• Anonym (Vänta­r barn nr 2-)
    Äldre 11 Jul 18:04
    2147 visningar
    12 svar
    12
    2147

    Hur var det att få barn nr. 2 ?

    Väntar barn nr. 2, har miljoner tankar i huvudet.

    Hur är det att få ett till barn när man redan har ett? Min andra kommer inte så tätt, 3 år mellan.

    Hur upplevde ni att få barn nr.2,3? Eller första?

    både positiva och negativa, uppskattas :) och ÄRLIGA svar :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-11 18:25
    Jag menar att att ha 2 barn vardagen :)

  • Svar på tråden Hur var det att få barn nr. 2 ?
  • mammat­ill2bo­ys
    Äldre 11 Jul 18:10
    #1
    Anonym (Väntar barn nr 2-) skrev 2018-07-11 18:04:08 följande:

    Väntar barn nr. 2, har miljoner tankar i huvudet.

    Hur är det att få ett till barn när man redan har ett? Min andra kommer inte så tätt, 3 år mellan.

    Hur upplevde ni att få barn nr.2,3? Eller första?

    både positiva och negativa, uppskattas :) och ÄRLIGA svar :)


    Har oxå 3 år mellan mina. Om du syftar på förlossningen så va det en DRÖM jämfört mot ettan. 36 Tim första och 4 andra. Moderskänslorna och den starka kärleken kände jag direkt med andra barnet när jag fick upp honom på bröstet men med första så tog det ett tag.

    Kan oxå haft och göra med att jag va väldigt ung när jag fick första. :)
  • Äldre 11 Jul 18:11
    #2

    Vad roligt med barn nr 2, grattis! :)
    Helt ärligt tyckte jag inte att det ändrade så värst mycket med barn nr 2.. Tvåan hängde liksom mest bara med. Lite knepigare så klart med allt, tar längre att få kläderna på två barn, mata etc. men i övrigt blev det inte så stor skillnad, i alla fall för mig. 


    DOCK, när ett barn någon gång t.ex velat sova hos mormor och man bara haft ett barn hemma - det är semester det! Känns de som i alla fall, haha. Då märks skillnaden mer.

    Lycka till!

  • Anonym (Fluff­)
    Äldre 11 Jul 19:50
    #3
    +1

    Fortfarande 20 år senare har jag dåligt samvete över att min äldsta fick vara större än han faktiskt var... Jag ställde omedvetet krav på honom som han inte klarade av och inte var redo för än just för att han ju var "storebror". Det blev en hel del onödiga tårar och tjafs.

    Så glöm inte bort att din 3-åring endast är just 3 år och fortfarande är ett småbarn med ett småbarns behov och ännu har napp,välling och blöja.

  • Anonym (Vänta­r barn nr 2-) Trådstartaren
    Äldre 11 Jul 20:36
    #4
    Anonym (Fluff) skrev 2018-07-11 19:50:11 följande:

    Fortfarande 20 år senare har jag dåligt samvete över att min äldsta fick vara större än han faktiskt var... Jag ställde omedvetet krav på honom som han inte klarade av och inte var redo för än just för att han ju var "storebror". Det blev en hel del onödiga tårar och tjafs.

    Så glöm inte bort att din 3-åring endast är just 3 år och fortfarande är ett småbarn med ett småbarns behov och ännu har napp,välling och blöja.

    Det ska jag tänka på. TACK!


  • elyse
    Äldre 11 Jul 20:40
    #5

    Flera som jag pratat med tycker som jag - det är inte bebisen som är krävande när man får två barn utan den äldsta. Det är en stor omställning att gå från att vara ensam till att behöva dela föräldrarna.

    Men jag tycker att det gått bra. Jag handlar med båda, går promenader med båda...

  • mammat­ill2bo­ys
    Äldre 11 Jul 21:10
    #6

    Måste tillägga.. Jag tyckte omställningen från 1 till 2 va mycket jobbigare än att få första. Även om det kändes mer naturligt att bli mamma med tvåan så blev livet så mycket mer begränsat än när man bara hade en! Men sen separerade jag när mina va 4 och 1 1/2 så helt klart värre att va ensam med två än när man bor ihop med pappan. Nu vill jag ju dock ha en till men kommer nog bli en helt annan grej för mina barn är äldre nu 7 och 10 :) Så ska bara bli mysigt med en liten nu:)

  • Anonym (Hoppa­s jag)
    Äldre 11 Jul 21:44
    #7
    Anonym (Fluff) skrev 2018-07-11 19:50:11 följande:

    Fortfarande 20 år senare har jag dåligt samvete över att min äldsta fick vara större än han faktiskt var... Jag ställde omedvetet krav på honom som han inte klarade av och inte var redo för än just för att han ju var "storebror". Det blev en hel del onödiga tårar och tjafs.

