• ungkvinna1

    Återkommande svamp

    Sedan några månader har jag haft svampliknande besvär. Jag är röd och irriterad i underlivet mellan de inre blygdläpparna, har även tjockare flytningar. Har testat mig för könssjukdomar så det är uteslutet. Problemen uppkom ungefär då jag övergick från kombinerade p-piller till minipiller (nuvarande Vinelle). Någon barnmorska eller sjuksköterska som vet vad detta kan bero på och vad jag kan göra?

    Jag har givetvis funderat på att kontakta en mottagning för undersökning men har skjutit fram detta då jag är rädd för ingrepp. Tycker inte det är särskilt jobbigt att visa mig naken men jag är fruktansvärd rädd för själva undersökningen, därav har jag inte vågat boka någon tid. 
    Hjälp...

  • Svar på tråden Återkommande svamp
  • Anonym (SSK)
    ungkvinna1 skrev 2018-07-11 23:09:19 följande:

    Sedan några månader har jag haft svampliknande besvär. Jag är röd och irriterad i underlivet mellan de inre blygdläpparna, har även tjockare flytningar. Har testat mig för könssjukdomar så det är uteslutet. Problemen uppkom ungefär då jag övergick från kombinerade p-piller till minipiller (nuvarande Vinelle). Någon barnmorska eller sjuksköterska som vet vad detta kan bero på och vad jag kan göra?

    Jag har givetvis funderat på att kontakta en mottagning för undersökning men har skjutit fram detta då jag är rädd för ingrepp. Tycker inte det är särskilt jobbigt att visa mig naken men jag är fruktansvärd rädd för själva undersökningen, därav har jag inte vågat boka någon tid. 
    Hjälp...


    Om besvären uppkom då du bytte till ett annat prev. medel bör du sluta med det och byta! Det finns andra minipiller du kan äta. Mini-Pe, Cerazette osv.

    Rodnad, irriterade slemhinnor m.m är supervanligt vid svamp. Jag vet själv att man kan se lite "skinflådd" ut på ställena där svampen uppkommit. Du upplever att du har tjocka flytningar? På vilket sätt? Är de vita och tjocka, men släta, eller gryniga/kesoliknande/smuliga och vita/genomskinliga/gula? Just gryniga/kesoliknande/smuliga flytningar är vanligt vid svamp. Det är liksom små klumpar i flytningarna och de kan vara rätt så tjocka. De kan ansamla sig i veck också. Sitter du på huk med en spegel och särar på blygdläpparna ser man ofta gegg runt eller precis innanför slidmynningen. De kan skifta mellan vitt, gult och genomskinligt.

    Svamp kan klia och svida. Men svamp kan också komma utan klåda och sveda. Det är vanligt att man känner ett obehag därnere; som att det "finns nåt där" eller som att mynningen utmärker sig/är lite svullen och irriterad.

    Jag rådgör dig att gå till Apoteket oavsett. Köp en svampbehandling, jag lovar att det är helt ofarligt, och se om det blir bättre. Jag skulle rekommendera Canesten framför Pevaryl i och med att du verkar vara ordentligt irriterad. Pevaryl är inte lika "snäll" som Canesten och kan svida ordentligt. Canesten blir istället "varm" och det är ganska behagligt.

    Om det inte försvinner kan det vara så att du drabbats av bakteriell vaginos. Det finns receptfria preparat på Apoteket; t.ex Lactal Balans/RFSU Active Balance/Multigyn Acti-gel med mera. De lindrar mest symtomen. Om du misstänker bakteriell vaginos är det ganska viktigt att du uppsöker en gynekolog hur som helst. Det är en ganska snabb undersökning.. Den är såklart smärtfri. Du kommer bara bli undersökt lite med händer och antagligen kommer du få bli svabbad med. Det går snabbt! Oroa dig inte.

    Lycka till! :)
Svar på tråden Återkommande svamp