• Orolig över barn

    Tips att behålla livsgnistan under småbarnsåren

    Sedan jag fick barn blev jag en helt annan människa

    Barn = stor ansvar = hög press . Resultat: Jag blev till en riktigt sur och tjatig morsa och hustru. Trivs verkligen inte med mig själv.

    Saknar den glada, lättsamma (?kanske lite barnsliga?), "vi-lever-bara-en-gång" och "vad-är-det-värsta-som-kan-hända" inställningen som jag hade under tonåren. Det känns som att jag har tappat bort mig själv.

    Jag behöver alla tips och råd att hur kan man bevara sin glädje / barnslighet / positiv syn på livet?

  • Svar på tråden Tips att behålla livsgnistan under småbarnsåren
  • Fjäril kär

    Släpp pressen på att vara värsta supermorsan .

    Dina barn och ditt äktenskap behöver ditt riktiga jag. Du kan vara en god förälder även om du har infall av knäpphet emellanåt.

  • legomum

    Jag har en tendens att sura till om jag är stressad eller trött.

    Fundera om du kan göra något i din vardag som underlättar och reducerar stressen/alla måsten.

    Gör kul saker utanför hemma.

  • Orolig över barn

    Även om vi går ut och försöker ha det roligt har jag alltid stenkoll på klockan.

    Om xx timmar skall barnen äta, om xx timmar är det läggdags. Det är skitsvårt att hålla barnens rutiner - det stressar mig så otroligt mycket. Jag kan inte slappna av,

    Hur gör man?

  • LaFontaine
    Orolig över barn skrev 2018-07-12 09:22:53 följande:

    Även om vi går ut och försöker ha det roligt har jag alltid stenkoll på klockan.

    Om xx timmar skall barnen äta, om xx timmar är det läggdags. Det är skitsvårt att hålla barnens rutiner - det stressar mig så otroligt mycket. Jag kan inte slappna av,

    Hur gör man?


    Måste du hålla barnets rutiner? När vi är borta äter vi när vi blir hungriga och sover när vi blir trötta. Ibland blir det för lite sömn. Då blir det lite gnäll dagen efter, men så får det vara ibland. Ibland blir middagen tidig och ibland blir den sen. 
  • Studentpappa
    Orolig över barn skrev 2018-07-12 09:22:53 följande:

    Även om vi går ut och försöker ha det roligt har jag alltid stenkoll på klockan.

    Om xx timmar skall barnen äta, om xx timmar är det läggdags. Det är skitsvårt att hålla barnens rutiner - det stressar mig så otroligt mycket. Jag kan inte slappna av,

    Hur gör man?


    varför måste allt göras efter ett schema? Har du någon form av tvångstankar? Gör det som passar idag imorgon kan det se helt annorlunda ut. Min sambo är antagligen ganska likt dig och tror att ingenting fungerar om man inte gör det som hon vill och tror det måste vara. Sen är hon nervklen och bör stressad för minsta lilla.

    Det spelar ingen roll hur många ggr hon får det bevisat att det går lika bra att göra saker på hundra olika sätt det går inte in. Vi är på semester nu och imorse ville inte barnen upp till frukost när hon tyckte det var dags, jag bad henne gå och äta så kommer jag med barnen när de vill själva. Det gick ju inte enligt henne för då blir barnen ledsna och det blir gråt (i hennes huvud är barnen helt beroende av henne). Jag sa åt henne igen att gå och det var inget som helst problem för barnen, 5-10 min senare ville barnen gå själva och vi löste det utan det vanliga tjatet på morgonen.

    Detta har hon förträngt imorgon garanterat..
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Fjäril kär
    Orolig över barn skrev 2018-07-12 09:22:53 följande:

    Även om vi går ut och försöker ha det roligt har jag alltid stenkoll på klockan.

    Om xx timmar skall barnen äta, om xx timmar är det läggdags. Det är skitsvårt att hålla barnens rutiner - det stressar mig så otroligt mycket. Jag kan inte slappna av,

    Hur gör man?


    Men släpp klockan. Det är inte viktigt att vara exakt på klockslaget.

    Lek färdigt och gå hem sen.

    En kvart extra i badet på kvällen stör inte nattsömnen.

    Läs av barnen när de verkar trötta och hungriga.

    Aldrig tänkt på att en del tjat på barnen beror på att de INTE är hungrig och trötta?

    Det är inte klockan som avgör om de är hungriga eller behöver göra annat.

    Att hålla rutiner innebär ju att man har samma tillvägagångssätt vid läggning med tex tandborste,dusch och saga. Rutinen vid lunch är att de sitter still, inte spiller och inte har mobilen vid bordet tex.

    Varför ska de äta kl 11 om de inte är hungriga då? Då blir det ju bara stress och press.

    Det är ju samma sak som att gå o kissa fast man inte är kissnödig..
  • Orolig över barn
    Studentpappa skrev 2018-07-12 09:39:05 följande:

    varför måste allt göras efter ett schema? Har du någon form av tvångstankar? Gör det som passar idag imorgon kan det se helt annorlunda ut. Min sambo är antagligen ganska likt dig och tror att ingenting fungerar om man inte gör det som hon vill och tror det måste vara. Sen är hon nervklen och bör stressad för minsta lilla.

