
    Äldre 11 Jul 21:18
    #13

    TS, det kan låta tufft men det finns ingen i världen som kan göra något åt detta om det är ett missfall, så det är egentligen bara att vänta ut tiden tills det antingen börjar blöda eller du blir kallad till BM och kan be om koll av hjärtljud eller VUL.

    Och vårdresurserna nu på sommaren är säkert som vanligt väldigt ansträngda.

  • Anonym (Då)
    Äldre 11 Jul 22:14
    #14

    Hade mycket mindre symptom efter v10. Med ena barnet fick jag blodblandad flytning i v 11. Gick bra.

    Håller tummarna för att allt är ok. Konstigt av BM

  • Äldre 11 Jul 22:45
    #15

    Jag skulle byta BM om det går. Jag skulle också försöka få till ett ul privat.

    Att symtomen försvinner i vecka 10 behöver inte betyda någonting. Tvärtom finns de sk spökveckorna som för vissa börjar i v 10 och för andra lite senare.

    I min första graviditet hade jag i princip inga symtom alls och magen syntes först i vecka 19-20 så jag hann med två ul innan RUL. Ut kom en 4kg bebis i v 43.

    I min andra graviditet hade jag en blödning i v8, och inte mycket symtom, ut kom en bebis på 4,6 kg i v 42.

    Tredje graviditeten slutade tyvärr i missfall i v7.

    Nu är jag gravid igen i v9. Var på tidigt ul igår pga blödning och massor av missfärgade flytningar förra veckan. Läkaren sa att allt såg jättebra ut så jag försöker slappna av nu.

    Det finns alla chanser till att allt står rätt till, blödningen behöver inte betyda något.

    Om det nu skulle vara missfall så skulle jag definitivt vilja bli undersökt om det sker efter v 8.

    Jag tycker inte din BM hanterat detta korrekt. Jag tycker hon borde lugnat dig genom att säga att det kan vara normalt med avsaknad av symtom i v 10 och att du ska ringa om du börjar blöda igen. Inte ringa och meddela att symtomen fortfarande är borta.

    Hoppas att det bara är spökveckorna som börjat för dig!

  • Anonym (....)
    Äldre 12 Jul 00:18
    #16

    Byt barnmorska och boka en ny tid! Mina symptom försvann också runt den tiden MEN jag har en bebis Nu på 2 månader , frisk och kry så de kan gå bra :) symtomen kom och gick!

    Lycka till!

  • Anonym (Anmäl­)
    Äldre 12 Jul 00:29
    #17

    Har för mig att dom sk spökveckorna börjar runt vecka 10 så det är inte omöjligt att du gått in i spökveckan

  • Anonym (Fia)
    Äldre 18 Jul 10:31
    #18

    Hur har det gått för dig TS?

  • Anonym (Mia)
    Äldre 18 Jul 13:55
    #19

    Det låter väldigt mycket som ett sarkastiskt svar från någon som är trött på att få frågan. Givetvis inte okej någonstans. Du kan maila verksamhetschefen och berätta vad som hänt, om du vill det, så får personen förhoppningsvis en tillsägelse.

Svar på tråden BM tänker skriva missfall utan undersökning