• Anonym (Ledsen)

    Min kk vill göra abort.

    Hej där, jag har ett kk-förhållande med en tjej sen en längre tid tillbaka.


    För ett tag sen ringde min telefon och det var hon, sa att vi behövde prata om en sak som hänt. Jag tänkte vad är som har hänt då? Blev stressad.

    Vi ses hemma hos mig och hon börjar gråta, jag frågar vad som hänt och hon säger att hon är gravid. Visste inte hur jag skulle reagera, jag blev någonstans endå glad.


    Wow lever mitt barn där inne i henne? Ska jag bli pappa? Hon säger att hon inte vill fullfölja graviditeten och göra abort.


    Jag vet inte hur jag ställer mig till detta.


    Varje gång jag går utomhus ser jag barnvagnar, folk som håller sina små i handen. Dom ropar pappa. Jag börjar titta på lekplatser och ser ungarna skratta.


    Jag tänker ska jag inte få träffa mitt barn? Jag känner mig maktlös, jag kan inte göra något, hon bestämmer.


     


    Vad ska jag göra?


     

  • Svar på tråden Min kk vill göra abort.
  • Anonym (D)

    Det är en tråkig situation du har hamnat. Tyvärr så är det ju så att du inte har någon talan i det här läget. Det enda du kan göra är att försäkra henne om att du skulle ta minst halva ansvaret om hon skulle bestämma sig för att behålla barnet.
    Men utan att pressa henne.
    Valet är hennes. Och jag förstår att hon inte vill ha ett barn med någon som hon bara har en lös relation med. Även om du skulle dela på ansvaret är det hennes kropp som är gravid, hon som ska föda barnet och hon som ska hämta sig efteråt.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (D) skrev 2018-07-11 13:09:04 följande:

    Det är en tråkig situation du har hamnat. Tyvärr så är det ju så att du inte har någon talan i det här läget. Det enda du kan göra är att försäkra henne om att du skulle ta minst halva ansvaret om hon skulle bestämma sig för att behålla barnet.
    Men utan att pressa henne.
    Valet är hennes. Och jag förstår att hon inte vill ha ett barn med någon som hon bara har en lös relation med. Även om du skulle dela på ansvaret är det hennes kropp som är gravid, hon som ska föda barnet och hon som ska hämta sig efteråt.


    Jag vet, men jag tänker på ungen :(
  • Anonym (Madde)

    Det du kan göra är väl att fråga henne om hon är helt säker. Och du kan säga saker i stil med att "du behöver inte känna att du ska göra abort för min skull" eller "om du trots allt bestämmer dig för att inte göra abort så vill jag vara delaktig" eller "vad du än väljer att göra så kan du räkna med mitt stöd".

    Det kan du göra.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Madde) skrev 2018-07-11 13:11:40 följande:

    Det du kan göra är väl att fråga henne om hon är helt säker. Och du kan säga saker i stil med att "du behöver inte känna att du ska göra abort för min skull" eller "om du trots allt bestämmer dig för att inte göra abort så vill jag vara delaktig" eller "vad du än väljer att göra så kan du räkna med mitt stöd".

    Det kan du göra.


    Jo men samtidigt vill jag inte pressa henne att göra något hon inte vill. Vad har jag för rätt att kräva ett barn av henne?

    Vet inte om jag törs det är så känsligt som man att säga att man vill ha barn osv när hon inte ens vill utan ska göra abort.


    Sitter mest ensam hemma och mår väldigt dåligt just nu

  • CitronTulo

    I vilken ålder är ni?

    Det ända du kan göra är att vara ärlig med att du inte skulle ha något emot att bli pappa. Beslutet är hennes.

  • Anonym (Helena)

    Eftersom du månar om barnet: vilket liv skulle ni ge det?

    Du och mamman har en relation som enbart är uppbyggd av lust och har ingen aning om hur ni skulle fungera ihop som föräldrateam. Hittills drar ni ju inte jämnt i en djup existentiell fråga.

    Har ni fast inkomst och bra bostad för att kunna leva i social och ekonomisk trygghet som familj?

    Hur är mammans släkt? Skulle de vara bra för ett barn att få växa upp kring och präglas av.

    Säger inte att du är sådan och kanhända jag har fel men upplever att ganska många väljer att skaffa och behålla barn för sin egen skull även om de inte kan erbjuda barnet en stabil uppväxt. Nej, ekonomi är inte allt men jag vill påstå att det spelar stor roll i hur lätt barnet kommer att klara sig. Bäst är om föräldrarna älskar varandra, stöttar varann och känner glädje i livet och intresse för saker och hjälper barnet att bli självständigt. I så fall är ekonomin inte lika viktig även om det spelar roll.

  • Anonym (mmm)

    Har man bara en kk-relation är det knappast så att man hade planerat för en graviditet, så utifrån det är det rimligt att hon överväger abort.

  • Anonym (Ledsen)
    CitronTulo skrev 2018-07-11 13:18:35 följande:

    I vilken ålder är ni?

    Det ända du kan göra är att vara ärlig med att du inte skulle ha något emot att bli pappa. Beslutet är hennes.


    25-30.


    Vet, önskar bara att det fanns något sätt för barnet :/

  • Anonym (Helena)

    Tillägg: du låter som en omtänksam person med starkt känsloliv. Känner med dig i din oro just nu men är övertygad om att du kan hitta en kvinna att ha en stabil relation med och på sikt kanske också barn :).

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Helena) skrev 2018-07-11 13:20:35 följande:

    Eftersom du månar om barnet: vilket liv skulle ni ge det?

    Du och mamman har en relation som enbart är uppbyggd av lust och har ingen aning om hur ni skulle fungera ihop som föräldrateam. Hittills drar ni ju inte jämnt i en djup existentiell fråga.

    Har ni fast inkomst och bra bostad för att kunna leva i social och ekonomisk trygghet som familj?

    Hur är mammans släkt? Skulle de vara bra för ett barn att få växa upp kring och präglas av.

    Säger inte att du är sådan och kanhända jag har fel men upplever att ganska många väljer att skaffa och behålla barn för sin egen skull även om de inte kan erbjuda barnet en stabil uppväxt. Nej, ekonomi är inte allt men jag vill påstå att det spelar stor roll i hur lätt barnet kommer att klara sig. Bäst är om föräldrarna älskar varandra, stöttar varann och känner glädje i livet och intresse för saker och hjälper barnet att bli självständigt. I så fall är ekonomin inte lika viktig även om det spelar roll.


    Jag vet inte om jag kan säga att vår relation bygger på enbart lust. Vi är trots allt två människor och vi är mer än bara lust.

    När jag blev till hoppas jag inte att min mamma satt och tänkte på hur släkten på pappas sida var eller att hon gjorde ekonomiska kalkyler.


    Utan att hon var glad för att jag fanns i henne.

Svar på tråden Min kk vill göra abort.