    Det spelar ingen roll hur många ggr hon får det bevisat att det går lika bra att göra saker på hundra olika sätt det går inte in. Vi är på semester nu och imorse ville inte barnen upp till frukost när hon tyckte det var dags, jag bad henne gå och äta så kommer jag med barnen när de vill själva. Det gick ju inte enligt henne för då blir barnen ledsna och det blir gråt (i hennes huvud är barnen helt beroende av henne). Jag sa åt henne igen att gå och det var inget som helst problem för barnen, 5-10 min senare ville barnen gå själva och vi löste det utan det vanliga tjatet på morgonen.

    Detta har hon förträngt imorgon garanterat..


    Ja vi är tydligen ganska lika jag o din sambo. Det är spännande att se saker från din perspektiv . Det är bara så svårt att fatta ... men visst inser jag att bara jag kan ändra på min inställning så blir vardagen så mycket enklare och okomplicerad ..

    Tack för ditt inlägg det hjälpte verkligen att förstå min sambo
  • Orolig över barn

    Tack alla ni som har svarat i tråden . Nu började jag inse vad gör jag för fel. Att jag ställde en massa regler åt mig själv och min familj, i princip förbjöd jag mig själv att vara mig själv när jag är med mina barn -- och så går jag och undrar varför trivs jag inte med de när de var så efterlängtade. Att jag är så korkad !

    Nu försöker jag jobba med den så gott jag kan... det är svårt att bryta vanor och hitta mig själv och mitt nya roll i familjen -- om jag inte längre är den som tjatar, pressar och ställer krav på alla , vem är jag då?

    Tack för all hjälp!

  • Studentpappa
    Orolig över barn skrev 2018-07-17 09:04:37 följande:

    Ja vi är tydligen ganska lika jag o din sambo. Det är spännande att se saker från din perspektiv . Det är bara så svårt att fatta ... men visst inser jag att bara jag kan ändra på min inställning så blir vardagen så mycket enklare och okomplicerad ..

    Tack för ditt inlägg det hjälpte verkligen att förstå min sambo


    Mår du inte bra av kraven du sätter på dig själv så måste du sänka dem. Det är ju inget som någon kommer må dåligt av på riktigt. Min sambo är en otroligt bra mamma men hon orkar ju inte med att göra allt som hon anser ska göras.

    Men hon har sänkt ribban lite hemma iaf vet inte om hon tagit in något av när jag frågar henne vad som sker om det inte är tokstädat varje dag, eller om hon bara insett att det är för jobbigt. Hennes mamma är en stor bov i det hela, hon kommer alltid med kommentarer om det ligger saker framme eller det är lite smutsigt. Jag bryr mig inte och slår dövörat till men hon tar väl åt sig. Hon kommenterar om jag lämnar virke framme ute eller vad som, så det är inte bara städning hon säger något om, jag bryr mig inte utan tar det när jag känner för det.

    Vi köpte en robotdammsugare för att underlätta lite och den är verkligen grym!
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • legomum
    Orolig över barn skrev 2018-07-12 09:22:53 följande:

    Även om vi går ut och försöker ha det roligt har jag alltid stenkoll på klockan.

    Om xx timmar skall barnen äta, om xx timmar är det läggdags. Det är skitsvårt att hålla barnens rutiner - det stressar mig så otroligt mycket. Jag kan inte slappna av,

    Hur gör man?


    Du kommer runt stressen med bättre planering. Är själv benhård med mattider och sovtider sedan tvillingarna var nyfödda och det har alltid varit räddningen för mig. Men man måste ju planera. Dagens lunch är gårdagens middag, enkelt att värma på. I frysen finns det matmuffins och kryddiga kycklingtärningar enkelt att ta fram och ta med i matlåda på utflykt.

    Mellis har vi vad vi gillar. Ofta bara frukter men ibland har vi flingor och yoghurt med.

    Alltid vatten och ibland någon godricka.

    De sov i vagnen på sina tider.

    Ser inte riktigt varför du måste hem för mat eller sovstund.

    Blöjbyten fungerar ju även ute. Bara att blöta tvättlappar och ha dem i en påse. Ta med några extra påsar för skräpet.

    Tror du låser dig lite väl mycket så du inte ser möjligheterna.

    Men för att underlätta för dig ta en sak i taget. Tex gå ut efter lunch när barnet ska sova och när det är dags för mellis plocka fram det ur väskan och ha en mysig stund ute.
  • Satelliten

    Själv tycker jag att det underlättar så mycket att dela ansvaret till 100 procent med pappan. Jag var ledig första året (det var tungt pga sömnbrist, kolik etc), han är ledig andra året och nu har han det största ansvaret, kan barnets rutiner bäst, tar nätterna osv. och jag har blivit "mig själv" igen. Det är också så skönt att kunna dela sorg och glädje med varandra, nu när han också varit hemma så förstår han allting så mycket bättre. Vi är numera på samma plan eftersom båda har liknande erfarenheter av att ta hand om barnen (även om det är lite olika att ha hand om en bäbis än en 1-åring). 


    Sedan kan man se till att t.ex. varje förälder får en kväll var i veckan att göra något man får energi av, träffa kompisar, träna eller liknande. 


    Något som också kan underlätta är att ta in någon mer som barnets omvårdnadsperson, en gullig farmor eller morfar, en härlig kompis eller liknande, som gillar att vara med barnet och långsiktigt vill finnas för barnet.


    Mitt bästa tips är alltså ett jämställt förhållande med en engagerad partner!

Svar på tråden Tips att behålla livsgnistan under småbarnsåren