    Så glöm inte bort att din 3-åring endast är just 3 år och fortfarande är ett småbarn med ett småbarns behov och ännu har napp,välling och blöja.


    Napp och blöja på en 3-åring?
  • mammat­ill2bo­ys
    Äldre 12 Jul 06:48
    #8
    Anonym (Hoppas jag) skrev 2018-07-11 21:44:38 följande:

    Napp och blöja på en 3-åring?[/quote

    [quote=78875239][quote-nick]Anonym (Hoppas jag) skrev 2018-07-11 21:44:38 följande:[/quote-nick]Napp och blöja på en 3-åring?


    Sjukt onödig kommentar! Det finns faktiskt personer som har jätte problem att få sina barn torra, speciellt pojkar.

    Tror inte denna tråden var till för att döma varandra!
  • Anonym (Vänta­r barn nr 2-) Trådstartaren
    Äldre 12 Jul 08:21
    #9
    mammatill2boys skrev 2018-07-12 06:48:36 följande:

    Sjukt onödig kommentar! Det finns faktiskt personer som har jätte problem att få sina barn torra, speciellt pojkar.

    Tror inte denna tråden var till för att döma varandra!


    Denna tråd skapades INTE för att döma ut eller vara elaka. Stänger ner tråden visst det fortsätter.

    Vi alla stöter på olika svårigheter med våra barn. Och våra barn har alla olika personligheter.

    Så det jag borde göra är att koncentrera mig på första barnet och låta andra hänga med :) ? Vill finnas lika mycket men kan ju inte dela mig..
  • mammat­ill2bo­ys
    Äldre 12 Jul 08:52
    #10
    Anonym (Väntar barn nr 2-) skrev 2018-07-12 08:21:53 följande:
    Denna tråd skapades INTE för att döma ut eller vara elaka. Stänger ner tråden visst det fortsätter.

    Vi alla stöter på olika svårigheter med våra barn. Och våra barn har alla olika personligheter.

    Så det jag borde göra är att koncentrera mig på första barnet och låta andra hänga med :) ? Vill finnas lika mycket men kan ju inte dela mig..
    Va bra! Förra sånna kommentarer som ovanstående är bara onödiga enl min mening.

    jag tror det kommer gå jätte bra med din nummer två. Det är helt klart en omställning men man löser det. Allt handlar ju om hur man är som person. Själv var jag förr en väldigt sprallig och rastlös person och på så vis var det hårdare smäll när tvåan kom och jag inte längre kunde va lika impulsiv osv. Ha det bra:)
  • Anonym (2barn­smamma­)
    Äldre 12 Jul 09:07
    #11

    För oss blev det en stor omställning, och inte bara positivt. Andra barnet är sjukt och att gå ifrån oss tre, aktiva, göra vad vi vill, till att bli begränsad och ja, tvärtom vad livet var innan..

    Som sagt är barnets sjukdom inget vi kan rå på så bara gilla läget och försöka lösa livspusslet.. Man förutsätter bara att ens barn ska vara friskt och jag tog definitivt för givet hur bra vi hade det innan. Men Jag bara längtar tills barnen blir äldre nu.

    Detta var inget försök att skrämma upp dig, utan mer att man kan aldrig veta hur det blir.

  • Äldre 12 Jul 09:26
    #12
    Anonym (Väntar barn nr 2-) skrev 2018-07-12 08:21:53 följande:

    Denna tråd skapades INTE för att döma ut eller vara elaka. Stänger ner tråden visst det fortsätter.

    Vi alla stöter på olika svårigheter med våra barn. Och våra barn har alla olika personligheter.

    Så det jag borde göra är att koncentrera mig på första barnet och låta andra hänga med :) ? Vill finnas lika mycket men kan ju inte dela mig..


    Fördelen med barn nr 2 är att det redan finns regler och rutiner och får liksom åka snålskjuts på resten av familjen. Babyn hänger bokstavligen på höften av bara farten medans man gör annat.

    Och ja, även jag skriver under på att största omställningen blir för syskonet och där är det viktigt att man ser och bekräftar det större barnet. En nyfödd har ju inte det behovet riktigt på samma sätt.
Svar på tråden Hur var det att få barn nr. 2 ?